P PontusII skrev:
Fascinerande tråd. I synnerhet som jag har en ivt i källaren som snurrat på sen 2012 och just börjat snegla på spot priserna. Lägsta i morgon här i Finland är 0,5¢/kWh som väl blir 5öre. Har en thin client med Ubuntu som väl borde funka bra. Vet nån om rele kort/usb som kunde lämpa sig. Vad jag sett verkar norrmännen och nordpool ta betalt för prisdata?
Kolla ohmigo.io - de har nåt relä som styrs av elpriset och även nåt usb motstånd.
 
  • Gilla
PontusII
  • Laddar…
P PontusII skrev:
Fascinerande tråd. I synnerhet som jag har en ivt i källaren som snurrat på sen 2012 och just börjat snegla på spot priserna. Lägsta i morgon här i Finland är 0,5¢/kWh som väl blir 5öre. Har en thin client med Ubuntu som väl borde funka bra. Vet nån om rele kort/usb som kunde lämpa sig. Vad jag sett verkar norrmännen och nordpool ta betalt för prisdata?
Kolla min GitHub, ENTSOE är gratis för priskoll... https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControl/blob/main/Entsoe-API-Setup.md
 
  • Gilla
PontusII
  • Laddar…
J jagheterfredrik skrev:
Kan väl tipsa om min styrning för just Greenline HE-pumpar: [länk]
Förstår jag rätt att du avläser rego1000 värden med hjälp av esphome komponenter? Kör du koden på Raspberry eller nån Linux och?
 
Koden körs på en ESP32 och rapporterar värden till förslagsvis home assistant
 
Som nybliven Homey ägare säger jag tack till alla som bidragit i den här tråden, och kommer säkert återkomma med frågor. 😉

IVT HEE9 här.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
För de som använder min lösning, Euro kursen är hårdkodad till 10,3 tror jag så det lär man ju bara kunna drömma om i vinter i bananrepubliken Sverige... 😅

Se till att ha det med i beräkningen, eller uppdatera Euro kursen i koden (det är en miljövariabel).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
2st Shellys ser ut att landa i brevlådan imorgon. 😍

Även beställt byte av elavtal. 👍
 
Det är väl snart dags att börja jobba med förbättring av lösning, jag styrde ju med HA, det var inte fulländat kan man säga. Så ni som redan suttit och filat på detta, posta gärna i tråden vad ni har på G.

Trist att man inte har en nyare pump, CAN avläsningen såg smutt ut, men min IVT med rego 600 verkar mycket bökigare att läsa ut, och jag befarar att den inte lever så många vintrar till så frågan är om det är värt att lägga krut på det...
 
J JohanLun skrev:
Det är väl snart dags att börja jobba med förbättring av lösning, jag styrde ju med HA, det var inte fulländat kan man säga. Så ni som redan suttit och filat på detta, posta gärna i tråden vad ni har på G.

Trist att man inte har en nyare pump, CAN avläsningen såg smutt ut, men min IVT med rego 600 verkar mycket bökigare att läsa ut, och jag befarar att den inte lever så många vintrar till så frågan är om det är värt att lägga krut på det...
Vilken IVT är det? Finns ju mycket man kan göra med exempelvis en IVT490
 
Jag har en gammal IVT 490 från 2001 där jag tog en ESP och kopplade in 3 reläer som styr:
- utetemperatur
- vattentemperatur
- fläkthastighet (hög eller låg)

ESP'n kopplades in på styrkortet så den drivs av IVT'n och ingen extern strömkälla behövs.

Jag la även till läsning av TX men mitt reggokort är för gammal så jag kan inte sätta på datadumpning. La en webbserver på esp så man kan styra den manuellt via mobil/dator men även automatiserat via homey. Har fuktmätare i badrummen så är det för hög luftfuktighet så kör den fläkt på hög tills den går ner till bra nivå.

Visst hade det varit bra att ha datadumpning så man kunde läsa av exakta värden, men nu styrs den så den bara går mellan 12-18 då solcellerna ger den billigaste elen och det är bara varmvatten som ska göras. Tanken är att integrera med min esp i elmätaren som har timpriserna och köra den på billigaste timmarna men det får bli ett höst/vinter projekt.

Hade kunnat köpa ett nytt reggokort som har nyaste versionen för 3000:- men det kommer inte betala sig och pannan ger väl upp i närtid och måste bytas ut till något modernare som då kommer med styrning eller iaf ett api som jag kan använda för styrning.

Någon som har en gammal IVT490 som ska slängas så skruva gärna bort styrkortet och säg till mig så får ni en slant 😀
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag chansar i den här tråden, sorry för viss OT.
😚

Någon som vet om Thermia Diplomat 8kW har externa ingångar och således samma möjligheter som i den här tråden?
En kollega blev intresserad när jag berättade om mina planer, har googlat men inte hittat något matnyttigt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag chansar i den här tråden, sorry för viss OT.
😚

Någon som vet om Thermia Diplomat 8kW har externa ingångar och således samma möjligheter som i den här tråden?
En kollega blev intresserad när jag berättade om mina planer, har googlat men inte hittat något matnyttigt.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=52845.0;attach=30813__

Läs kapitel 5-7, där fanns mycket intressant. Svaret var en googling bort...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Läs kapitel 5-7, där fanns mycket intressant. Svaret var en googling bort...
Tack, är lite allergisk mot vp-, poolforum och vad mer som drivs av samma person, såg inget som verkade stämma med vad jag sökte rubrikerna som visades i googlingen. 🙏

Tilläggas bör kanske att pumpen är 14-15 år gammal, vet inte om det skett några förändringar på senare modeller (G2?).
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tack, är lite allergisk mot vp-, poolforum och vad mer som drivs av samma person, såg inget som verkade stämma med vad jag sökte rubrikerna som visades i googlingen. 🙏
Jag googlade på "Installationsmanual Thermia diplomat"

Edit: konsten med att googla är inte att söka på det man letar efter utan att söka efter informationskällorna som innehåller det man letar efter. Det är mycket lättare att hitta då.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.