P Pin skrev:
”K-Bygg vänder sig mer till proffs”
Vad menas med det? Högre priser och större rabatter? De bygger åt idioter? Fikarummet större än varuhuset? Rusning på morgonen, inga kunder på kvällen? Bara byggvaror och inget julpynt eller trädgårdsmöbler?
k-rauta har alltid varit till båda privatkunder och interent haft en egen k-bygg som varit riktat till byggfirmorna försäljarna som endast haft egna kontakter med bygggubbarna..
 
Düsseldorff
B Boende45 skrev:
Dessutom är personalen här i Stockholmsområdet betydligt snyggare på Bauhaus.
Haha va?
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Haha va?
Ja man väntar sig den ena typen av finskor, blonda unga snygga. Som den där politikern, eller hon som spelar fiol 🙄. Och så möts man av den motsatta typen, rynkiga tanter som rökt alldeles för mycket hela sitt långa liv. Trodde alla skulle se ut som saunareklamen. 🤣

Eller jag vet inte, jag bara gissar…
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Ja man väntar sig den ena typen av finskor, blonda unga snygga. Som den där politikern, eller hon som spelar fiol 🙄. Och så möts man av den motsatta typen, rynkiga tanter som rökt alldeles för mycket hela sitt långa liv. Trodde alla skulle se ut som saunareklamen. 🤣

Eller jag vet inte, jag bara gissar…
Fast då får du flytta till Finland…
 
E erkka skrev:
Fast då får du flytta till Finland…
Aha, ja det förklarar saken. 😀
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Synd, de har ju missat många smarta lösningar.

För proffs vet jag att de fungera bra i Örebro o säljer bra.

Men för privatkunder, har lämnt förslag men inte fått någon respons

Kesko äger väl även Onninen, så de kan t.ex ha mer VVS produkter, på en VETTIG hemsida.

Och t.ex erbjuda det där finska märket, vars vattenlås o brunnar jag kan köpa på Bauhaus (!) men inte i svenska K-Rauta. Hade gärna köpt något konkurrerande till Purus o det smala sortiment vi har i Sverige.
(och några specialpris på moderna gjutjärnsbrunnar hade varit kul, fanns iaf förut i sortimentet)

Samt ha webshop där man ser utbudet på ett smidigt sätt, eller åtminstone som RInkaby rör hemsida o liknande.

Och bättre visa smarta hem prylar om de nu skall sälja sådant också.

Och vaarför inte samma godis i kassorna som de andra , när de kan få in en massa ifrån Finland.

osv osv.....
 
  • Gilla
emgus
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
K-Bygg och XL är väl olika kedjor, vi har nämligen C24/XL-bygg, men det är ju i Gävleborg och Uppland.

Dock verkar de köpt Xl-butikerna i Mälardalen :)
[länk]

Här i Gävle stängs K-rauta, enda nackdelen är väl att möjligheten att få tag på kvalitetsprodukter blir sämre på kvällar och helger. Tur att C24 har lördagsöppet i alla fall :)
När är det tänkt att Bauhaus ska börja bygga sitt varuhus i Hemlingby? Det var mycket snack om det för 2-3 år sen när dom köpte marken, men sen har man inte hört något.
 
Den lokala XL-bygg blev K-Bygg för nåt halvår sen. Ingen skillnad vare sig på utbud, priser och personal. Det var bara skyltarna som byttes ut. Handlar där ibland om det inte lönar sig att åka ett par mil och handla på Bauhaus.

K-Rauta har jag inte handlat så värst mycket av. En Ifö Sign till riktigt bra pris när de hade kampanj och lister och lite annat.

Men jag ser gärna att Hornbach flyttar in i K-Rautas lokaler i Örebro.

Får väl hålla koll efter eventuella utförsäljningar.
 
richardtenggren
useless useless skrev:
När är det tänkt att Bauhaus ska börja bygga sitt varuhus i Hemlingby? Det var mycket snack om det för 2-3 år sen när dom köpte marken, men sen har man inte hört något.
Precis, det är väl dit vi längtar, men skrivits om det i flera år som du säger. Sista jag såg var detta;
https://www.gd.se/2023-02-22/da-kan-byggvarujatten-oppna-i-gavle

Verkar bli aktuellt i slutet av 24… vet inte om det är detaljplanen som gjort att det tagit tid tyvärr, men skulle väl inte förvåna någon :p
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, det är väl dit vi längtar, men skrivits om det i flera år som du säger. Sista jag såg var detta;
[länk]

Verkar bli aktuellt i slutet av 24… vet inte om det är detaljplanen som gjort att det tagit tid tyvärr, men skulle väl inte förvåna någon :p
Det verkar vara kört...

"Inom det aktuella området finns fuktig sumpskog med skyddade groddjursarter."
 
richardtenggren
useless useless skrev:
Det verkar vara kört...

"Inom det aktuella området finns fuktig sumpskog med skyddade groddjursarter."
Haha 😂 De löste ju dock de åtråvärda krokusarna som växte där de skulle anlägga cykelbanan här, det fördyrade ju projektet en del, men sen grävde de bort dem ändå 😂
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
dom har ju jobbat hårt med TV reklam m.m. Måst ha varit kostsamt. De trodde väl de skulle slå igenom till sist. Tråkigt med färre aktörer på marknaden.
 
Lite synd, hade aldrig gillat K-rauta tidigare, men svängt på sistone. Visst, högre priser, men alltid tomt i butiken samt bra kvalitet på virke och ordentligt staplat. På Bauhaus som ligger bredvid är det alltid kaos och folk vräker ner virke för att hitta de finaste exemplaren
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
E
M mangeroffe skrev:
Lite synd, hade aldrig gillat K-rauta tidigare, men svängt på sistone. Visst, högre priser, men alltid tomt i butiken samt bra kvalitet på virke och ordentligt staplat. På Bauhaus som ligger bredvid är det alltid kaos och folk vräker ner virke för att hitta de finaste exemplaren
Tomt i butiken är nog problemet 😀
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Den enda byggvaruhandeln i hela K-kedjan som är någonting att ha är Lantbrukscentralen i Koskeby i Vörå och deras filial i Övermalax. Ett familjeföretag ägt av släkten Kattil som själva bestämmer hur de vill ha det och rutinmässigt går emot resten av kedjan.
Hela resten av K-järn kedjan (eller K-rauta som de kallar sig numera) kunde gott läggas ned.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.