Alfredo Alfredo skrev:
Är inte Bauhaus generellt lika bra? Sen finns det såklart saker K-Rauta var bäst på. Tänker exempelvis på bastuprylar. 😢😢😢
Bastuprylar var främst det jag hade i åtanke, men även listverk låg med på senaste beställningen då dom hade fler kulörer än nikotinvit.
 
  • Gilla
MasterM och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte Bauhaus generellt lika bra? Sen finns det såklart saker K-Rauta var bäst på. Tänker exempelvis på bastuprylar. 😢😢😢
Jo, så är det. Men snygga, rymliga butiker något djupare sortiment än Bauhaus gav visst mervärde. Det känns som att K-Rauta har varit välskött på central nivå men inte levt upp till förväntningarna i det lokala, dvs butik.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Blandar ihop alla dessa kedjor. XL-bygg blev väl K-bygg, men kanske inte fullt ut? Visste inte att K-bygg och K-rauta hörde ihop, men det är klart att namnet ger en vink.

Var in på K-bygg en gång. Aldrig mer. Var så uppenbart att jag som privatperson inte ens skulle tänka på att ens gå förbi butiken så jag förlägger mina inköp till andra ställen.

Visserligen tycker jag att alla bygghandlare är svårflörtade. Det är som om de som jobbar där lite tröttnat på kunder och livet i stort.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det känns som att K-Rauta har varit välskött på central nivå men inte levt upp till förväntningarna i det lokala, dvs butik.
Största felet tycker jag har varit priset. Det gick liksom inte att motivera att exempelvis betala 30 procent mer för exakt identisk FM Mattson-blandare som fanns billigare "tvärs över gatan".

Servicen och kunnandet har alltid varit bra i de butiker jag besökt, men det kan säkert ha skiljt sig åt mellan olika butiker.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
tensiden tensiden skrev:
Blandar ihop alla dessa kedjor. XL-bygg blev väl K-bygg, men kanske inte fullt ut? Visste inte att K-bygg och K-rauta hörde ihop, men det är klart att namnet ger en vink.

Var in på K-bygg en gång. Aldrig mer. Var så uppenbart att jag som privatperson inte ens skulle tänka på att ens gå förbi butiken så jag förlägger mina inköp till andra ställen.

Visserligen tycker jag att alla bygghandlare är svårflörtade. Det är som om de som jobbar där lite tröttnat på kunder och livet i stort.
K-Bygg och XL är väl olika kedjor, vi har nämligen C24/XL-bygg, men det är ju i Gävleborg och Uppland.

Dock verkar de köpt Xl-butikerna i Mälardalen :)
https://www.mynewsdesk.com/se/kesko...nom-foervaervet-av-xl-bygg-bergslagen-3193560

Här i Gävle stängs K-rauta, enda nackdelen är väl att möjligheten att få tag på kvalitetsprodukter blir sämre på kvällar och helger. Tur att C24 har lördagsöppet i alla fall :)
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
K-Rauta har ju så mycket mer än Byggmax.
Det var ju trots allt, varuhuset för hela huset.
 
D
Det var på tiden, sämre service får man verkligen leta efter.
 
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
M
D Bubblebubb skrev:
Det var på tiden, sämre service får man verkligen leta efter.
Kan bara instämma! K-rauta i Växjö har varit ett skämt service-och kompetensmässigt. Att sedan priserna varit 20% högre än sina konkurrenter har inte gjort saken bättre.

Det enda man kan hoppas på är en rejäl utförsäljning.
 
  • Gilla
  • Älska
Mr_Bear och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Att Bauhaus tar över vore som en våt dröm för oss som bor i närheten.
Fast Hornbach vore ännu bättre!
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael Karlsson4999 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
K-Bygg och XL är väl olika kedjor, vi har nämligen C24/XL-bygg, men det är ju i Gävleborg och Uppland.

Dock verkar de köpt Xl-butikerna i Mälardalen :)
[länk]

Här i Gävle stängs K-rauta, enda nackdelen är väl att möjligheten att få tag på kvalitetsprodukter blir sämre på kvällar och helger. Tur att C24 har lördagsöppet i alla fall :)
Ja och nej 😆

Jag blev också lite förvirrad över det men i.o.m. att dom har helt olika affärsmodeller så ..... Kesko har köpt delar av XL Bygg (bl.a. Fresks) då XL Bygg är en "medlemsägd" organisation d.v.s. dom olika XL-handlarna är delägare i XL Bygg. Woody och Bolist tror jag är organiserade på samma sätt.

När det gäller K-Bygg så verkar det däremot som att Kesko äger alla eller åtminstone dom flesta anläggningarna.

Men som sagt, det är aningens förvirrande. Det finns en del bygghandlare som skyltat om 3-4 gånger i modern tid 😮
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
E
Trist, minskad konkurrens = sämre för kunderna.
Dom skulle kunnat sparka kanske 1/2 av personalen och rensat upp lite i utbudet...
 
”K-Bygg vänder sig mer till proffs”
Vad menas med det? Högre priser och större rabatter? De bygger åt idioter? Fikarummet större än varuhuset? Rusning på morgonen, inga kunder på kvällen? Bara byggvaror och inget julpynt eller trädgårdsmöbler?
 
  • Gilla
Familjen Bond och 8 till
  • Laddar…
C
K-Rauta var ju toppen när alternativen var Beijer och Fredells. Känns som att de sedan blev omsprungna av andra aktörer redan för en 10-15 år sedan både med pris och sortiment.
 
  • Gilla
1234bjorn och 6 till
  • Laddar…
Min Osmoleverntör!! Inte ok.
 
kesko gruppen är stor äger även onnien och några XL bygg i sverige samt några el i norge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.