LoweW
Hallo,

Har funderat ett bra tag på back-up system för strömavbrott som kan vara i allt ifrån några timmar till >7 dagar.
Gillar inte idéen av att behöva böka runt med bensin/diesel-dunkar som ska roteras ständigt för att inte bli för gammalt och batterilagring känns på tok för dyrt.

Men gasol verkar vara det perfekta alternativet. Dock verkar man tappa ~10% av den annonserade effekten på elverken när man väljer gasol istället för bensin som drivmedel.

Vid ett längre elavbrott skulle tanken vara att ha kyl/frys, fiberboxen/routern/wifi, circukaltionspumpar till vedpannan och vattenpump(1-fas pump) på samma fas och driva den med ett gasol-elverk, som detta t.e.x. för 13 000kr.

Isåfall skulle man få:
  • Vatten
  • Kall matförvaring(behöver inte slänga ut mat från frysen vid längre avbrott)
  • Bibehålla värme i hela huset(förutsatt att man fortsätter elda ved)
  • Internet
  • Övrig elsnål elektronik
Detta borde kräva <12 kWh/dygn. I en villa får man förvara 2 st P11 gasolbehållare vilket ger ~280 kWh.
12 kWh/dygn / 280 kWh ger ~23 dygn. Detta borde tas med en nypa salt då det säkert är en tvåsiffrig procent i förlust någonstans mellan flaska till spänning i fasen. Men med två flaskor borde <7 dagar inte vara några problem.

Förutsatt att en elektriker kan & vill göra det till en fast installation känns det väldigt prisvärt. Ö-drift har ju blivit allt vanligare i och med att folk installerat solceller + batterier. Ungefär 26 000kr för elverk+flaskor och ungefär lika mycket för en växelriktare plus kostnaden för en elektriker att installera allt. Det är ju inte billigt men det skulle vara ett system som i princip är underhållsfritt tills det behöver användas och kan lämnas ståendes i många år.

Jag har aldrig hört om eller sett någon villa med gasoldriva elverk, bara bensin eller diesel. Har jag missat något eller tänkt/räknat fel?
 
  • Dualbränsle-generator för propan och bensin, 230 V, med olika säkerhets- och effektivitetsfunktioner, tysk kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

LoweW LoweW skrev:
Hallo,

Har funderat ett bra tag på back-up system för strömavbrott som kan vara i allt ifrån några timmar till >7 dagar.
Gillar inte idéen av att behöva böka runt med bensin/diesel-dunkar som ska roteras ständigt för att inte bli för gammalt och batterilagring känns på tok för dyrt.

Men gasol verkar vara det perfekta alternativet. Dock verkar man tappa ~10% av den annonserade effekten på elverken när man väljer gasol istället för bensin som drivmedel.

Vid ett längre elavbrott skulle tanken vara att ha kyl/frys, fiberboxen/routern/wifi, circukaltionspumpar till vedpannan och vattenpump(1-fas pump) på samma fas och driva den med ett gasol-elverk, som detta t.e.x. för 13 000kr.

Isåfall skulle man få:
  • Vatten
  • Kall matförvaring(behöver inte slänga ut mat från frysen vid längre avbrott)
  • Bibehålla värme i hela huset(förutsatt att man fortsätter elda ved)
  • Internet
  • Övrig elsnål elektronik
Detta borde kräva <12 kWh/dygn. I en villa får man förvara 2 st P11 gasolbehållare vilket ger ~280 kWh.
12 kWh/dygn / 280 kWh ger ~23 dygn. Detta borde tas med en nypa salt då det säkert är en tvåsiffrig procent i förlust någonstans mellan flaska till spänning i fasen. Men med två flaskor borde <7 dagar inte vara några problem.

Förutsatt att en elektriker kan & vill göra det till en fast installation känns det väldigt prisvärt. Ö-drift har ju blivit allt vanligare i och med att folk installerat solceller + batterier. Ungefär 26 000kr för elverk+flaskor och ungefär lika mycket för en växelriktare plus kostnaden för en elektriker att installera allt. Det är ju inte billigt men det skulle vara ett system som i princip är underhållsfritt tills det behöver användas och kan lämnas ståendes i många år.

Jag har aldrig hört om eller sett någon villa med gasoldriva elverk, bara bensin eller diesel. Har jag missat något eller tänkt/räknat fel?
Hej LoweW

Intressant,

När jag för ett antal år sedan började skissa på min reservkraftdrift så hittade jag inte de elverk som då eventuellt hade Dual Fuel.

Jag baserar min reservkraftdrift på batterier som laddas ca 4 tim/dygn med en Honda enfasgenerator och aspenbränsle (som kan lagras i fem år och som omsätts i gräsklipparen). Jag räknar med att klara en vecka på ca 25–50 liter aspenbränsle. Värme genom vedeldning.

När det gäller din generatordrift så saknar jag uppgiften om hur många kWh som elverket kan leverera per kg gasol.

Det finns fler tillverkare av Dual Fuel elverk, t.ex. Champion, jag hämtar data därifrån.

Enligt tillverkaren, så behöver ett ”Champion Elverk 7000W Dual Fuel” ca 0,79kg/tim vid 50% last
(50 % last av 5000 W är 2500 W).
https://championgenerators.se/produkter/bensinelverk/champion-7000w-duelfuel-elstart/

Två flaskor p11 (22kg gasol) räcker då med ett ”Champion Elverk 7000W Dual Fuel” till att leverera 22/0,79= 27,85 tim. drift med 50% av 5 000 W dvs 27,85X2,5 kWh= 69,62 kWh

27,85 tim. är drygt ett dygn.

Om denna bränsleförbrukning skulle gälla även vid lägre effektuttag så kan vi grovt beräkna att, under 7 dygn (168 tim) kan två P11 leverera ca 69,62/168 kW, dvs 414 w i genomsnitt i ett ”Champion Elverk 7000W Dual Fuel”.

Troligtvis så minskar verkningsgraden med minskat effektuttag, men rimligen så kan Champion elverket, leverera 250–350 W i snitt under en vecka med 2 P11 flaskor.

Jag kan tänka mig att 50 – 75 % last på generatorn ligger nära punkten för lägsta bränsleförbrukningen.

Du får gärna kontrollräkna mina siffror.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja ha 2 P11or i huset utan skulle dessutom räkna med ett ordentligt ventilerat skåp utanför fasaden, (gissar 5000kr)
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte vilja ha 2 P11or i huset utan skulle dessutom räkna med ett ordentligt ventilerat skåp utanför fasaden, (gissar 5000kr)
Jag skulle inte vilja ha en generator i drift inomhus heller.
 
  • Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
C
LoweW LoweW skrev:
Detta borde tas med en nypa salt då det säkert är en tvåsiffrig procent i förlust någonstans mellan flaska till spänning i fasen.
Så är det, verkningsgraden är i själva verket katastrofalt dålig. Man brukar ju prata om ~30% verkningsgrad för en bensinmotor, men då är det troligen bilmotorer man talar om som är betydligt mer optimerade än de motorer som sitter i små elverk. Nä, du måste nog kika på faktisk förbrukning för att få rimliga siffror. En ren gissning är att du hamnar på < 20%, dvs. > 80% förlust.

Annars tycker jag personligen att många missar två saker när det talas om långtidsdrift av denna typ av elverk. Det ena är just bränslefrågan och det andra är huruvida elverket verkligen står pall för kontinuerlig drift.

Vad gäller bränslet är gasolen så klart oslagbar vad gäller långtidslagring. Men även diesel är klart överlägset bensin. Till att börja med är den klass 3, så du får förvara upp till 10 000 liter, vilket borde räcka ett tag 😄 Väljer du blankdiesel eller HVO100 skall den kunna lagras i många år.

Vad gäller kvaliteten på elverken tänker jag inte minst på energimyndighetens test av små elverk där 5 av 8 elverk havererade innan 150 timmars drift.
https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/

Inte heller att förglömma är oljebyte med 100-150 timmars intervall.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
LoweW
M Martin Lundmark skrev:
Hej LoweW

Intressant,

När jag för ett antal år sedan började skissa på min reservkraftdrift så hittade jag inte de elverk som då eventuellt hade Dual Fuel.

Jag baserar min reservkraftdrift på batterier som laddas ca 4 tim/dygn med en Honda enfasgenerator och aspenbränsle (som kan lagras i fem år och som omsätts i gräsklipparen). Jag räknar med att klara en vecka på ca 25–50 liter aspenbränsle. Värme genom vedeldning.

När det gäller din generatordrift så saknar jag uppgiften om hur många kWh som elverket kan leverera per kg gasol.

Det finns fler tillverkare av Dual Fuel elverk, t.ex. Champion, jag hämtar data därifrån.

Enligt tillverkaren, så behöver ett ”Champion Elverk 7000W Dual Fuel” ca 0,79kg/tim vid 50% last
(50 % last av 5000 W är 2500 W).
[länk]

Två flaskor p11 (22kg gasol) räcker då med ett ”Champion Elverk 7000W Dual Fuel” till att leverera 22/0,79= 27,85 tim. drift med 50% av 5 000 W dvs 27,85X2,5 kWh= 69,62 kWh

27,85 tim. är drygt ett dygn.

Om denna bränsleförbrukning skulle gälla även vid lägre effektuttag så kan vi grovt beräkna att, under 7 dygn (168 tim) kan två P11 leverera ca 69,62/168 kW, dvs 414 w i genomsnitt i ett ”Champion Elverk 7000W Dual Fuel”.

Troligtvis så minskar verkningsgraden med minskat effektuttag, men rimligen så kan Champion elverket, leverera 250–350 W i snitt under en vecka med 2 P11 flaskor.

Jag kan tänka mig att 50 – 75 % last på generatorn ligger nära punkten för lägsta bränsleförbrukningen.

Du får gärna kontrollräkna mina siffror.
Din kalkyl känns mer realistisk 👍

Vilka batterier använder du?
 
Ödrift utan batterier är en ganska dålig idé. Generatorn ska gå hela tiden, räkna med att få byta flaska varje eller varannan dag. En 11kg flaska är ca 140kWh, tror inte du kommer att få ut mer än kanske 10% av det effektivt. 20% verkningsgrad max med gas och så går hälften till tomgångsdrift.

Generatorn du länkar till är inte heller en invertergenerator utan producerar en slasksinusvåg full med spikar och ojämnheter. Duger till byggström men knappast till hushållsström. Har brännt upp några batteriladdare i den typens elverk innan jag kom fram till att sinusvågen är för dålig.

En generator som drivs med gas kan du säkert använda till att ladda batterierna om du vill och inte vill hålla på med bensin/diesel. Generatorn borde vara optimerad till en laddare så att den ligger på 50-70% belastning då den laddar så att verkningsgraden blir så hög som möjligt.

Jag kör en 10,5kW AGM batteribank till min ödrift. Batterierna kostade 1200€ för fyra år sen, har hittills cyklat 2082kWh genom dom. Åk till Finland eller Tyskland och hämta batterier där dom är förmånliga då offgrid marknaden verkar stendöd i Sverige.
Eller så kan du köra litiumbatterier istället för AGM för 4-5 gånger priset och hoppas att dom håller i 20 år.
 
  • Gilla
redarn och 2 till
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Ödrift utan batterier är en ganska dålig idé. Generatorn ska gå hela tiden, räkna med att få byta flaska varje eller varannan dag. En 11kg flaska är ca 140kWh, tror inte du kommer att få ut mer än kanske 10% av det effektivt. 20% verkningsgrad max med gas och så går hälften till tomgångsdrift.

Generatorn du länkar till är inte heller en invertergenerator utan producerar en slasksinusvåg full med spikar och ojämnheter. Duger till byggström men knappast till hushållsström. Har brännt upp några batteriladdare i den typens elverk innan jag kom fram till att sinusvågen är för dålig.

En generator som drivs med gas kan du säkert använda till att ladda batterierna om du vill och inte vill hålla på med bensin/diesel. Generatorn borde vara optimerad till en laddare så att den ligger på 50-70% belastning då den laddar så att verkningsgraden blir så hög som möjligt.

Jag kör en 10,5kW AGM batteribank till min ödrift. Batterierna kostade 1200€ för fyra år sen, har hittills cyklat 2082kWh genom dom. Åk till Finland eller Tyskland och hämta batterier där dom är förmånliga då offgrid marknaden verkar stendöd i Sverige.
Eller så kan du köra litiumbatterier istället för AGM för 4-5 gånger priset och hoppas att dom håller i 20 år.
Intressant! Hur går du från likström till växelström igen? Vet du hur stora förlusterna är?
 
LoweW LoweW skrev:
Din kalkyl känns mer realistisk 👍

Vilka batterier använder du?
Hej LoweW

Jag har (idag) tre 12V blybatterier på 225 Ah som kommer att laddas med var sin 30 A laddare.

3x225Ah = 675 Ah

En grov beräkning;

Om batterierna inte töms mer, än att de har 50% laddning kvar då har jag tillgång till ungefär 0,5x12x675 Wh= 4050 Wh. Mer än 50 % urladdning är olämpligt för blybatterierna.

För Honda 22i elverk anges en maxeffekt på 2 200 W (1800W kontinuerligt) tre laddare på vardera 30 A innebär en effekt för laddning på ca 3x30x15W = 1350 W dvs 1350/1800 = 75% av kontinuerlig effekt för elverket.

4050/1350 = 3 h laddningstid vid 75% last på generatorn.

Om energimängden 4050Wh tas ut under ett dygn innebär det 4050/24= 169W i snitt i 24 timmar. Sedan tillkommer förluster, som jag får ta med i beräkningarna.
Det rimliga är att jag vid strömavbrott laddar batterierna 2ggr per dygn med elverket

Det rimliga är att jag, en dag i framtiden, även har en elbil med V2H, V2G eller V2H-teknik som då utgör primära ”batteriet”. Då blir detta system, jag nu bygger, det som klarar huset när elbilen inte är hemma.

I tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” kan du läsa mer om mitt reservkraftprojekt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-66#post-5001120

Min preliminär el-budget. Den kommer att uppdateras allteftersom.
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
 
Redigerat:
  • Älska
LoweW
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Intressant! Hur går du från likström till växelström igen? Vet du hur stora förlusterna är?
Har en 3000W 24V inverter för att få växelström. Verkningsgraden är ca 90%.
Kör med några enkla manuella trepols omkopplare för att växla mellan gridden och batterierna.
Tre industriella strömbrytare på vägg, etiketter för köksfläkt, värmeutrustning, belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Har en 3000W 24V inverter för att få växelström. Verkningsgraden är ca 90%.
Kör med några enkla manuella trepols omkopplare för att växla mellan gridden och batterierna.
Hej Finndjävel

Du har en märkeffekt på 3000W för 24V invertern. Det betyder en märkström på ca 13 A och rimligen en maximal ström vid kortslutning på 1,2 till 1,5 ggr märkströmmen d.v.s. max ca 20A

Är det så, då utgår jag ifrån att du räknar med att dina C10 säkringar löser ut vid kortslutning vid normaldrift från ”gridden”.

Vid reservkraftdrift löser dock inte säkringarna ut vid kortslutning, utan då kommer invertern att slå ifrån på grund av överlast. (det blir mörkt). Sedan kan du använda säkringarna för att sektionera vid felsökning.

Har jag uppfattat det rätt?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Finndjävel

Du har en märkeffekt på 3000W för 24V invertern. Det betyder en märkström på ca 13 A och rimligen en maximal ström vid kortslutning på 1,2 till 1,5 ggr märkströmmen d.v.s. max ca 20A

Är det så, då utgår jag ifrån att du räknar med att dina C10 säkringar löser ut vid kortslutning vid normaldrift från ”gridden”.

Vid reservkraftdrift löser dock inte säkringarna ut, utan då kommer invertern att slå ifrån på grund av överlast. (det blir mörkt). Sedan kan du använda säkringarna för att sektionera vid felsökning.

Har jag uppfattat det rätt?
Ja, det är korrekt. Nu överbelastar jag inte då jag har koll på förbrukningen. Det är sambon som nångång lyckats med den bedriften då jag inte varit hemma.
 
C
F Finndjävel skrev:
Generatorn borde vara optimerad till en laddare så att den ligger på 50-70% belastning då den laddar så att verkningsgraden blir så hög som möjligt.
Någon påpekade tidigare att (åtminstone bly-)batterier och elverk tyvärr inte heller lirar jättebra ihop eftersom laddströmmen är relativt låg under absorbtionsfasen. Så svårt att ladda till mer än ca. 80% av batterikapaciteten på ett effektivt sätt.

Själv kom jag fram till att det blev på tok för dyrt för min plånbok att använda batterier för att möjliggöra cyklisk drift av elverket.
Elektroniken blir rätt dyr också om man vill ha en färdig allt-i-ett-lösning (kikade på Victron Quattro).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon påpekade tidigare att (åtminstone bly-)batterier och elverk tyvärr inte heller lirar jättebra ihop eftersom laddströmmen är relativt låg under absorbtionsfasen. Så svårt att ladda till mer än ca. 80% av batterikapaciteten på ett effektivt sätt.
Hej cpalm

Det är riktigt, och därför kan man t.ex. tänka sig att i blybatterifallet bara arbetar mellan 50 % och 80% av batteriets kapacitet.

Man utnyttjar då 0,3x12x675 Wh= 2430 Wh från batterierna.

Laddar man då två ggr per dygn så kan man ta ut ca 2430/12= 202 W i snitt. Sedan tillkommer ladd/omvandlingsförluster.

Eftersom elverket i ECO-mode anpassar sig till belastningen, så kan t.ex. även arbetsområdet för laddning utökas till mer än 80% laddning, d.v.s. till inledande delar av absorptionsfasen. Detta utan att bränslebehovet rusar iväg.

Det kan även bli så att batterierna byts ut mot LiFePO4 om det är nödvändigt. Mina 3 st. 30 A laddare kan även ladda LiFePO4.

I projektet ingår att mäta och lära sig hur reservkraft skall designas.
 
C
M Martin Lundmark skrev:
Det är riktigt, och därför kan man t.ex. tänka sig att i blybatterifallet bara arbetar mellan 50 % och 80% av batteriets kapacitet.
Ja precis, det är det intervallet jag också hypotetiskt räknat med.
Visst följer bränsleförbrukningen belastningen, men verkningsgraden sjunker ju, och framför allt tickar ju drifttiden på ordentligt om man vill ladda över ~80%.

Men det begränsade kapacitetsintervallet är bara en faktor i ekvationen. Efter att ha kikat på prislapparna hade jag oavsett valt bort batteriet och satsar på kontinuerlig elverksdrift. Är ju inget alternativ om man kör "off grid", men i ett krisläge tycker jag det är helt acceptabelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.