Attitudeswe
engs engs skrev:
Fick Pirelli på sommarhjulen med min ID.4. Olika dim. fram o bak. (235/50 R20 fram och 255/45 R20 bak).

Läst på amerikanska sidor (eller där många amerkaner hänger ivf) angående ID.4, de bygger dem lokalt fattar jag som så vissa saker skiljer. Där ska det vara några riktiga skitdäck som kommer med från fabrik.

Kommer inte ihåg märket nu men inget jag kände igen. Det kan ju vara lite sådana rykten som "spiller över" hit också.

Den första hybriden jag hade, en Passat GTE, var antispinn inte alls anpassat för elmotorn, den slirade loss vid varje rödljus om man tryckte på. Gick däck därefter, men de kunde skiftas med bakdäcken ivf.
Enyaq är känslig för grusvägar. Både pirelli och bridgestone får lätt punktering. Själv fått på Pirelli i Åre (iofs stort vasst grus då nybyggt område)

Enyaq levererades även med felaktiga hjulvinklar i början och slet däck snett (särskillt bridgestone).

Vår har nu rullat 700 problemfria mil på 2mån sedan Åre.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag köpte mina för något liknande, men det finns ju de som köper fälgar för över 20', så må vara överdrivet, men absolut inte omöjligt. :)
Sant. Men fälgarna är ju inte direkt elbilsrelaterade, kan jag tycka…
 
Det är bara att slänga på Primacy 4+ på allt, eller e-primacy om inte 4+ finns som på Model Y. Kostar ju ca 2500-3000 för ett däck i den kalibern. Primacy 4+ håller länge, tysta, bra komfort och outstanding i regn. 6000mil kan man väl räkna med

Sen kan man ju gå på däck för halva priset om det är så

Går väl åt 3 set p-zero på ett primacy 4+. Men ska man köra trackdays kostar det med däck. (och då väljer man nog inte p-zero heller)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Har Continental Premium Contact 6 225/50 R 18 på Mach-E:n och det funkar hur bra som helst. Och Michelin Pilot Alpin 5 SUV 225/60R18 104H XL som vinterdäck.
Köpte vinterdäcken för 1 949 kr/st (utan fälgar) ser jag nu.
Sedan finns det ju de som prompt ska ha 21-tummare. Ser ju cool ut, men långt ifrån nödvändigt.

På MG:n har vi också Premiium Contact sommar och Michelin Alpin 6 205/60R16 92T på vintern. De däcken köpte vi för 1 095 kr/styck.

Så 17 000 kr. Knappast.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vissa däck har ju bara halva mönsterdjupet mot andra, var försiktig med "tysta" däck, detta är en sak de ger sig på för att få ned ljudet.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Vissa däck har ju bara halva mönsterdjupet mot andra, var försiktig med "tysta" däck, detta är en sak de ger sig på för att få ned ljudet.
Ja det skiljer verkligen mycket, detta borde anges som förköpsinformation
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja det skiljer verkligen mycket, detta borde anges som förköpsinformation
Däcktesterna i skvallerpressen brukar informera om detta. Jag valde bort testvinnaren senast pga just detta och valde den med bäst betyg som hade mycket gummi och fick offra någon decibel i buller.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tesla vill ha 36 410:- för en uppsättning dubbfria vinterdäck när man köper en ny bil.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tesla vill ha 36 410:- för en uppsättning dubbfria vinterdäck när man köper en ny bil.
Då köper man helt enkelt sina däck någon annanstans, skulle jag säga.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tesla vill ha 36 410:- för en uppsättning dubbfria vinterdäck när man köper en ny bil.
Nej det stämmer inte.
22200kr kostar det tex till en vanlig Model3

Edit: hos Tesla när man köper en ny bil
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P para skrev:
Nej det stämmer inte.
22200kr kostar det tex till en vanlig Model3
Även det är ju rövarpriser.
 
useless useless skrev:
Tesla vill ha 36 410:- för en uppsättning dubbfria vinterdäck när man köper en ny bil.
Billigt, Volvo ville ha 51 100:- för 19” till min V60 jag beställde, tog 20” av samma modell för 42 000:- istället.
 
  • Haha
  • Gilla
sunnis och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Stefan N Stefan N skrev:
Billigt, Volvo ville ha 51 100:- för 19” till min V60 jag beställde, tog 20” av samma modell för 42 000:- istället.
Smart - eller inte. Schysta eftermarknadsfälgar går på 2000kr/st och premiumdäck 2000kr/st.

Köper man ett par utslitna sommardäck från skroten så får man 4st orginal fälgar för 6000kr
 
P para skrev:
Nej det stämmer inte. 22200kr kostar det tex till en vanlig Model3
Du tror inte att det kan finnas olika fabrikat av däck hos olika handlare och till olika priser?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du tror inte att det kan finnas olika fabrikat av däck hos olika handlare och till olika priser?
Jag svarade på ett påstående om att tesla tar 36000 för vinterdäck
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.