P pmd skrev:
100000 var antagligen fel beloppsgräns har jag ju redan skrivit. Försök igen! Strunta i att det står ett belopp och ansätt ett annat. Vad är fel då?
Jag är genuint intresserad av att veta hur det ligger till.
Vad jag vet så skattas det som kapitalinkomst till 30% inte som inkomst av tjänst. Men det har jag inte kollat upp så nga. För ingen chans jag kmmer ta ut mer än 36 miljner i närtid :D
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Du måste se till att öka intäkterna och se till att bolaget har en affär som kan expandera, anställa folk och sedan tillslut säljas.

En kodharvare utan en produkt eller en stor kundstock finns det ingen som vill köpa, så då går det inte att göra en exit.

Dock finns det en möjlighet att sälja aktierna med stort upparbetat sparat utdelningsutrymme men det är långt ifrån optimalt.

1996 startade två kompanjoner och jag ett bolag i it-branchen som i dag ser ut så här:

[bild]
Jag sålde min andel för fyra år sedan och det var knappt att mitt sparade underlag räckte till för vi hade varit såpass lönsamma och tagit utdelning så underlaget var nästan slut.
😀
VI har en produkt vi jobbar på vid sidan av. Så det där kommer vara rookie numbers om några år ;)
 
  • Älska
Nyfniken
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad jag vet så skattas det som kapitalinkomst till 30% inte som inkomst av tjänst. Men det har jag inte kollat upp så nga. För ingen chans jag kmmer ta ut mer än 36 miljner i närtid :D
Det där redde vi ju ut i en annan tråd...
Under gränsbeloppet: 20 %
Över gränsbeloppet men under takbeloppet (90 IBB): Inkomst av tjänst
Över takbeloppet: Inkomst av kapital (30%)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det där redde vi ju ut i en annan tråd...
Under gränsbeloppet: 20 %
Över gränsbeloppet men under takbeloppet (90 IBB): Inkomst av tjänst
Över takbeloppet: Inkomst av kapital (30%)
Jo men då det är 50 gånger lönen så är det ju inget problem. Du måste bara ha ett gäng anställda
 
D daVinci skrev:
Och då får väl en husköpare fråga sig om det är värt så mycket för läget i Bromma.

(Nu bor jag i en förort och trivs utmärkt här, så för mig skulle en flytt till Bromma bli en försämring, med största sannolikhet).
En annan förort menar du? Bromma är ju också en förort.
 
M
D Dilato skrev:
Jag sålde min andel för fyra år sedan och det var knappt att mitt sparade underlag räckte till för vi hade varit såpass lönsamma och tagit utdelning så underlaget var nästan slut.
😀
Skattade du bort hela försäljningssumman som lön då?
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men då det är 50 gånger lönen så är det ju inget problem. Du måste bara ha ett gäng anställda
Gränsbeloppet är inte 50 gånger lönen. Det är utdelningsutrymmet du kommer fram till i K10, men max 50 gånger din egen lön.
 
C cpalm skrev:
Gränsbeloppet är inte 50 gånger lönen. Det är utdelningsutrymmet du kommer fram till i K10, men max 50 gånger din egen lön.
Jo det har vi väl redan säkerställt jag har koll på där jag rättade din uträkning igår 🤣

Edit: tycker för övrigt 50 procent är för snålt. Borde vara 80 procent eller liknande. Samt det borde vara enklare skjuta upp bolagsskatt så man kan satsa affärsmässigt. Efter man betalat bolagsksatt på pengarna är de öronmärkta till utdelning. Periodiseringsfonden hjälper heller föga
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det har vi väl redan säkerställt jag har koll på där jag rättade din uträkning igår 🤣
Precis, du skrev ju själv vad som gäller i #766.
Nu var du ju dock inne på att gränsbeloppet inte är något problem då det är 50 gånger lönen.

Men jag antar att du bara skrev så för att hålla diskussionen "levande". Dvs. trollar som vanligt... 😂
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, du skrev ju själv vad som gäller i #766.
Nu var du ju dock inne på att gränsbeloppet inte är något problem då det är 50 gånger lönen.

Men jag antar att du bara skrev så för att hålla diskussionen "levande". Dvs. trollar som vanligt... 😂
Nu tänkte du på Nisse i plejd-tråden
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M
Kan inte ni som är intresserade av hur 3:12 fungerar själva gå in på skatteverkets sida och läsa där?
Här sitter ni ju bara och skriver en hel massa felaktigheter och halvsanningar!

Regelverket är komplext men inte vad gäller beloppen eller skattesatserna, det som är knepigt är kvalificerade andelar, närståendekretsen och smitta mellan personer och bolag.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu tänkte du på Nisse i plejd-tråden
Nja, det är väl du som trollar här med dina påstådda mångmiljoninkomster. ☺️
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
En annan förort menar du? Bromma är ju också en förort.
Bromma är en stadsdel i Stockholm medan exempelvis Huddinge, eller Järfälla är förorter…..
 
S JockeEinarson skrev:
Bromma är en stadsdel i Stockholm medan exempelvis Huddinge, eller Järfälla är förorter…..
Med den logiken är Tensta och Rinkeby inga förorter eftersom de tillhör Stockholms stad...
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Tensta och Rinkeby tillhör stadsdelen Järva ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.