En JFB dimensioneras väl normalt sett efter matande säkring.
 
B
blackarrow blackarrow skrev:
Får jag spekulera så får Lite gamla innanmätet (+JFB) och de två ”större” nytt med bl.a. bättre reläer.
Charge Lite är deras lager av tillverkade men ej sålda Easee home/charge. Därtill mjukvara för max 16 A 3-fas, dvs 11 kW, kanske för att installationen ska bli billigare/enklare, dvs ingen uppsäkring på inkommande och inte behov att byta JFB i elcentral till en med högre märkström.
 
B
D Daniel 109 skrev:
En JFB dimensioneras väl normalt sett efter matande säkring.
JFB dimensioneras vad jag vet och de elektriker jag pratat med utifrån tänkt belastning. Har du 50 A in men det bara handlar om lite belysning i anläggningen som ska ha jordfelsskydd så dimensioneras JFB efter det, ex vanlig 25A.
 
D Daniel 109 skrev:
En JFB dimensioneras väl normalt sett efter matande säkring.
Nej, dem dimensioneras efter vilka laster den skall kunna bryta bort.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
den blir du dimensionerad av summan av säkringen innan jordfelsbrytaren eller matande säkring. I en villa är matande säkring i princip alltid lägre.
 
B bygges skrev:
Eftersom Easee specade att den hade inbyggd JFB är det elektriker runt om som satt dem utan JFB i centralen även om det fanns en JFB där. Att koppla på den kräver behörighet och JFB i en laddboxanläggning behöver sannolikt bytas ut för högre märkström jämfört om den i dagsläget endast hanterar lite belysning och dylikt.
Duktigt gissat, men inte rätt
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns 4-pol PSA som tar 4 modulplatser, då kan man ersätta 3 säkringar med en sådan.

Har man inte en enda plats över blir det knivigare, jag har inte sett någon 4-pol PSA som endast tar 3 modulplatser.
Jag kollade nu. Så här ser min undercentral ut. Jag ska in med ett par uttag för kompressor, handverktyg osv. Friggebodsstort hus (lite drygt tror jag) som ska användas som snickarverkstad. Utanpå är det ett motoevärmaruttag, laddboxen och jag ska dit med minst ett till uttag, belysning ute och inne. Belysningen kan väl få dela uttag med nåt annat, men inte motorvärmaren som ska gå på eget uttag.

Jag skulle altså kunna byta tremodulen mot en PSA med kombinerad säkring och JFB för billaddaren och då ta en plats till. Då har jag 2st platser för uttag. Det skulle funka. En till JFB funkar INTE. Då måste jag offra nåt.

gvso85iybyo5ym1lbc10dypk

Idag är belysning mm bara provisoriskt inkopplat. Jag tycker det är snålt att allt detta, motorvärme, uttag inne, ett uttag ute och belysning inne och ute bara ska ha 2st säkringar?
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Jag kollade nu. Så här ser min undercentral ut. Jag ska in med ett par uttag för kompressor, handverktyg osv. Friggebodsstort hus (lite drygt tror jag) som ska användas som snickarverkstad. Utanpå är det ett motoevärmaruttag, laddboxen och jag ska dit med minst ett till uttag, belysning ute och inne. Belysningen kan väl få dela uttag med nåt annat, men inte motorvärmaren som ska gå på eget uttag.

Jag skulle altså kunna byta tremodulen mot en PSA med kombinerad säkring och JFB för billaddaren och då ta en plats till. Då har jag 2st platser för uttag. Det skulle funka. En till JFB funkar INTE. Då måste jag offra nåt.

[bild]

Idag är belysning mm bara provisoriskt inkopplat. Jag tycker det är snålt att allt detta, motorvärme, uttag inne, ett uttag ute och belysning inne och ute bara ska ha 2st säkringar?
Jag skulle satt dit en tvåradig UC.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag skulle satt dit en tvåradig UC.
Skulle jag åxå om jag vetat att man behövde en extra JFB... ;) :D Men jag är inte så sugen på att betala för en ny central. Så är det jag själv som ska stå för detta får den antingen hamna under den befintliga JFB eller som Mikael skriver under en PSA om det är funkis. Att bara ha en enda säkring för alla uttag och belysning skulle iofs troligen funka, men känns lite knappt. Men tex min enfas svets tänker jag köra på 3-fas uttaget (om jag nu nån mer gång i livet använder den, jag har slut gas, den går även koppla om för 3-fast men är enfas nu). Annars har jag inget som drar mkt el. Speed heater och byggsåg samt motorvärmare. Men går ju att köra en adapter i 3fas uttaget så kan man köra det...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Skulle jag åxå om jag vetat att man behövde en extra JFB... ;) :D Men jag är inte så sugen på att betala för en ny central. Så är det jag själv som ska stå för detta får den antingen hamna under den befintliga JFB eller som Mikael skriver under en PSA om det är funkis. Att bara ha en enda säkring för alla uttag och belysning skulle iofs troligen funka, men känns lite knappt. Men tex min enfas svets tänker jag köra på 3-fas uttaget (om jag nu nån mer gång i livet använder den, jag har slut gas, den går även koppla om för 3-fast men är enfas nu). Annars har jag inget som drar mkt el. Speed heater och byggsåg samt motorvärmare. Men går ju att köra en adapter i 3fas uttaget så kan man köra det...
Hmm, förstår, men tror du det är så dyrt att byta normkapslingen? Köper du samma märke fast med två rader så är de ju dessutom fysiskt likadana inuti bvad gäller anslutningar. ☺️
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
En JFB dimensioneras väl normalt sett efter matande säkring.
Det finns väl inga JFB som är under 25A (jag har inte sett någon), så de allra flesta villor och lägenheter klarar sig, då de sällan har mer än gänga 2 mätarsäkringar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Jag kollade nu. Så här ser min undercentral ut. Jag ska in med ett par uttag för kompressor, handverktyg osv. Friggebodsstort hus (lite drygt tror jag) som ska användas som snickarverkstad. Utanpå är det ett motoevärmaruttag, laddboxen och jag ska dit med minst ett till uttag, belysning ute och inne. Belysningen kan väl få dela uttag med nåt annat, men inte motorvärmaren som ska gå på eget uttag.

Jag skulle altså kunna byta tremodulen mot en PSA med kombinerad säkring och JFB för billaddaren och då ta en plats till. Då har jag 2st platser för uttag. Det skulle funka. En till JFB funkar INTE. Då måste jag offra nåt.

[bild]

Idag är belysning mm bara provisoriskt inkopplat. Jag tycker det är snålt att allt detta, motorvärme, uttag inne, ett uttag ute och belysning inne och ute bara ska ha 2st säkringar?
Ja det var snålt med en så liten central. Jag brukar tumregla att det bör finnas 30% ledigt med plats när jag är klar. Och gärna med, om centralen bara får plats och inte ser löjligt stor ut.

I många anbud/upphandlingar anges det hur många % ledig plats det ska finnas kvar, vanligt med 20-40% ledig plats på kabelstege och 20-30% ledig plats i centraler osv.
 
J JohanLun skrev:
får den antingen hamna under den befintliga JFB
Ja, absolut. Inte krävs det en separat JFB till laddstationen. Du kan lägga laddstationen under befintlig så länge som strömmen totalt understiger 25 A per fas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var snålt med en så liten central. Jag brukar tumregla att det bör finnas 30% ledigt med plats när jag är klar. Och gärna med, om centralen bara får plats och inte ser löjligt stor ut.

I många anbud/upphandlingar anges det hur många % ledig plats det ska finnas kvar, vanligt med 20-40% ledig plats på kabelstege och 20-30% ledig plats i centraler osv.
Nu var jag tvungen att kolla om min Easee ligger under jfb i centralen som sattes in i samband med installationen. Der gör den som tur är.

Gott om plats med Elcentral med märkningar för "GARAGE" och "LADDBOX", öppen säkerhetsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Hmm, förstår, men tror du det är så dyrt att byta normkapslingen? Köper du samma märke fast med två rader så är de ju dessutom fysiskt likadana inuti bvad gäller anslutningar. ☺️
Tyvärr är det en Hager Vector som faktiskt kostar lite, och dessutom är det inte alls lika lätt och snabbt att byta som om det var en Hager gamma.

Nu har Hager tagit fram en billigare Vector, som har lite sämre UV-tålighet (jag tror det är främst det som skiljer, denna billigare är mer avsedd inomhus) så det är inte lika grisigt dyrt om det inte är utomhus, och det bara är extra skydd mot damm och vatten som önskas.

Men för att byte en Vector får man koppla loss precis rubbet, dra ur alla kablar och sen koppla in allt igen.

Skulle det varit en Gamma så.
1. Av med kåpan
2. Lossa alla Dinskenor och N/PE-skenor.
3. Skruva bort "chassit på gamla centralen, in med chassit på nya (där man tagit dän alla skenor)
4. Klicka/skruva tillbaka alla din/N och PE-skenor.
Går nog att lyckas göra på 10 minuter.


edit:
Jag kollade prisskillnaden på de två varianterna av Vector nu, den var inte så fantastiskt stor, typ 20%
Så även Vector för inomhusbruk kostar bra mycket mer än IP21-centralerna.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.