H husbyggarenisse skrev:
Vad är det här för märklig anmärkning?
Grattis till ditt första inlägg på Byggahus.se!

Här diskuterar vi byggnadsmaterial, bästa sättet att bygga olika typer av konstruktioner.

Framförallt försöker vi hjälpa varandra och dela med oss av kunskap både mellan lekmän och proffs.

När det gäller byggvaruhus är det självklart sortiment, pris, kvalitet mm som kommer högst upp på priolistan som privatkund.

Men vi vet ju redan innan vi besöker t ex Byggmax att kvalitet och sortiment är bristfällig. Dessutom är även köpupplevelsen minst sagt medioker med tanke på personalen.

På Bauhaus som tråden handlar om uttryckte jag min uppskattning av personalens utseende (Stockholmsområdet) som en del av köpupplevelsen. Jag kanske är ensam om att utrycka detta i skrift men jag är knappast unik i att uppskatta detta.

Personalen på Bauhaus kan ingenting om bygg eller företagets sortiment, precis som personalen på K-Rauta eller Byggmax, men de har i alla fall duschat på morgonen innan de gick till jobbet och verkar anställas utefter utseende till skillnad från t ex Byggmax.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Inte förvånande att de lägger ner, tyvärr. Som många säger var de dyra, ibland mycket högre än BH eller HB. Men de hade inom vissa produktområden varor som var prisvärda.

Frågan är vad som händer i nordöstra Stockholm. Det är långt till Bauhaus i Bredden. Om man nu vill dit... Speciellt för de mindre inköpen där kostnaden och tiden till övriga byggvaruhus är högre än K-Rautas priser.

(DI 2017)

Efter miljardförluster: K-Rauta visar svarta siffror​


Trots mångåriga förluster som summerar till miljardbelopp har K-Rauta inga planer på att lämna den svenska marknaden.

https://www.di.se/nyheter/efter-miljardforluster-k-rauta-visar-svarta-siffror/
 
Började väl gå utför när Christina Schollin kom med i reklamen.
 
raveper raveper skrev:
Började väl gå utför när Christina Schollin kom med i reklamen.
Stormare övertygade väl inte direkt som hantverkare han heller
 
  • Haha
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Ganska bra sortiment och virket hade ofta bättre kvalitet än Byggmax och Bauhaus. Vore intressant att veta var K-bygg kommer att finnas.
B Boende45 skrev:
Grattis till ditt första inlägg på Byggahus.se!

Här diskuterar vi byggnadsmaterial, bästa sättet att bygga olika typer av konstruktioner.

Framförallt försöker vi hjälpa varandra och dela med oss av kunskap både mellan lekmän och proffs.

När det gäller byggvaruhus är det självklart sortiment, pris, kvalitet mm som kommer högst upp på priolistan som privatkund.

Men vi vet ju redan innan vi besöker t ex Byggmax att kvalitet och sortiment är bristfällig. Dessutom är även köpupplevelsen minst sagt medioker med tanke på personalen.

På Bauhaus som tråden handlar om uttryckte jag min uppskattning av personalens utseende (Stockholmsområdet) som en del av köpupplevelsen. Jag kanske är ensam om att utrycka detta i skrift men jag är knappast unik i att uppskatta detta.

Personalen på Bauhaus kan ingenting om bygg eller företagets sortiment, precis som personalen på K-Rauta eller Byggmax, men de har i alla fall duschat på morgonen innan de gick till jobbet och verkar anställas utefter utseende till skillnad från t ex Byggmax.
Där jag bor var Bauhaus personal extremt okunnig när de öppnade, kanske utseendet fått spela för stor roll vid anställandet, men de har i varje fall lärt sig en del efter hand. K-Rauta hade väl normalkunnig personal men flyttade till fel sida stan. På Byggmax är största problemet dåligt sortiment och ofta sämre kvalitet (det fanns också bra glasfiberarmerade gipsskivor, men de försvann ur sortimentet). De hade i varje fall en anställd (arbetsledare?) som var jättebra, men han blev flyttad t ngt annat Byggmaxvaruhus. De handlare som vänder sig till proffsmarknaden har ju tyvärr höga nominella priset och dåliga öppettider och alltför ofta ett negativt bemötande även om det växlar.
 
F FGLIN skrev:
K-Rauta hade väl normalkunnig personal men flyttade till fel sida stan.
Fel sida? Bra med i alla fall något även på den sidan stan. 😀
 
Mikael_L
1 14589111 skrev:
Hoppas hornbach eller Bauhaus tar över lokalerna i arninge
Det skulle vara perfekt om Hornbach tog över lokalen i Uppsala.
Ja för oss i Uppsala då ...
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle vara perfekt om Hornbach tog över lokalen i Uppsala.
Ja för oss i Uppsala då ...
Problemet med den lokalen är ju att den inte ligger nära någonting annat. Fördelen med Boländerna är ju att man kan besöka flera ställen på en gång.
 
Mikael_L
Ligger nära Byggmax, sen inget mer ..
(Ahlsells också, men de räknas nog inte)

Det fanns ju en bygghandel, en mer traditionell som funnits där i 50+ år, där i närheten, i Börjetull, men markpriset blev väl för högt så nu är det väl bostäder på den marken.
Den var nog igång när K-rauta etablerade sig där.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ligger nära Byggmax, sen inget mer ..
(Ahlsells också, men de räknas nog inte)

Det fanns ju en bygghandel, en mer traditionell som funnits där i 50+ år, där i närheten, i Börjetull, men markpriset blev väl för högt så nu är det väl bostäder på den marken.
Den var nog igång när K-rauta etablerade sig där.
Exakt. Ska man ha lite grejer till ett mindre projekt och ändå ska handla på Ica Maxi, köpa kläder till barnen på Stadium och någonting på IKEA så är ju Bauhaus eller Beijer i Boländerna det rimliga valet. Även om K-Rauta skulle ha varit lite billigare så kör man ju inte genom hela stan för den sakens skull. Även Byggmax finns ju i Boländerna nu och det är väl bara en tidsfråga innan de lägger ned i Librobäck. K-Rautas lokaler är stora och fina, men de ligger helt fel.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
M
Handlade mycket på K-Rauta innan dom andra billigare butikerna etablerade sig. Priserna blev väl K-Rautas fall. Jag upplevde adrig att det var kö när man handlade och undrade alltid hur butiken kunde gå ihop med så lite kunder och ändå mycket personal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
knep_å_knåp
Ä det samma/lika med Byggmax?
Dom rear ut som det känns allt för utom virket. 🤔
 
knep_å_knåp knep_å_knåp skrev:
Ä det samma/lika med Byggmax?
Dom rear ut som det känns allt för utom virket. 🤔
Gör väl plats för julpyntet....
 
Finns det något datum för k-rautas nedläggning?

Hade ju varit trevligt med en total utförsäljning, men chans att göra lite fynd.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.