F fribygg skrev:
Det är klart att man eldar det som växer på sin fastighet och björk är ju snabbvuxet och skapligt energirik.

Synd ändå att du inte tar tillvara nått annat som ved, gran duger ofta bra att värma sig med även om brännvärdet är klart lägre än björk och rönn(som jag tycker är förbisedd i vedsammanhang) är nog så energirik att det räcker att hugga 10m3 istället för att hugga 11m3 björk
När jag hugger och gallrar säljer jag all gran och tall massaved till industrin och björken blir till ved. Så gör alla skogsägare häromkring, ingen säljer björken och tar gran till ved här. Kanske nån som har fliseldning eldar gran.
 
galento
A AndersS skrev:
😉 En släkting som skulle renovera/byta tak med dåliga tegelpannor frågade en som gjorde arbeten i området var man billigast kunde få en container med transport. Svaret blev det fixar jag gratis, behöver gammalt tegel till körvägar i skogen. Dagen efter stod en halvrutten gammal gödselspridare vid husets ena gavel.🤣
Det är vanligt här också att tegelpannor tas tillvara 😉😃 väntar själv på att få
gamla tegelpannor att fylla körvägar i skogen. Vi får se om det blir i höst . Har
faktiskt ca 4,5 m3 ved liggande i en gammal gödselspridarkärra här.😉
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Torkar veden i tippvagn eller gödselspridare?
 
M Mikko58 skrev:
När jag hugger och gallrar säljer jag all gran och tall massaved till industrin och björken blir till ved. Så gör alla skogsägare häromkring, ingen säljer björken och tar gran till ved här. Kanske nån som har fliseldning eldar gran.
Beror ju på geografi, storlek på mark och virkesförråd av vad som finns i olika åldrar. Nästan omöjligt att jämföra.😉
 
galento
F fribygg skrev:
Torkar veden i tippvagn eller gödselspridare?
Det har funkat bra , man kan ha lastpallar stående utefter långsidan så
det blir en luftspalt och/eller öppna sidolämmar. Eller lastpall på golv.
Tippkärran här är av plåt så står den i solen så värms ju plåten upp också.
Har en bra luftspalt uppåt så luften kan blåsa igenom över veden.
Finns ställningar i kärrorna nu som plåten/presenningen kan ligga på.
Det har varit väldigt bekvämt att ha veden nära huset på vintern och
sen bara köra undan kärran på våren.

Har ju sett dom som "lastat av" veden med gödselspridar mekaniken och det
har funkat bra , dock kan det ta lite längre tid än att tippa vanligt.
 
Grön plastbehållare fylld med gamla, ojämna träplankor på ett gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens vedkorg. Räcker till o laga minst 2 mål mat på vedspisen.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Här bara lite för att kompensera regnet utomhus.
Öppen spis med brinnande ved bakom glas. Vit vägg. Luftkonditioneringsenhet ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Svart plastlåda med ved på en sten omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en korg ytved tar jag in nu.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror ju på geografi, storlek på mark och virkesförråd av vad som finns i olika åldrar. Nästan omöjligt att jämföra.😉
Och hur mycke ved man behöver för att värma upp sitt hus med. Jag behöver 25 kubikmeter travat, då ids inte jag plocka småpinnar att elda med. Och björken växer fort jämfört med gran så jag blir aldrig utan björk på mitt skogsskifte.
 
M Mikko58 skrev:
Och hur mycke ved man behöver för att värma upp sitt hus med. Jag behöver 25 kubikmeter travat, då ids inte jag plocka småpinnar att elda med. Och björken växer fort jämfört med gran så jag blir aldrig utan björk på mitt skogsskifte.
Björken har en fin ungdomstillväxt och om du har ett outtömligt björkföråd är det ju ett mycket lämpligt bränsle för dig.
Din årliga energiförbrukning anser jag anmärkningsvärd om den avser en bostad för en familj, det bör väl motsvara ca 50 000kWh och borde kanske innebära tankar på mer isolering?
 
C
A AndersS skrev:
Dagen efter stod en halvrutten gammal gödselspridare vid husets ena gavel.🤣
Lite jobbigt bara när vagnsägaren ringer och frågar hur det går med teglet och man konverterat vagnen till vedförvaring... 😄
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Behöver väl inte eldas i år?
Jag själv klyver ved emellanåt just nu men räknar med att elda den först nästa år.
Nej, naturligtvis kan den inte eldas i år. Men med så blöt ved blir den sannolikt tämligen möglig.
 
F fribygg skrev:
Björken har en fin ungdomstillväxt och om du har ett outtömligt björkföråd är det ju ett mycket lämpligt bränsle för dig.
Din årliga energiförbrukning anser jag anmärkningsvärd om den avser en bostad för en familj, det bör väl motsvara ca 50 000kWh och borde kanske innebära tankar på mer isolering?
Du räknar ju efter fast vedvokym. Det är 25kubik travat jag eldar upp.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, naturligtvis kan den inte eldas i år. Men med så blöt ved blir den sannolikt tämligen möglig.
Inte, man lägger den bara så att den skyddas mot regn/snö ovanifrån.
 
M Mikko58 skrev:
Du räknar ju efter fast vedvokym. Det är 25kubik travat jag eldar upp.
1m3t björkved innehåller ca 1995kWh
1m3f björkved innehåller ca 2660kWh
Är fukthalten på trädet tex 50% innehåller veden 50%mindre energi så det lönar sej att torka veden väl så man kommer till <20% fukthalt, då kan man ju räkna med att björkveden innehåller 1600kWh m3t och eldar man den i en modern kakelugn eller bra vedpanna får man räkna med >90%effektivitet så man får ca 1450kWh värme till rummet ur den där metern ved

Hur torr veden är och vad du eldar den i har ju självklart stor betydelse för hur mycket värme du får ut.
Hur stor kåk värmer du @Micko58 med 25m3t travad björk?

Själv räknar jag i denna kåk med 10m3t gran till 120m2 bostadsyta vilket med nuvarande eldstad med kanske 80% effektivitet ger ett värmebehov på 80kWh/m2, få år går det dock åt så mycket ved (och om det blir kallt på riktigt nån vecka i februari brukar jag åtminstånde till kvällen elda nått energirikare som rönn, björk eller ek.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.