B bygges skrev:
Nej, enligt ESV uppfylls elsäkerhetskrav med en JFB för hela anläggningen men för att även uppfylla funktionskrav gäller en JFB per box
Jo, det är ett säkerhetskrav att varje inkopplingspunkt ska ha sin egen JFB (och överströmsskydd).
B bygges skrev:
och JFB i en laddboxanläggning behöver sannolikt bytas ut för högre märkström jämfört om den i dagsläget endast hanterar lite belysning och dylikt.
Nej, det är osannolikt i bostäder.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyvärr är det en Hager Vector som faktiskt kostar lite, och dessutom är det inte alls lika lätt och snabbt att byta som om det var en Hager gamma.

Nu har Hager tagit fram en billigare Vector, som har lite sämre UV-tålighet (jag tror det är främst det som skiljer, denna billigare är mer avsedd inomhus) så det är inte lika grisigt dyrt om det inte är utomhus, och det bara är extra skydd mot damm och vatten som önskas.

Men för att byte en Vector får man koppla loss precis rubbet, dra ur alla kablar och sen koppla in allt igen.

Skulle det varit en Gamma så.
1. Av med kåpan
2. Lossa alla Dinskenor och N/PE-skenor.
3. Skruva bort "chassit på gamla centralen, in med chassit på nya (där man tagit dän alla skenor)
4. Klicka/skruva tillbaka alla din/N och PE-skenor.
Går nog att lyckas göra på 10 minuter.


edit:
Jag kollade prisskillnaden på de två varianterna av Vector nu, den var inte så fantastiskt stor, typ 20%
Så även Vector för inomhusbruk kostar bra mycket mer än IP21-centralerna.
Jag litade på elektrikern som tyckte detta räckte när jag beskrev mitt behov. Jag tyckte ändå jag tog till med egen undercentral. Default var en kapsling bara för laddaren och låta några uttag matas från husets central. Det fanns en enda ledning ut tidigare, men då var det bara hönshus. Nu är det bara förråd. Men jag vill kunna ha lite värme på när man ska ut och slipa, såga och snickra. Vill inte ha källaren full med trädamm, där ska elektronikjobb, retrodatorer och flipperspel husera.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, absolut. Inte krävs det en separat JFB till laddstationen. Du kan lägga laddstationen under befintlig så länge som strömmen totalt understiger 25 A per fas.
Har du läst HB 458?
 
R Robert-san01 skrev:
Har du läst HB 458?
Som elinstallationsreglerna anger är det inkopplingspunkten som ska skyddas, det är alltså inte gruppledningen till laddaren som ska skyddas. (Den är ingen huvudledning, huvudledningar sitter efter mätare och matar en central, inte en belastningspunkt).
 
Mikael_L
Nu ska vi väl kanske ha med oss att tidningsmagasinet elinstallatören inte alltid har rätt.

Jag säger inte att de har fel, men jag ser möjligheten att de har fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är en inkopplingspunkt?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
Och vad menar man med individuellt ?

Vi kanske får svaret först när det varit upp i domstol ...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vad menar man med individuellt ?

Vi kanske får svaret först när det varit upp i domstol ...
Sid 15 i SEK HB 458

"5.3 Jordfelsbrytare
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA."
 
D Dilato skrev:
Vad är en inkopplingspunkt?
Efter att ha försökt hitta en tydlig definition, utan att lyckas, så har jag fått uppfattningen om att det är ett steg upp i hierarkin.
För laddboxen är det då den avsäkrade gruppen.
För en bordslampa är det vägguttaget.
För en central är det den överordnade centralen osv.
Boxen ska i så fall ha en egen jfb, men om flera boxar ligger på samma säkringar så kan de dela jfb.
 
En inkopplingspunkt i detta sammanhang är uttaget på laddstationen, eller om laddsladden är fast ansluten i boxen, uttaget på sladden. Lite luddigt kanske, men så kallas det. En laddstation kan ha flera uttag för laddning av flera bilar samtidigt vilket påverkar installationen då skydden i detta fall måste finnas inbyggda. Så vid installation bör man nog lämna plats för eventuella skydd i den fasta installationen för att enklare hantera framtida byte av laddstation.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vad menar man med individuellt ?

Vi kanske får svaret först när det varit upp i domstol ...
Är det frågan om individuella JFB och överströmsskydd?

Reglerna säger underförstått att man ska kunna nyttja laddstationens fulla effekt (märkeffekt), eller åtminstone den effekt som man önskar eftersom alla inte kan dimensionera anläggningen för 11 ell 22 kW.

Man kan därför inte låta två uttag (inkopplingspunkter) dela på samma överströmsskydd, i princip, det behöver vara individuella skydd. Men, överströmsskyddet ska dimensioneras efter uttaget. Ett typ 2-uttag är klassat för 32 A. Har man då två sådana laddstationer med märkeffekten 16 A så kan de dela på samma 32 A säkring om man skulle vilja det, om inte tillverkaren till laddstationen har lägre krav.

Men nu sätter man inte 32 A till laddstationen om man inte behöver det, om man inte låter mätarsäkringen skydda, men då talar vi om huvudledningar. Man sätter den storlek som man önskar använda. Beroende på kundens önskemål är det ingen ko på isen att låta detta överströmsskydd delas mellan laddstation och andra slags förbrukare, eller två laddstationer. Det är inte värre än att man nallar ström till annat från en befintlig gruppledning.

Men man gör ju inte så om man inte har trängande behov. JohanLun hade trångt i sin elcentral.

För JFB (typ A) är det mer kritiskt att den endast täcker ett (1) ladduttag, eller närmare bestämt 1 elbil. Laddar man två elbilar under samma JFB kan DC-läckfelströmmarna tillsammans överstiga 6 mA. De individuella skydden i laddstationen bryter ju vid 6 mA så tillsammans kan de släppa igenom 12 mA. Därför pratar man om individuella skydd.

Men det hindrar inte att man lägger belysning och annat i anläggningen under samma JFB. Inte så länge man driver nån trefasig maskin med kraftelektronik, typ en FRO.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, det är ett säkerhetskrav att varje inkopplingspunkt ska ha sin egen JFB (och överströmsskydd).
Hmm, så min laddare (inte Easee) som sitter på sin egen grupp med egen säkring, men som sitter under husets JFB uppfyller alltså inte kraven? (Min laddare har, likt 99.99% av alla laddare, bara en "inkopplingspunkt" så just det kan vi strunta i).

Varför är det ett säkerhetskrav med separat JFB? Vad är det som kan hända?

(I mitt fall så kan det enkelt lösas genom att jag monterar en JFB till som täcker just den här gruppledningen, men det blir då seriekoppling dvs den blir inte parallellt med husets jfb. Vad vinner jag säkerhetsmässigt på detta?)

EDIT: Såg just ditt andra svar. Om jag tolkar dig rätt så är alltså problemet om man har fler än en laddare. Om man har en laddare så fungerar det alldeles utmärkt att ha den under husets JFB?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Om du reser tillbaka i tiden 2 inlägg så hittar du svaret ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du reser tillbaka i tiden 2 inlägg så hittar du svaret ;)
Ja, och jag editerade just... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.