Den gråa fyrkanten tycker jag är lite tråkig. Men den verkar tillhöra de populära så det är väl bara jag som är lite gammalmodig.



Textredigerare med emoji-panel öppen för inlägg på en webbplats; feedbacktråd titel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn
@useless
🫶🫶🫶🫶
Samling av olika emojis visande känslor, gester, och objekt, markerad handformande hjärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min webbläsare verkar inte gilla kärlek.

Skärmavbild av kommentarfält med emojis, några emojis är markerade, webbforum eller socialt media.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
🛸
Blev lite orolig att det skulle begränsas till enbart dom som visas som populära nu. 🙌
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Jag tycker beslutet att använda plattformsberoende smileys inte är helt genomtänkt eftersom det blir diverse grå rutor numera som jag nämnt tidigare.
Jag ser t.ex. inte stjärnöga, handhjärta, ölsejdel eller veden ovan, detta med Firefox på Android.
Sen att jag är gammalmodig och tycker att de ska vara runda och inte se ut som de gör i Android är en annan orsak...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Anledningen till att jag vill ha plattformsberoende utseende på emojisarna är:

1. Att emojisarna då kan vara tecken istället för bilder vilket är en modernare teknisk lösning som är bättre för prestandan.
2. Att nya emojis kommer att fungera av sig själv så fort de lanseras, vi behöver inte vänta på att emojisarna hos till exempel EmojiOne (JoyPixels) uppdateras och att vi hunnit uppdatera dem.
3. Att emojisarna ser likadana ut som på många andra ställen i den plattform man använder.
4. Att emojiserna i EmojiOne inte är lika snygga som emojiserna i en iPhone. Apple är enligt mig de som har bäst koll på att formge emojisar (personlig åsikt).

Men kanske borde vi ta bort stjärnögon, hjärta med händer, öl och ved om alla inte kan se dem även om det är trist att anpassa sig efter den ”sämsta” plattformen? Finns det fler under Populära som du ej kan se?
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Anledningen till att jag vill ha plattformsberoende utseende på emojisarna är:

1. Att de kan vara tecken istället för bilder vilket är bättre för prestandan.
2. Att nya emojis kommer att fungera av sig själv så fort de lanseras, vi behöver inte vänta på att emojisarna hos till exempel EmojiOne (JoyPixels) uppdateras och att vi hunnit uppdatera dem.
3. Att emojisarna ser likadana ut som på många andra ställen i den plattform man använder.
4. Att emojiserna i EmojiOne inte är lika snygga som emojiserna i en iPhone. Apple är enligt mig de som har bäst koll på att formge emojisar (personlig åsikt).

Men kanske borde vi ta bort stjärnögon, hjärta med händer, öl och ved om alla inte kan se dem även om det är trist att anpassa sig efter den ”sämsta” plattformen? Finns det fler under Populära som du ej kan se?
Att anpassa sig till en webbläsare som har så få användare som Firefox verkar dumt, särskilt som mobilanvändare kan använda appen.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men kanske borde vi ta bort stjärnögon, hjärta med händer, öl
Ta bort öl?!? Hur kan man ens komma på tanken. 🍺
 
  • Älska
  • Haha
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Jag har inte druckit en enda öl med alkohol i på mer än tre veckor. Kanske påverkar det mitt omdöme?

Idag får det vara nog på mitt hälsofokus. Jag har sprungit en mil idag, rensat hängrännor och klippt gräset med handjagaren.🏃‍♂️🏡🐸
 
  • Hand håller Warsteiner ölburk, stående nära röd dyna och förvaringshyllor i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
vcx och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Vänner till mig som har iPhones skickar Emojis som jag inte kan se - jag skickar från min Android till dem, som de inte kan se, visserligen har en del rätt gamla "mobiler" så det ursäktar men oftast handlar det om att OS och Android inte vill ha med varandra att göra.
Vet inte hur många som dagligen använder en Mac men gissar att betydligt fler har en PC, operativsystem låter jag vara osagt. Vissa använder alltid sin mobil, andra (likt mig själv) oftast en PC, så det går aldrig nånsin att göra alla nöjda.
Får jag ett SMS med "grå fyrkanter" vilket händer, så brukar jag fråga vad det var för kul som jag missade.
Det går inte på ett forum, men om samtliga vanliga gamla Smileygubbar funkar, och gester, är nog många nöjda. Räknar med att få "tumme ner" eller "arg gubbe" här, helt okej.

Sen tycker jag alla Katt-emojis, ölsejdlar och verktyg är viktiga. "ler försynt".
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det här med smileys berör fler än man tror. Alla säger att det inte är så viktigt men alla har synpunkter på hur det ska vara.

Senast nu i morse sa Marlén att hon ville se över i vilken ordning emojisarna presenterades, fast hon dagen innan hade sagt att jag får bestämma.

Ju mer jag tänker på det desto mer är jag övertygad om att det är bäst att vi försöker visa upp ett fåtal standardemojis lättillgängligt i editorns nederkant som funkar i alla enheter. Ungefär som det funkar i Youtubes och Instagrams kommentarsfält i deras appar.

Och att man sedan kan välja vilka emojisar man vill genom att klicka på emojisymbolen i mobilens tangentbord eller emojisymbolen i desktop.
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Skulle det inte räcka med en instruktion till desktopanvändare att trycka typ ”Win+.” och motsvarande för Mac(Jag kör MacBook Air men använder för sällan för att veta 😂).
Alla mobila användare har väl emojis på sina tangentbord?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Alla mobila användare har väl emojis på sina tangentbord?
Problemet med "de inbyggda" emojisarna är ju just att de inte ser lika dana ut/inte finns alls på andra typer av enheter. Inte ens olika webbläsare på en och samma dator/telefon lyckas visa samma emojisar.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Alla säger att det inte är så viktigt men alla har synpunkter på hur det ska vara
JAG tycker det är såpass oviktigt att jag inte framför några synpunkter.
(Även om jag faktiskt har några, men de är inte för mig så viktiga. Så jag överlåter med lätt hand till de som tycker detta är viktigt att diskutera och avgöra detta, jag kommer bli tillräckligt nöjd hur det än blir).

Jag har länge tänkt att be om en fullödig sökfunktion på forumet, där man kan söka med logiska funktioner, wildcard och *, datumavgränsningar osv.
Jag kanske redan har framfört detta, men bara glömt ... :blushing:

Men sen upptäckte jag även för typ ett år sedan att sökfunktionen redan kunde lite mer än jag trodde, och just nu kan du läsa det jag skriver som en rant som man kan läsa men inte behöver bry sig om mer, ty innan jag börjar och ha åsikter och önskemål här så ska jag nog själv kolla upp hur det fungerar idag. :)

Och till syvende og sidst, så är det kanske bara en handfull personer som kommer nyttja kraftfulla sökfunktioner, och då är det nog ganska meningslöst att lägga tid på att skapa sådana.

Men nu har jag i alla fall skrivit av mig lite. :D
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det här med smileys berör fler än man tror. Alla säger att det inte är så viktigt men alla har synpunkter på hur det ska vara.
Det är för att det är en cykelställsfråga. De allra flesta kommer att acceptera vad du än hittar på så länge det är någorlunda vettigt (vilket det du säkert kommer fram till är).

Så min åsikt: Begränsa antalet populära till just de allra vanligaste, max 1 rad. Då blir man van vid att söka rätt på andra själv. Är det 30 som nu kommer folk att tycka att någon smiley som de gillar är mycket viktigare än några av dem och då blir det lätt en massa önskemål om ändring.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.