pacman42 pacman42 skrev:
Säkerhetslösningarna från Apple/Google/Microsoft för denna typer av tjänster är gemensam (OAUTH2) och säkerheten för användare/lösenord styr du ju själv över med 2-phase autentication etc. Intrusion i deras system är nog det minsta man behöver oroa sig för.

Nu håller företagen dessutom på att göra ett gemensamt ramverk för själva identitetshanteringen också så att man kan använda samma identitet överallt.
Jo fast de har olika lösningar ovanpå. Microsofts är riktigt trevlig
 
J JohanLun skrev:
I google är jag närmast rädd att någon säger "google, lås upp alla dörrar". Jag har försökt stänga av allt där man med google kan ringa samtal, beställa varor osv. För röststyrningen är långt ifrån klockren. Hos oss har belysning tänts och musik slagits igång vid tillfällen där man helt klart inte velat det. Home har för mig en säkerhetsnivå på entertainmentnivå. För lås och larm vill jag ha mer säkerhet.
Aha, det har jag stängt av...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Aha, det har jag stängt av...
Du kan ställa in så mobilen måste vara upplåst för att man ska få använda vissa funktioner. Låssa upp dörren vill man nog desutom inte ha som röstkommando
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan ställa in så mobilen måste vara upplåst för att man ska få använda vissa funktioner. Låssa upp dörren vill man nog desutom inte ha som röstkommando
Nå. Jag har gärna skiljda system för entertainment och lås/larm. Googles kompetens map kryptering och säkerhet betvivlar jag inte. Bara att jag inte vill lägga alla ägg i samma korg. Fast iof har jag google (+samsung & apple) pay, så jag kanske redan är körd?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan ställa in så mobilen måste vara upplåst för att man ska få använda vissa funktioner. Låssa upp dörren vill man nog desutom inte ha som röstkommando
Verkar även gå att man kan välja en sexsiffrig kod som måste sägas för röstkommandon som faktiskt låser/låser upp. Så kan man fortfarande styra "handlöst" om man står och slafsar med köttfärs och gästerna ringer på eller nåt men utan att någon annan kan göra detsamma.
 
K kk777 skrev:
Verkar även gå att man kan välja en sexsiffrig kod som måste sägas för röstkommandon som faktiskt låser/låser upp. Så kan man fortfarande styra "handlöst" om man står och slafsar med köttfärs och gästerna ringer på eller nåt men utan att någon annan kan göra detsamma.
En kod man säger högt är ju inte super secure
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Mina Google-högtalare har börjat spela musik när jag har haft möten och råkat nämna Google. Inte en chans att de får styra mitt hus...
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Min iPhone ”sa” helt plötsligt, när den låg oanvänd på bordet, något i stil med ”den frågan tänker jag inte besvara!”. 😳
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har för mig att jag har läst att försäkringsbolagen inte godkänner den lösningen, har du någon koll på det?
99% av försäkringsbolagen har inte några krav på låsen så länge du inte har en försäkring som även täcker ett antal miljoner i försäkringsvärde på lösöre, dvs inte relevant för vanliga hemförsäkringar.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Min iPhone ”sa” helt plötsligt, när den låg oanvänd på bordet, något i stil med ”den frågan tänker jag inte besvara!”. 😳
Vad höll du och frugan på med när det hände? 😎
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Röststyrning har inget med säkerhetslösningen att göra egentligen. Men att låsa upp dörren med oskyddad röststyrning fattar nog de flesta är dumt. Man behöver dessutom inte använda rösten för att styra google home.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad höll du och frugan på med när det hände? 😎
Du skulle bara veta… Skämt åsido så minns jag det som helt ”oprovocerat” och aningen märkligt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Röststyrning har inget med säkerhetslösningen att göra egentligen. Men att låsa upp dörren med oskyddad röststyrning fattar nog de flesta är dumt. Man behöver dessutom inte använda rösten för att styra google home.
Problemet med rösten är dock att den går genom väggar och fungerar utan att autenticeras. Om någon kommer över lösenordet till mitt hus-wifi får de ännu större kontroll...
 
richardtenggren
Såg att D-key diskuterades tidigare, vårt höll i knappt 6 månader… sen sämre app får man nog också leta efter!
Jag hade nog köpt ett riktigt motorlås istället om frun resonerat lika, nu kompromissade vi med ett Doorman L3, som inte är direkt vackert men bättre än de tidigare varianterna.
 
Jag säger än en gång att jag är nöjd med mitt Danalock. Inte alltför fult, jag kan styra det smart. Bland det första jag gjorde var dock att köpa två uppsättningar uppladdningsbara batterier till det från Kina. De kostade ungefär som en omgång ej uppladdningsbara batterier i Sverige. Sedan fick jag iofs betala för batteriladdaren också.

Första gången batteriet inte längre ligger på 100% så byter jag batterier, detta för att inte få problem med att de tar slut innan jag bytt. Motorer drar ur batterier väldigt snabbt. Jag laddar en gång i halvåret ungefär.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.