Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Jag har 2 bostadshus på samma fastighet med avstånd 50 meter men en väg mellan husen. Jag var tvungen ha 2 elabonnemang
Vilket nätbolag gällde detta? Jag har precis tvärt om, men det är en jordbruksfastighet så det kanske skiljer? Där har man ju normalt sett flera byggnader på samma fastighet med samma abb
 
F FruNilsson skrev:
Jordabalken gäller [länk]

Det är din fastighet från tomtgräns till tomtgräns, ner i Mark och ovanför, t ex om du skulle vilja bygga ett 5 våningshus, så kan en ledning utan ledningsnätet inte hindra, typ.

Dessutom kan det vara så att strömmen påverkar hälsan hos er. Finns nog en hel del som talar för omedelbar förverkande av ledningen.
Lycka till att hitta seriösa undersökningar som visar att en kabel avsäkrad med max 25A troligtvis 16A skulle utgöra ett hälsoproblem.

Men jag kan hålla med om att det finns en hälsorisk för ts gällande kabeln.
Det är psykiskt. Konflikter är inte det som får en människa att må bäst.


Dock var det nog inte den psykiska hälsan du syftade på. Om du tänker på elöverkänslighet så är den diagnosen psykosomatisk.
Så du får nog leta ordentligt för att hitta seriös forskning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore det bara ledningen och förhållandet mellan TS och grannen det gällde vore ju denna blå dragning en enkel lösning. Elbolagets relation med grannen kan TS rimligen strunta i.

Men likt @Daniel 109 tror jag att hunden ligger begravd någon annanstans.
[bild]
Detta var den första lösningen jag också tänkte på när jag såg bilden. Det är ju den absolut billigaste och smidigaste för båda parter.
Vilken väg man måste gå för att få bort en ledning över ens tomt vet jag dock inte, men det kan säkert li en dyr och lång process.
 
L llundberg skrev:
Nej det står inte alls så. Vet inte vad du får det ifrån.
Då har jag missat något. Men du menar alltså att grannen alldeles nyss hängde upp kabeln?
Jag uppfattade det som att den hängt ett tag. Men du vet förstås bäst....
här hittade jag något
Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan.

Sen bör nog läsa inläggen lite bättre.
Inlägget från Claes Sörmland var inte bara negativt mot ts. Utan en förklaring.
Claes Sörmland brukar ha bra koll på det han skriver
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då har jag missat något. Men du menar alltså att grannen alldeles nyss hängde upp kabeln?
Jag uppfattade det som att den hängt ett tag. Men du vet förstås bäst....
här hittade jag något
Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan.

Sen bör nog läsa inläggen lite bättre.
Inlägget från Claes Sörmland var inte bara negativt mot ts. Utan en förklaring.
Claes Sörmland brukar ha bra koll på det han skriver
Den kanske har hängt där länge. Eller kanske sen i förra veckan. Spelar faktiskt ingen som helst roll i sammanhanget. TS har inte sagt att han tillåtit detta. Det är det som är poängen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
L llundberg skrev:
Han har ju redan sagt att det inte är nätbolagets ledning. Varför frågasätter du det?
Jag frågade TS om det var på det viset eftersom det är mycket vanligt här på BH att uppgifter som ges i trådstart inte är faktiska, utan de bygger på missförstånd, gissningar och liknande. En del av en tråd är således ofta att reda ut dessa missförstånd. Så visade sig inte vara fallet i denna tråd, TS hade full koll på vems ledningen var.

Hur ledningen kom att dras över TS fastighet vet vi inte och TS har väl indirekt meddelat sig inte vilja gå in på hur ledningen har hamnat på hans fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L llundberg skrev:
För att Claes Sörmland insinuerar att TS är delaktig i problemet. Varför inte fokusera på problemet istället för att försöka få till det som att TS vill jävlas med grannen? Det är ju grannen som gör något olagligt här och TS bör därför få allt stöd som kan ges. Idioter som kommer med konspirationsteorier bör se sig om i något annat forum.
Nej, har har inte insinuerat att TS är delaktig i problemet. Helt tydligt är det hans problem och därför har TS startat tråden för att lösa det. Om du istället menar att jag har insinuerat att TS har gjort något brottsligt så har jag inte det.

Men visst kan TS av andra, t ex tillsynsmyndighet, polis eller åklagare anklagas för att själv har varit delaktig i den olovliga kraftöverföringen. Ledningen går ju på hans fastighet. Hade jag varit i TS skor så hade jag sett detta som en viss risk och velat bli av med ledningen av det skälet. TS tycks också i sina inlägg koppla ledningens olaglighet med sin vilja att bli av med den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Elbolaget och jag kollade även med Vattenfall (ej nätägare)
Jag har väldigt svårt att förstå detta. Såvitt jag vet är all ledningsdragning inom en och samma fastighet laglig, dvs bl a ur nätägarens synvinkel. (Det som kan vara en juridisk sak är sådant som elsäkerhet och vägägarens intressen, inte nätbolaget.)
Varför blev nätägaren inblandad?
Hur motiverade de två abonnemang?
Är det separat ledningsdragning till de två delarna av fastigheten från nätägarens stolpe/elskåp?
Är det två olika elmätare (nätägarens)?
(Har ägaren av vägen varit inblandad?)

Sorry för de många frågorna men det här är intressant och ovanligt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag skulle nog förbereda mig för en långkörare. En fördel är att förhållandet med grannen redan är sabbat så lite till gör ingen skada
Grannen kommer med största sannolikhet inte ge sig. Det kan kosta mycket pengar att fixa el på ett korrekt sätt för grannen.
Så en ansökan om handräckning kommer garanterat att överklagas.
Grannen kommer nog överklaga
a går så långt det går.
Chansen att han med ett glädjeskutt och knackar på dörren led en stege och en flaska champagne redan vid brevet på kfm är nog en utopi.

Så förbered er på att det blir en långkörare.
Att själv "råka" fälla ett träd över ledningen är nog väldigt dumt. Mam kommer då själv få ersätta grannen.
Att grannen är olaglig har inte med kabeln att göra.
 
L llundberg skrev:
Den kanske har hängt där länge. Eller kanske sen i förra veckan. Spelar faktiskt ingen som helst roll i sammanhanget. TS har inte sagt att han tillåtit detta. Det är det som är poängen.
Testa då nästa steg. att läsa inläggen igen. Då kanske det klarnar
 
Det där med att ledningen är olaglig skall man inte lägga för mycket i. Det var aldeles nyligen som installationer måste göras av behörig firma för att inte vara olaglig. Förut räckte det i praktiken med att den var fackmannamässigt utförd och förändringen gäller intr retroaktivt. Så det är först om något händer man kollar på några saker:

När utfördes installationen?
Om den är nyare: av vem?
Om den är äldre: är den fackmannamässigt utförd?
- och så utgår man därifrån.

Är det en ny installation (som om grannen skulle pilla med den) måste den utföras av behörig elinstallatör och den installatören ansvarar då dels för att den är korrekt utförd dels att den är inom avtalet med leverantören.

Och det är nog här det skiter sig för grannen... för om avtalet inte medger uppkoppling av närliggande fastighet så kommer det bli en helt annan installation.

Så du kanske bara vill bli av med luftledningen och jävlas lite men det är inte det som blir utfallet. Du riskerar att göra grannens stuga strömlös alternativt kosta grannen massor (som i grävning och anslutning alltså hundratusentals kronor samt löpande kostnader).

Och med tanke på att ni har en dålig relation hänger hand möjlighet att bara dra "dra en kabel" på hans förtroende för att du inte anmäler det framöver...

Så du skapade en mycket större konflikt än du kanske anade?


Hur långt är det mellan grannens hus om man går längs fastighetsgränserna och sedan närmaste vägen?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Testa då nästa steg. att läsa inläggen igen. Då kanske det klarnar
Det spelar väldigt stor roll. Har den hängt där sedan innan TS köpte huset har TS inte rätt att riva den, el eller inte i den.
 
TRJBerg
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Det spelar väldigt stor roll. Har den hängt där sedan innan TS köpte huset har TS inte rätt att riva den, el eller inte i den.
Jag ifrågasätter det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle nog förbereda mig för en långkörare. En fördel är att förhållandet med grannen redan är sabbat så lite till gör ingen skada
Grannen kommer med största sannolikhet inte ge sig. Det kan kosta mycket pengar att fixa el på ett korrekt sätt för grannen.
Så en ansökan om handräckning kommer garanterat att överklagas.
Grannen kommer nog överklaga
a går så långt det går.
Chansen att han med ett glädjeskutt och knackar på dörren led en stege och en flaska champagne redan vid brevet på kfm är nog en utopi.

Så förbered er på att det blir en långkörare.
Att själv "råka" fälla ett träd över ledningen är nog väldigt dumt. Mam kommer då själv få ersätta grannen.
Att grannen är olaglig har inte med kabeln att göra.
Det är inte säkert att grannen agerar olagligt. Det kan vara ett gammalt avtal och ledningen kan vara gammal. Då är ledningen bara olaglig om den inte är fackmannamässigt utförd enligt standard som gällde när ledningen installerades (den får dessutom renoveras). Om ledningen fanns där när TS köpte huset är det inte heller klart att det behövs servitut.

Så det kan mycket väl vara så att TS inte alls får rätt, utan avtalet medger avledning till andra fastigheten (eller om det ens är en separat fastighet), installationen är fackmannamässig och att det inte behövs servitut för att det finns historisk rätt att ha ledningen där. Här är nog oxå anledningen att inte elbolaget vill pilla, det kan bli dyrt även för dem om de lägger ner tid men inte får rätt. Så för elbolaget är det lättast att låta grannarna lösa det. Så vida inte avtalen är nya och solklara om avledningen.
 
Redigerat:
TRJBerg TRJBerg skrev:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag ifrågasätter det.
Jag skulle uttryckt mig tydligare. Det är helt möjligt att inte TS får riva grannens ledning. Det är en sak för rätten att avgöra. TS får garanterat inte riva den utan tillstånd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.