Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De är idioter därför de tjänar sina pengar på omoraliska sätt och de har alternativ att tjäna mindre pengar men fortfarande tjäna extremt mycket pengar men de vägrar göra något annat än maximal vinst.

Att säga att det "funkar så" med företag och liknande argument undantar inte personerna som tar de här besluten från moraliskt ansvar.

Ett av flera problem är att personer med väldigt mycket pengar drabbas av ett fenomen där de intalar sig själva att de förtjänar det de har. De tjänar 100 miljoner för de har jobbat så hårt. Och om andra hade jobbat så hårt som dem, så hade de också kunnat tjäna 100 miljoner. Sanningen är att spelet är riggat och social rörlighet är låg.

I det här specifika fallet som tråden handlar om vill inte banken ta en risk därför den förväntade avkastningen är för låg. De vill hellre lägga sina pengar på att spekulera med värdepapper och olika finansiella instrument som inte är till nytta för någon utan bara handlar om att skyffla runt pengar på finansmarknaden i syfte att undvika skatt och lura småsparare.

Så jag tycker att om bankerna kan tänka sig att hjälpa rika människor skatteplanera, tvätta pengar i Östeuropa, muta makthavare och ägna sig åt allmän korruption, höja räntan direkt på lån men vänta med att höja på folks sparkonton så kan de låna pengar så trådskaparen kan få bygga klart sitt hus.
”I det här specifika fallet som tråden handlar om vill inte banken ta en risk därför den förväntade avkastningen är för låg. De vill hellre lägga sina pengar på att spekulera med värdepapper och olika finansiella instrument som inte är till nytta för någon utan bara handlar om att skyffla runt pengar på finansmarknaden i syfte att undvika skatt och lura småsparare. ”

(Svenska) Banker spekulerar inte med värdepapper i nån större utsträckning, är inte deras core business. Bara å läsa resultaträkningarna så ser du var vinsterna kommer ifrån

Banker får öht inte äga aktier (mer än börsmäklarnas transaktions portföljer.) Aktier får man ibland i knäet i form av säkerhet för dåliga lån, men det är nåt annat)
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Ja sorry, jag borde ha varit tydligare med att "staten inte klev in", dvs svenska skattebetalare. Men det förändrar inte poängen; dom tar generellt sätt lägre risk. Och ditt argument att dom tar hög risk för att staten räddar dom visar väl den här tråden snarare motsatsen på?
Det är korrekt att staten gick in och stöttade bankerna för att behålla stabiliteten i systemet. Fallet av denna räddning var dock en vinstaffär för staten, drygt 10miljarder vid finanskrisen tjänade vi på att rädda bankerna. Det är inte så att staten bara skjuter till pengar helt utan motprestation….

Sen kan man såklart diskutera om ännu högre krav behöver ställas men det skulle också driva upp avgifterna. Vill man inte gynna storbankerna så går det alldeles utmärkt att välja andra alternativ. Tex SBAB eller Länsförsäkringar är alternativ för att slippa gynna storbankerna om man tycker det är ett problem.
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Sista punkten rör Carnegie å Kaupthing (särskilt stöd)
Alla punkter över rör samtliga banker.
Läs igen/ å försök förstå

Sen är det klädsamt att visa VAR i en 55 disig uppsats du finner stöd för din fantasi.
Du säger det, det står inte alls så. Men det är klart, du vet bäst kassabiträde Som du är…

Du för läsa igen. Jag har skickat dig TVÅ länkar, du har uppenbart inte läst nån av dom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du säger det, det står inte alls så. Men det är klart, du vet bäst kassabiträde Som du är…

Du för läsa igen. Jag har skickat dig TVÅ länkar, du har uppenbart inte läst nån av dom.
Du har en jävligt nedvärderande ton, varför kalla mig kassabiträde, varför gå till personangrepp. ??
Erfarenhetsmässigt gör man det bara när man går tom för sakargument.

Om du INTE tror alla punkter innan sista (som du hängde upp dig på) gäller marknaden generellt. Vem tror du det gäller då?
 
F
Z Zodde skrev:
Du har en jävligt nedvärderande ton, varför kalla mig kassabiträde, varför gå till personangrepp. ??
Erfarenhetsmässigt gör man det bara när man går tom för sakargument.

Om du INTE tror alla punkter innan sista (som du hängde upp dig på) gäller marknaden generellt. Vem tror du det gäller då?
Alla punkter innan??? Det står inte ett ord om att alla storbanker tog emot statligt stöd, eller att ens nån gjorde det. Antingen har du länkat helt fel sida eller så läser du in saker som inte skrivs. Jag litar faktiskt mer på en högskoleavhandling med källhänvisningar än nån random som fått länken men som förväntar sig hjälp att hitta det i avhandlingen. Det säger fö en hel del om din bristande kapacitet. Känner inte direkt att jag behöver nåt mer argument när du uppenbart saknar kapacitet att leta upp svaret i bifogad länk.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Alla punkter innan??? Det står inte ett jävla ord om att alla storbanker tog emot statligt stöd, eller att ens nån gjorde det. Antingen har du länkat helt fel sida eller så läser du in saker som inte skrivs. Jag litar faktiskt mer på en högskoleavhandling med källhänvisningar än nån random mupp som fått länken men som förväntar sig hjälp att hitta det i avhandlingen. Det säger fö en hel del om din bristande kapacitet. Känner inte direkt att jag behöver nåt mer argument när du uppenbart saknar kapacitet att leta upp svaret i bifogad länk.
Nu är det inte en randon mupp utan RIKSBANKEN som berättar för lekmän vad de gjorde under finanskrisen. Om du inte förstår det RIX berättar visar det väl bara att du inte förstår enkla ekonomiska sammanhang.


  • erbjudanden om lån i svenska kronor på längre löptider än normalt
  • TILL VEM TROR DU?
  • erbjudanden om lån i andra valutor än svenska kronor
  • TILL VEM TROR DU?
  • ökad tillgång till krediter, exempelvis genom att acceptera fler säkerheter än tidigare och låta fler institut låna av Riksbanken
  • TILL VEM TROR DU?
Rix ger ökad likviditet i hela systemet
VEM FÅR denna ökade likviditet tror du?

A) alla Sveriges banker
B) vanliga löntagare
 
F
Z Zodde skrev:
Nu är det inte en randon mupp utan RIKSBANKEN som berättar för lekmän vad de gjorde under finanskrisen. Om du inte förstår det RIX berättar visar det väl bara att du inte förstår enkla ekonomiska sammanhang.


  • erbjudanden om lån i svenska kronor på längre löptider än normalt
  • TILL VEM TROR DU?
  • erbjudanden om lån i andra valutor än svenska kronor
  • TILL VEM TROR DU?
  • ökad tillgång till krediter, exempelvis genom att acceptera fler säkerheter än tidigare och låta fler institut låna av Riksbanken
  • TILL VEM TROR DU?
Rix ger ökad likviditet i hela systemet
VEM FÅR denna ökade likviditet tror du?

A) alla Sveriges banker
B) vanliga löntagare
Har du läst ännu? Förstår du skillnaden på erbjudande och att utnyttja erbjudandet?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du läst ännu? Förstår du skillnaden på erbjudande och att utnyttja erbjudandet?
Alla banker drog nytta av likviditetshjälpen RIX gav. Vet inte varför du tror nåt annat.
Den bank som envist hade sagt nej hade blivit akterseglad många gånger om…
Kan en bank låna billigt av Rix eller dyrt av andra aktörer på penningmarknaden får du förklara varför nån öht skulle välja det senare…????
 
Z Zodde skrev:
Alla banker drog nytta av likviditetshjälpen RIX gav. Vet inte varför du tror nåt annat.
Den bank som envist hade sagt nej hade blivit akterseglad många gånger om…
Kan en bank låna billigt av Rix eller dyrt av andra aktörer på penningmarknaden får du förklara varför nån öht skulle välja det senare…????
Nu är inte hela sanningen att dom fick låna billigt av Riksbanken utan det summerades ganska bra ovan, det handlade i huvudsak att man tillförde kapital som försvunnit från marknaden pga dom osäkra tiderna där ingen riktigt litade på banker. Kapital som dom fick betala precis som dom hade fått göra från andra aktörer på penningmarknaden men som kanske nu istället lagt pengarna i trygga statspapper eller liknande.
 
L Liljeros skrev:
Nu är inte hela sanningen att dom fick låna billigt av Riksbanken utan det summerades ganska bra ovan, det handlade i huvudsak att man tillförde kapital som försvunnit från marknaden pga dom osäkra tiderna där ingen riktigt litade på banker. Kapital som dom fick betala precis som dom hade fått göra från andra aktörer på penningmarknaden men som kanske nu istället lagt pengarna i trygga statspapper eller liknande.
Stämmer bra, men som det såg ut då, med sinande likviditet blev ju RIX åtgärder just att bankerna fick tillgång till likviditet utan att behöva betala högre ränta…
På så sätt var blev det billigare än alternativen.

Diskussionen här rör dock om storbankerna öht fick hjälp av. RIX. Vilket förnekas av motskribenten
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En bank är ett företag som vilket som helst, deras mål är att tjäna pengar och din rådgivare är lika lite rådgivare som vilken bilhandlare som helst. De är säljare vars uppgift är att sälja deras tjänster så absolut dyrt som möjligt och med så liten risk som möjligt.

Den enda gången man kan få en hyfsad bra deal hos en bank är när din affär är en väldigt säker historia för banken. Allt annat kommer banken utnyttja för att försämra dina villkor.
Ja, det är lite så. För att få de bästa lånevillkoren ska du visa att du är så pass solvent att du egentligen inte behöver lånet :)
 
L Liljeros skrev:
att rädda bankerna.
???
Kan du redogöra för när staten har räddat någon bank?

Och vem var det som räddades? Ägarna? Har staten skänkt pengar till ägarna?

Eller betyder "staten har räddat banken" att ägarna förlorar allt och staten stjäl rörelsen av dom?
Eller vad betyder frasen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu är det inte en randon mupp utan RIKSBANKEN som berättar för lekmän vad de gjorde under finanskrisen.
Riksbanken är tyvärr ingen sanningssägare. Det vill man gärna tro. Men verkligheten är en annan.

För några år sedan pratade regeringen vitt och brett om att Riksbanken fått i uppdrag att låna ut till bankerna mot att bankerna sedan lånar ut det till företag.

Hur i h-vete skulle det gå till undrade jag när jag hörde detta. Men politiker är sanningsvrängare så dom kan ju säga lite vad som helst. Bäst att gå till Riksbanken och se vad de egentligen handlar om.

Och Riksbanken skriver samma smörja. Så djupt trodde inte jag dom skulle falla.

Det gjorde mig så pass irriterad att jag frågade Riksbanken hur en bank skulle kunna låna av dom och sedan låna ut till ett företag. Första försvarslinjen yrade bara, men insåg att dom inte klarade av att svara på den enkla frågan. Och jag hamnade i de bakre regionerna.

Den stackaren som där skulle redogöra för lögnerna klarade naturligtvis inte av det. Utan menade under stort stånk och stön att:
man kunde se det som att banken får låna när dom säljer en obligation till Riksbanken, och om banken gör en helt okorrelerad utlåning till ett företag, och om det företaget köper något och betalar till en annan bank, så kan banken använda sin fordran på Riksbanken för att betala den andra banken.

Kan nu någon få detta till att banken lånar av Riksbanken (så att banken nu har MER pengar) och sedan lånar ut dessa pengar till ett företag?

Nej. Jag kan redan här säga att ingen kan visa de transaktionerna. Det är nämligen omöjligt.

Men detta visar hur mycket Riksbanken kan ljuga för folket (när det är svårt att syna lögnen).
 
D daVinci skrev:
Riksbanken är tyvärr ingen sanningssägare. Det vill man gärna tro. Men verkligheten är en annan.

För några år sedan pratade regeringen vitt och brett om att Riksbanken fått i uppdrag att låna ut till bankerna mot att bankerna sedan lånar ut det till företag.

Hur i h-vete skulle det gå till undrade jag när jag hörde detta. Men politiker är sanningsvrängare så dom kan ju säga lite vad som helst. Bäst att gå till Riksbanken och se vad de egentligen handlar om.

Och Riksbanken skriver samma smörja. Så djupt trodde inte jag dom skulle falla.

Det gjorde mig så pass irriterad att jag frågade Riksbanken hur en bank skulle kunna låna av dom och sedan låna ut till ett företag. Första försvarslinjen yrade bara, men insåg att dom inte klarade av att svara på den enkla frågan. Och jag hamnade i de bakre regionerna.

Den stackaren som där skulle redogöra för lögnerna klarade naturligtvis inte av det. Utan menade under stort stånk och stön att:
man kunde se det som att banken får låna när dom säljer en obligation till Riksbanken, och om banken gör en helt okorrelerad utlåning till ett företag, och om det företaget köper något och betalar till en annan bank, så kan banken använda sin fordran på Riksbanken för att betala den andra banken.

Kan nu någon få detta till att banken lånar av Riksbanken (så att banken nu har MER pengar) och sedan lånar ut dessa pengar till ett företag?

Nej. Jag kan redan här säga att ingen kan visa de transaktionerna. Det är nämligen omöjligt.

Men detta visar hur mycket Riksbanken kan ljuga för folket (när det är svårt att syna lögnen).
Kul att du kan avslöja nåt som varken nationalekonomer, bankekonomer eller ekonomijournalister klarat av… :)
Eller är det kanske så att det är DU som inte förstår sammanhangen.
Tror du verkligen att RIX ljuger, ingen genomskådar bluffen förutom dig…???

RIX gjorde vad ALLA centralbanker gjorde vid finanskrisen. Man tillförde likviditet.
 
R riek skrev:
Vad är ett högriskprojekt? Ett bygge som är färdigställt till 30% och finansierat till 60% i ett attraktivt område? Blanda inte ihop mina projekt med hög risk.
Om banken inte vill låna ut till dig är nog risken med dig eller ditt sätt att bygga för hög...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.