B Bästerortarn skrev:
Ja och nej 😆

Jag blev också lite förvirrad över det men i.o.m. att dom har helt olika affärsmodeller så ..... Kesko har köpt delar av XL Bygg (bl.a. Fresks) då XL Bygg är en "medlemsägd" organisation d.v.s. dom olika XL-handlarna är delägare i XL Bygg. Woody och Bolist tror jag är organiserade på samma sätt.

När det gäller K-Bygg så verkar det däremot som att Kesko äger alla eller åtminstone dom flesta anläggningarna.

Men som sagt, det är aningens förvirrande. Det finns en del bygghandlare som skyltat om 3-4 gånger i modern tid 😮
K-rauta i Finland är skilda företag för varje butik i stort sett. Finns säkert någon som äger mer än en butik
 
Trist. Ibland vill man ju gå runt och titta på fina verktyg och blandare som man inte har råd med.

Egentligen är det ju lite konstigt affärsidé för affären. De som har råd att handla där, anlitar ju hantverkare?
 
N Niq skrev:
K-rauta i Finland är skilda företag för varje butik i stort sett. Finns säkert någon som äger mer än en butik
Så är det säkert men eftersom jag sjäv undrade lite så kollade jag gamla pressmeddelanden och då framgick det t.ex. att Kesko köpte Fresks. Eller som i mars förra året att Kesko förvärvade min lokala såg. Om sen Kesko väljer att lägga alla butiker i samma bolag eller ej har jag ingen aning om men i Sverige verkar Kesko i.a.f. äga dom enskilda butikerna.

Å andra sidan är jag lite osäker på vad du menar med "skilda företag för varje butik"?
 
mins när dom öpna i kungens kurva utbudet var dåligt. sen några år senare skulle jag bygga bastu tänkte jag då att dom måste ju ha bra priser på harvia men dom låg bland dom dyraste fast dom är finskt ägt
 
C cpalm skrev:
K-Rauta var ju toppen när alternativen var Beijer och Fredells. Känns som att de sedan blev omsprungna av andra aktörer redan för en 10-15 år sedan både med pris och sortiment.
Där sa du något, Beijer begriper jag inte att de alls finns kvar. Mindre sortiment och rejält mycket dyrare på i princip allt. Tomt i butiken de gånger jag är där (det enda de är bra på är att mitt lokala håller stort sortiment Weber murbruk och puts).

Sjukt nog flyttade de till ett nytt stort varuhus här i stan för bara några år sedan... otur för dem bara att Hornbach smällde upp tvärs över gatan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Så är det säkert men eftersom jag sjäv undrade lite så kollade jag gamla pressmeddelanden och då framgick det t.ex. att Kesko köpte Fresks. Eller som i mars förra året att Kesko förvärvade min lokala såg. Om sen Kesko väljer att lägga alla butiker i samma bolag eller ej har jag ingen aning om men i Sverige verkar Kesko i.a.f. äga dom enskilda butikerna.

Å andra sidan är jag lite osäker på vad du menar med "skilda företag för varje butik"?
Jag har inte koll på exakt hur dom fungerar men det verkar vara någon form av franchising. Det kan förstås finnas helägda butiker också. När man ser på kvittona så står det ju förstås K-rauta men sedan något mera företagsnamn och dom är olika för alla butiker jag varit till.
 
En liten kulturkrock. K-rauta verkar inte ha begripit att det där med bruttopriser på hyllan inte fungerar i Sverige. I Finland prutar man på priserna i större utsträckning än i Sverige där folk inte vill vara besvärliga och är konflikträdda. Svensken tror ju att det är priset på hyllan som gäller.
 
  • Wow
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
ullberg
tydligen finns det redan idag betydligt fler k-bygg anläggningar än k-rauta (51 vs 16), vi får väl se hur många av de 16 som blir k-bygg och hur många som läggs ner…

Jag har aldrig varit på en k-bygg vad jag kan minnas så vet inte vad ett sådant skifte skulle innebära för sortiment och prisbild, men antar att ”proffsfokuset” innebär öppet bara vardagar vilket blir lite trist för min personligen, det är nog bara helger när det är svårt att hitta något annat öppet som jag varit på k-rauta….
 
F Finndjävel skrev:
En liten kulturkrock. K-rauta verkar inte ha begripit att det där med bruttopriser på hyllan inte fungerar i Sverige. I Finland prutar man på priserna i större utsträckning än i Sverige där folk inte vill vara besvärliga och är konflikträdda. Svensken tror ju att det är priset på hyllan som gäller.
I Helsingforstrakten så lyckas man nog inte pruta heller. Eventuellt kan man få 2% rabbat om man öppnar konto i butiken. Men bara på fullprisvaror och då får man inga plussapoäng.
 
  • Gilla
Barkbit.
  • Laddar…
Stora frågan är ju när kommer rean 😋
 
  • Gilla
Jocce81 och 8 till
  • Laddar…
M mangeroffe skrev:
Lite synd, hade aldrig gillat K-rauta tidigare, men svängt på sistone. Visst, högre priser, men alltid tomt i butiken samt bra kvalitet på virke och ordentligt staplat. På Bauhaus som ligger bredvid är det alltid kaos och folk vräker ner virke för att hitta de finaste exemplaren
Håller.
Får smärre panik när jag sätter foten inne på bauhaus. Asmycket folk och svårt att hitta.
På K-rauta är det lättare.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Här i Uppsala har K-Rauta bra öppettider och gott om plats på drive-in. Skönt att slippa trängas som på Byggmax och särskilt Bauhaus.
 
  • Gilla
TessanDoo och 3 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Här i Uppsala har K-Rauta bra öppettider och gott om plats på drive-in. Skönt att slippa trängas som på Byggmax och särskilt Bauhaus.
låter som det går dåligt då
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Detta var tragiskt... Enda roliga handeln inom åk-stånd som har saker i lager i princip. 😢

Kbygg har vi i stan redan.. Utbudet är patetiskt och priserna får inga pluspoäng.
 
  • Gilla
MikaelSegeltorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.