Hej!

Vi har problem här hemma i bonusdotterns rum att Wifi inte räcker hela vägen dit eller är väldigt dåligt pga murstocken som blir ivägen. Rum som ligger längre bort från routern har bra mottagning.
Har kollat runt lite och känner att det här är verkligen inte inom mitt kunskapsområde, vill ha något som förstärker signalen och "skickar vidare" och inte något som skapar upp ett nytt nätverk att ansluta till.

Helst inte några astronomiska summor heller då det endast är ett rum som berörs av problemet.
 
Hur tillverkar du wifi idag? Via en separat Accesspunkt eller från din router som är gömd i ett skåp någonstans?

Lite beroende på dina förutsättningar så finns ju olika möjligheter. Det sista jag skulle rekommendera är nog att "förstärka och skicka vidare".....:)
 
  • Gilla
Peter_Ker och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur tillverkar du wifi idag? Via en separat Accesspunkt eller från din router som är gömd i ett skåp någonstans?

Lite beroende på dina förutsättningar så finns ju olika möjligheter. Det sista jag skulle rekommendera är nog att "förstärka och skicka vidare".....:)
Wifi kommer från en router som står rätt centralt i huset men tyvärr så hamnar hennes rum i "radioskugga" bakom murstocken.
Vad skulle du vilja rekommendera? :)
 
Jag hade samma problem och är hyfsat novis inom området. Hade flera "trådlösa förlängningssladdar" som aldrig fungerade riktigt som de skulle. Hade 2 st.
En kompis som förstår betydligt mer rekommenderade Mesh-nätverk. Så jag for iväg och köpte TP-link Deco X60 3 st.
Tror jag gav runt 2300:- för nåt år sen på rea.

Kan bara säga att vi är SJUKT nöjda med den lösningen.

2-pack: https://www.webhallen.com/se/product/336710-TP-Link-Deco-X60-AX3000-Mesh-2-pack
 
  • Gilla
  • Älska
Marsman80 och 17 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag hade samma problem och är hyfsat novis inom området. Hade flera "trådlösa förlängningssladdar" som aldrig fungerade riktigt som de skulle. Hade 2 st.
En kompis som förstår betydligt mer rekommenderade Mesh-nätverk. Så jag for iväg och köpte TP-link Deco X60 3 st.
Tror jag gav runt 2300:- för nåt år sen på rea.

Kan bara säga att vi är SJUKT nöjda med den lösningen.

2-pack: [länk]
J Jan_G skrev:
Jag hade samma problem och är hyfsat novis inom området. Hade flera "trådlösa förlängningssladdar" som aldrig fungerade riktigt som de skulle. Hade 2 st.
En kompis som förstår betydligt mer rekommenderade Mesh-nätverk. Så jag for iväg och köpte TP-link Deco X60 3 st.
Tror jag gav runt 2300:- för nåt år sen på rea.

Kan bara säga att vi är SJUKT nöjda med den lösningen.

2-pack: [länk]
J Jan_G skrev:
Jag hade samma problem och är hyfsat novis inom området. Hade flera "trådlösa förlängningssladdar" som aldrig fungerade riktigt som de skulle. Hade 2 st.
En kompis som förstår betydligt mer rekommenderade Mesh-nätverk. Så jag for iväg och köpte TP-link Deco X60 3 st.
Tror jag gav runt 2300:- för nåt år sen på rea.

Kan bara säga att vi är SJUKT nöjda med den lösningen.

2-pack: [länk]
Hej,
tack för ditt svar :) Jag har helt valt att ignorera mesh-nätverk då jag inte riktigt vet vad det är, det jag tror det är är "puckar" man ställer ut för att förstärka nätverket över större yta?
(vet inte vad jag råkade göra när det blev 3 citeringar)
 
Attitudeswe
Det brukar gå att ställa accesspunkter (husets andra då) i ett klient/repeater läge. Då kan du koppla en stationär dator via sladd eller en trådlös enhet via repeaternätverket. Denna andra AP (repeater) kopplar sig då trådlöst till din primära AP.

Kör själv en d-link dir-882 med 3 antenner för ca 350kr för att få internet till vår laserskrivare som sakar trådlöst, samt ge bättre täckning i ett av barnrummen.
 
  • Gilla
Lithium och 1 till
  • Laddar…
D Dnordin skrev:
Hej,
tack för ditt svar :) Jag har helt valt att ignorera mesh-nätverk då jag inte riktigt vet vad det är, det jag tror det är är "puckar" man ställer ut för att förstärka nätverket över större yta?
(vet inte vad jag råkade göra när det blev 3 citeringar)
Mesh är så mycket mer än att "förstärka" har jag märkt efter att jag bytt.
Hade router innan med förstärkare/förlängare, värdelöst i jämförelse tycker jag!
Bytte till mesh för ett tag sen, 160 m2 villa på två våningar, har tre puckar, nätet funkar sömlöst mellan "puckarna" och 2,4 & 5 GHz banden, och ingen som skriker "det laggar".

Jag köpte dessa efter rekommendation av kompis, finns billigare (och såklart dyrare), var sjukt smidiga att installera och har en enkel och bra app.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7345595
 
  • Gilla
Ishver Sisodia och 3 till
  • Laddar…
F
Hakar på med en fråga. Har en router i huset och har trådat en RJ-45 från den ut i garaget där jag dragit in det på en router jag hade liggande. Det blir väl i princip ett nätverk huset och ett annat i garaget. Tanken var att ansluta den kinesiska växelriktaren direkt in i garageroutern och att det då skulle vara lite säkrare än att ha den på samma nät som alla våra andra grejer i huset. Fick tips från en ”IT-säkerhetskonsult” som ”utbildade” oss i IT-säkerhet. Hade han rätt och är det ett bra sätt att göra det på?
 
  • Gilla
Erfan80
  • Laddar…
TS: Mesh är ju det enkla/billiga sättet att förbättra täckningen.. repeaters är poänglösa.. i bästa fall gör de inget, i värsta fall gör de hela nätverket sämre..

@fsn tror inte att en router bakom en router hindrar kinesiska hackare.. 🙂
En snabb googling gav ungefär samma känsla...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
TS: Mesh är ju det enkla/billiga sättet att förbättra täckningen.. repeaters är poänglösa.. i bästa fall gör de inget, i värsta fall gör de hela nätverket sämre..

@fsn tror inte att en router bakom en router hindrar kinesiska hackare.. 🙂
En snabb googling gav ungefär samma känsla...
Enligt IT-säk killen så var det det (han pratade egentligen om att skapa ett gästnätverk på sin ordinarie router). Stoppar man på en säkerhetsmässigt risig pryl eller en pryl från en tillverkare man inte litar på så blir det en direkt ingång utan så mycket hackande. En riktig ninjahacker är en annan sak.

Så han menade att det fanns ett syfte. Jag är helt obeskrivligt ointresserad av sånt här och kan inget, jag vill bara att det fungerar.
 
  • Gilla
Erfan80
  • Laddar…
MrJay
Köp en homeplug med wifi på NetOnNet och du har löst problemet. Absolut enklast och billigast
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
Att dra fram Ethernet till en router som agerar AP är ju det enklaste om det är möjligt, och billigt.

Kan man inte dra fram Ethernet så är ju även mesh-nätverk repeaters...
 
  • Gilla
  • Arg
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
F
MrJay MrJay skrev:
Köp en homeplug med wifi på NetOnNet och du har löst problemet. Absolut enklast och billigast
Hade jag i garaget innan jag drog ut RJ-45. Det sög på exakt alla sätt.
 
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
MrJay
F fsn skrev:
Hade jag i garaget innan jag drog ut RJ-45. Det sög på exakt alla sätt.
Min erfarenhet av 30 år av systemadministration säger något annat, senast en vecka sen drog en kund in det i sin gäststuga och är supernöjd (han ville absolut inte dra nytt kablage!). Själv kör jag allt på CAT8 och 40Gbit backbone hemma men det hör inte hemma i denna diskussion
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
I en villa med begränsad budget så är mesh det enda vettiga. Skaffa en 2 eller 3 pck. Stäng av wifi i routern, och se till att de nya Accesspunkterna tar hand om all WIFI. Netgear är absolut bäst, men kostar rätt mycket.

Bäst är dock om man kan dra en tråd till 2 st accesspunkter som stödjer äkta roaming (mao man hoppar sömlöst mellan acesspunkterna, de arbetar som ett nät). Används främst inom företag, men tex Ubitiqi har hyffsat prisvärda enheter. Kräver lite mer vid första installationen, så något mer datavana är att rekommendera. Har själv 4 st ubitiqi acesspunkter. Bara funkar. Grannen, 20m bort säger att dom har bättre signalstyrka från mitt Wifi än sitt, har dock en AP på utsidan:)

Sen finns det ju ganska kraftiga (och fula med massa stora antenner ) wifi routers med betydligt bättre kapacitet än de som internetleverantören skickar med. Så det kan ju gå att lösa detta med en WIFI router också. Men tror inte det blir billigare än 2 bra AP.

Nu vet vi inget om TS hus. Men generellt så brukar man klara sig och ha bra signal på 2,4ghz om man har en per våningsplan. Att köra 5Ghz kan dock kräva mer. Så mitt råd är att om man har rum tex tv rum eller Gaming rum, där man kör trådlöst, se till att ha accesspunkten nära detta rum. Annars är risken stor att man halkar ner på 2,4Ghz.

Överlag tycker jag att många missat hur viktigt ett bra wifi nät är. Man lägger ganska mycket på sin bredbandsuppkoppling, men sen acepterar man en skräprouter från telia, som monteras in i ett mediakåp, med ett par meters räckvidd innan signalen faller. Samtidigt som allt skall gå trådlöst, som telefoner, datorer, ipads, TV, Goggle mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.