P
N Nerre skrev:
I Sverige har vi representativ demokrati, det är riksdagen (och inte regeringen eller nån diffus "staten") som beslutar om statens budget, och där har vi alla möjlighet att säga vår åsikt i riksdagsvalen. Samma sak gäller regioner och kommuner, vi väljer representanter som fastställer budgeten.

Regeringen lägger visserligen en budgetproposition, men det är riksdagen som beslutar om den och det är inte säkert riksdagen väljer regeringens budget (det såg vi ju hur förra regeringen blev tvungna att jobba med en borgerlig budget).
Som du kanske noterade när du kommenterade inlägg #468 så påpekade jag att ett någotsånär stort samhälle knappast kan fungera med frivillig finansiering av gemensamma utgifter. Du slår alltså in öppna dörrar.
 
P
D Dilato skrev:
I stora delar av världen är det tillåtet att bränna hemma, men inte här..är det av hälsoskäl eller av skatteskäl tro?
Stora delar? Finns det siffror på det?

Hembränningsförbudet motiveras måhända med hälsoskäl, men det är väl ganska uppenbart att skatteskäl är den verkliga motiveringen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Då kanske du håller med om att desto hårdare vinstbeskattning (och andra regleringar som hindrar) desto lägre tillväxt.
Empiri (dvs mätdata för OECD-länderna) visar att det är så. Högre skattekvot ger lägre tillväxt. Ett närmast förvånansvärt tydligt samband. Speciellt starkt är det för skatt som tas in för omfördelning. Och då lär kausaliteten snarare gäller för effekterna av utbetalningarna.
Ja, hårdare vinstbeskattning har jag inte anfört annat än högst indirekt. Istället ser jag en god möjlighet att minska beskattningen av arbete (i alla led) och kanske också kapitalinkomster, om man tillför lite lite skatt från tillgångsbaser för att komma åt kapitalkoncentrationen.
 
sysmali
S sjoberga skrev:
Ja, hårdare vinstbeskattning har jag inte anfört annat än högst indirekt. Istället ser jag en god möjlighet att minska beskattningen av arbete (i alla led) och kanske också kapitalinkomster, om man tillför lite lite skatt från tillgångsbaser för att komma åt kapitalkoncentrationen.
Tacksam om du kan ge exempel på kapitalkoncentration?
 
G
S sjoberga skrev:
Ja, hårdare vinstbeskattning har jag inte anfört annat än högst indirekt. Istället ser jag en god möjlighet att minska beskattningen av arbete (i alla led) och kanske också kapitalinkomster, om man tillför lite lite skatt från tillgångsbaser för att komma åt kapitalkoncentrationen.
Visst hade det varit bra att skrota Rot och Rut, mindre skatt på arbete men vad menar du med "tillgångsbas"?
 
P
D Dilato skrev:
Det är inte säkert, i många kreativa yrken presenterar man bäst lite lullig!
Det beror nog på vilket kreativt yrke man har. En ingenjör behöver vara tillräckligt nykter för att räkna rätt, t.ex.

En programmerare kan kanske kosta på sig att vara lite "lulllig", men inte alltför onykter. En del programmeringsproblem är svåra …
 
P
S JockeEinarson skrev:
Jag kan nog tycka att jag som dricker ganska lite, kan betala både ett ganska högt pris och tänka mig att ha ett (fantastiskt) Systembolag med begränsade öppettider för att de som dricker väldigt mycket ska hindras till det så gott det går. Det är en omtanke och solidaritet som jag mer än gärna betalar för mina medmänniskor till priset av en avvikande liberal tanke och princip.
Du tvingar dem bara att köpa fulsprit.
Om du vill hjälpa alkoholister finns det organisationer som du kan engagera dig i.

Tro inte att statens skattepolicy när det gäller alkohol främst handlar om omsorg om fattiga människor som super för mycket. Det är skatteintäkterna som är det viktiga. Degen måste in.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
sysmali sysmali skrev:
Just det. Du hade arbetat som rådman (domare) väl?
Ja, det stämmer.
 
G OMathson skrev:
Visst hade det varit bra att skrota Rot och Rut, mindre skatt på arbete men vad menar du med "tillgångsbas"?
Att beskatta efter förmåga som utgörs av hur mycket tillgångar man har makt att dela med sig av, inte stenhårt på derivatan av tillgångarna som idag. Skattebasen blir tillgångarnas värde, som man skapat med förutsättningar givet av ett samhälle, som man då exempelvis får dela med sig i någon liten grad av vid sitt frånfälle - som i den arvsskatt de flesta länder använder för ändamålet.
 
P
S JockeEinarson skrev:
Jag kan nog tycka att jag som dricker ganska lite, kan betala både ett ganska högt pris och tänka mig att ha ett (fantastiskt) Systembolag med begränsade öppettider för att de som dricker väldigt mycket ska hindras till det så gott det går. Det är en omtanke och solidaritet som jag mer än gärna betalar för mina medmänniskor till priset av en avvikande liberal tanke och princip.
Om du vill vara solidarisk med alkoholister så borde du nog föregå med gott exempel och bli nykterist.

Men, vänta ett tag! Det kanske är feltänkt? Om du istället köper massor av alkohol till Systembolagets höga priser bidrar du ju med mycket pengar till både den statliga anti-alkoholpropagandan och till den sjukvård som alkoholister behöver. Det kanske alltså är mer solidariskt att bli alkoholist själv?
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P
N Nerre skrev:
Då tråden verkar börjat handla om slöseri med skattepengar så är det kanske relevant att:


[länk]
Cannabisanvändningen kostar inte ens hälften så mycket (ungefär en tredjedel), så lösningen är uppenbarligen att förbjuda alkohol och inte förbjuda cannabis.

Att förbjuda båda går inte. Lite kul måste folk få ha på lördagskvällarna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Problemet är att det troligen inte kommer drabba den med 67 miljoner alls. Men tanten som gnetat och sparat ihop 200.000 till sina barn får betala.
Det går väl att ha progressiv arvsskatt med ett grundavdrag?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
S sjoberga skrev:
Jag menar att tillgångarna skapats i ett sammanhang där det är högst naturligt att en liten del tillfaller samhället när individen lämnar.
Varför är det naturligt? (Vad betyder naturligt, f.ö.?)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Du måste ha en tomt, dra fram el, vatten, avlopp.
Inget av detta är gratis.

I detta utförande kommer huset levererat helt nyckelfärdigt i en modul/moduler.
Det som kvarstår är markarbeten, grund, inkoppling av el & VA, kommunhantering, projektledning och slutkontroll

Husverket.se
Ja, det är dyrt att hantera kommuner. Vi betalade flera tusen för att kommunen skulle mäta lite och tala om för oss att vi byggde vårt garage där vi hade bestämt att det skulle byggas. Vi hade förstås redan mätt.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.