Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har en DUR181-trimmer.

Vilken trimmertråd rekommenderar ni att köra till denna? 1.65mm verkar vara en udda dimension? Men gissar att marginal finns för andra dimensioner?

Vilken är mest prisvärd och hållbar?


/Jocce
1,6 funkar säkert. Det kan vara sådär att gå upp i dimension då den kanske inte orkar kapas med inbyggda kniven.

https://www.maskinklippet.se/skog/rojsag-trimmer/trimmerlinor-knivar?diameter=1,6
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
1,6 funkar säkert. Det kan vara sådär att gå upp i dimension då den kanske inte orkar kapas med inbyggda kniven.

[länk]
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har en DUR181-trimmer.

Vilken trimmertråd rekommenderar ni att köra till denna? 1.65mm verkar vara en udda dimension? Men gissar att marginal finns för andra dimensioner?

Vilken är mest prisvärd och hållbar?


/Jocce
Du bör inte gå upp i dimension. Använd 1.6mm. Risk för att bränna motorn annars. Den går för tungt. Vet av erfarenhet.
 
  • Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet om det finns tjockare klyvkniv till bordssågen 2704 att köpa?
Har råkat köpa lite för tjocka klingor...
 
P PP2019 skrev:
Du bör inte gå upp i dimension. Använd 1.6mm. Risk för att bränna motorn annars. Den går för tungt. Vet av erfarenhet.
Kan även hända med 1,6mm tråd... Fläkten lossnade från motoraxeln på min idag så nu väntar jag på en DUX60! Motorn var 102°C när jag skruvat isär för att se om det bara var fullt med skräp
 
C Chentin skrev:
Någon som vet om det finns tjockare klyvkniv till bordssågen 2704 att köpa?
Har råkat köpa lite för tjocka klingor...
Med risk för att missat något väsentligt så undrar jag om det gör något?

Om det inte är en mycket tjockare klinga du köpt, typ en dado klinga.
Det hade varit svårare om klingan är tunnare än klyvkniven.
 
M maglin skrev:
Med risk för att missat något väsentligt så undrar jag om det gör något?

Om det inte är en mycket tjockare klinga du köpt, typ en dado klinga.
Det hade varit svårare om klingan är tunnare än klyvkniven.
Klingan är 1 mm tjockare men det märks tyvärr genom ganska påtagliga vibrationer.
 
C Chentin skrev:
Klingan är 1 mm tjockare men det märks tyvärr genom ganska påtagliga vibrationer.
Då känns det mer som det är något annat problem. vad jag förstått så är kniven mer en säkerhetsåtgärd (viktigt sådan) men när allt är rätt skall den inte påverka snitten alls.

är klingan rak? har du snurrat och mätt den? se bilden. man kan bygga en själv rätt enkelt.
 
  • Digital skjutmått mäter tjocklek på en metallbit, nära sågblad, på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M maglin skrev:
Då känns det mer som det är något annat problem. vad jag förstått så är kniven mer en säkerhetsåtgärd (viktigt sådan) men när allt är rätt skall den inte påverka snitten alls.

är klingan rak? har du snurrat och mätt den? se bilden. man kan bygga en själv rätt enkelt.
Nix. Har inte kollat.
Tack för tipset
 
I år slipper man kratta löv.
Dessutom en dammsugare till köket.
Har batterier till både 12 och 18V
Två Makita-kartonger: en cordless blower och en cordless cleaner på trägolv. Verktyg, batteridrivna, golvvård, blås- och sugutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
I år slipper man kratta löv.
Dessutom en dammsugare till köket.
Har batterier till både 12 och 18V
[bild]
Har också en DUB184 som är ny för i år, den känns helt ok det lilla jag provat den, ska bli kul att testa den på riktigt i höst.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
J john.h skrev:
Har också en DUB184 som är ny för i år, den känns helt ok det lilla jag provat den, ska bli kul att testa den på riktigt i höst.
Min bror har en 184, han är väldigt nöjd med den
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
I år slipper man kratta löv.
Dessutom en dammsugare till köket.
Har batterier till både 12 och 18V
[bild]
Svarar mig själv.
Dammsugaren är verkligen klockren att använda i köket för att och trappen istället för att dra fram "vanliga" dammsugaren eller röja för roboten.

Har kommit fram till att jag behöver en excenterslip. Ska man gå på nätansluten eller batteridriven?
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har en DUR181-trimmer.

Vilken trimmertråd rekommenderar ni att köra till denna? 1.65mm verkar vara en udda dimension?
Sök på "makita e 01731" så finns det massor, och ofta billigare än pirattråd.
1.65mm är en fyrkantig tråd som påstås vara längre.
 
D Dilato skrev:
Sök på "makita e 01731" så finns det massor, och ofta billigare än pirattråd.
1.65mm är en fyrkantig tråd som påstås vara längre.
Det blev faktiskt just den, verkar funka bra, om den håller bättre än annan vet jag inte, men den fungerar bra iallafall...


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.