F
Kan rekommendera Champion The Mighty Atom Dual Fuel, en stabil rackare som bara fungerar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6943858

Ren och fin sinusvåg, funkar med både bensin och gasol och är tyst. Du får dock bara ca 24h driftstid med en p11, så se till att ha en batteribank eller liknande som du kan ladda upp istället för att ha det körandes konstant.

Så för att ta det ett par nivåer högre kan du komplettera med en powerstation typ ecoflow delta eller liknande. De kan kan ladda med 2kw och samtidigt ge ut 2kw, man kan välja på lite olika storlekar på batteriet och om du dessutom köper ett par portabla solceller också så du får längre driftstid innan du behöver dra igång elverket.

https://ecoflow.se/products/ecoflow-delta-max-1600-powerstation
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Det finns ju en liten sidopunkt här och det är ju att om man ska få ut mest från ett nödagregat vintertid så ska man bygga så att man kan köra det inomhus med tilluft och avgas direkt utifrån.
Den kan låta mer men du får spillvärmen inne så att du inte tappar en massa trevlig värme som du trots allt vill ha när det är kallt.
Rent krasst så kan det ju vara bäst att bygga en sommarkoppling och en vinterkoppling för aggregatet iofs beroende på hur tungt det kan vara att flytta runt på det
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
C
I ikeo skrev:
köra det inomhus
Förvisso, men det är å andra sidan förknippat med vissa hälsorisker, av det allvarligare slaget, om det skulle bli något tjall med avgasventilationen.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förvisso, men det är å andra sidan förknippat med vissa hälsorisker, av det allvarligare slaget, om det skulle bli något tjall med avgasventilationen.
japp men riskerna går att minimera med ett Kolmonoxidlarm kostar typ en 500 så det är ju en billlig livförsäkring vilket som. Det är ju nåt som alla som har ett gaskök, gasolkylskåp, gasolkamin borde ha vilket som
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
M Martin Lundmark skrev:
Jag baserar min reservkraftdrift på batterier som laddas ca 4 tim/dygn med en Honda enfasgenerator och aspenbränsle (som kan lagras i fem år och som omsätts i gräsklipparen). Jag räknar med att klara en vecka på ca 25–50 liter aspenbränsle. Värme genom vedeldning.
Efter lite mer research landar jag i samma slutsats som du gjorde för några år sedan 👍 Aspen går att köpa för ~ 46 kr/litern i dagsläget och kan lagras relativt länge som du nämnde tidigare. Betydligt högre verkningsgrad än gasolen vid användning i ett elverk.

Den enda förbättring jag kan se på ett sådant system skulle vara att också ha en ”Microgen stirling panna” som kan ge < 1 kW med vedeldning. Går tyvärr inte ihop med vårt nuvarande hus men definitivt något jag kommer kika närmare på vid eventuell utbyggnad eller flytt.

Tack alla som flikat in och delat med sig av sina tankar 🙏
 
LoweW LoweW skrev:
Efter lite mer research landar jag i samma slutsats som du gjorde för några år sedan 👍 Aspen går att köpa för ~ 46 kr/litern i dagsläget och kan lagras relativt länge som du nämnde tidigare. Betydligt högre verkningsgrad än gasolen vid användning i ett elverk.

Den enda förbättring jag kan se på ett sådant system skulle vara att också ha en ”Microgen stirling panna” som kan ge < 1 kW med vedeldning. Går tyvärr inte ihop med vårt nuvarande hus men definitivt något jag kommer kika närmare på vid eventuell utbyggnad eller flytt.

Tack alla som flikat in och delat med sig av sina tankar 🙏
Det västa är väl att kombinera alla metoderna, ved för uppvärmning, gasol för spis och backup-värme och elverk med batteripaket till belysning, kyl/frys, vattenpump mm.
 
LoweW
P Prodigys skrev:
Det västa är väl att kombinera alla metoderna, ved för uppvärmning, gasol för spis och backup-värme och elverk med batteripaket till belysning, kyl/frys, vattenpump mm.
Värsta eller bästa? 😂

Jag uppfattar det som att det är just det Martin Lundmark gör och jag håller med om att det är den optimala lösningen 👍 El borde inte användas för att värma hus, vatten eller mat vid ett strömavbrott.
 
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Värsta eller bästa? 😂

Jag uppfattar det som att det är just det Martin Lundmark gör och jag håller med om att det är den optimala lösningen 👍 El borde inte användas för att värma hus, vatten eller mat vid ett strömavbrott.
Bästa, så kan det gå när man inte korrekturläser.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.