Jag tar tillbaka mitt uttalande, Scheppach-borren är kass. Det enda den verkar kapabel till är att hitta oklara installationer i marken. Dagens försök bjöd på en stålpinne och en slang, båda av okänd sort och funktion. Och nej, borren kan inte få bort dessa, bara hitta.

Hål i marken med synliga kablar och en metallstång, möjlig el- eller kommunikationsinfrastruktur under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Plåtbob och 14 till
  • Laddar…
T
H Hans G2 skrev:
Jag tar tillbaka mitt uttalande, Scheppach-borren är kass. Det enda den verkar kapabel till är att hitta oklara installationer i marken. Dagens försök bjöd på en stålpinne och en slang, båda av okänd sort och funktion. Och nej, borren kan inte få bort dessa, bara hitta.

[bild]
Är det Humor-tråden, det här....? 🤣
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
T
T Testarn skrev:
Är det Humor-tråden, det här....? 🤣
Humor är ett av de absolut viktigaste verktygen i allt arbete :D
 
  • Gilla
  • Haha
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Inget direkt konstruktivt eller stiligt att visa upp, men jag har packat upp, plockat isär, torkat rent, slipat, plockat ihop, vaxat och testhyvlat en massa olika sorters trä med den här lilla kinesen. Riktigt trevligt.
 
  • Hyvel på arbetsbänk med träspån; snickeri, verktyg, hantverk, träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 12 till
  • Laddar…
Sågat klart alla panelbrädor för friggan utom lockläkt och de små snuttarna ovanför dörr och fönster.
Så nu ska det bara grundas.
Är så nöjd med min gamla trotjänare Dewalt kapgersåg. Synd bara att sågbocken den står på inte räcker åt att hålla 5,40-brädor stadigt.
Firas med en pelarborr à la stigen, fast den svarta burken med hög styrka. 😮‍💨
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Ny dag, nya borrhål. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen!

...

Det blev faktiskt hål! Visst, lite isolering hittade jag men rådde i alla fall borren på. Nu är det färdigborrat för stunden så följetongen tar paus en stund

Torr, mullrik jord med småsten och fragment av större stenar. Naturliga färger och texturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett måttband sticker ner i ett djupt hål i marken omgivet av gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett djupt hål i marken, omgiven av grus och småsten, potentiellt grävt av ett djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag tar tillbaka mitt uttalande, Scheppach-borren är kass. Det enda den verkar kapabel till är att hitta oklara installationer i marken. Dagens försök bjöd på en stålpinne och en slang, båda av okänd sort och funktion. Och nej, borren kan inte få bort dessa, bara hitta.

[bild]
Det där ser nästan ut som några gamla dräneringsslangar jag har i backen vid garaget
 
dof dof skrev:
Det där ser nästan ut som några gamla dräneringsslangar jag har i backen vid garaget
Låter inte helt optimalt i så fall. Vad jag kan se så är det en vit/ljus veckad plastslang. Sista stora kända renoveringen när man också grävde mycket i backen var 78, men kan ju såklart vara något senare påfund också. Tips på hur man klurar ut vad det kan vara mottages tacksamt. Dagvatten och el är uteslutet hittills.
 
richardtenggren
H Hans G2 skrev:
Låter inte helt optimalt i så fall. Vad jag kan se så är det en vit/ljus veckad plastslang. Sista stora kända renoveringen när man också grävde mycket i backen var 78, men kan ju såklart vara något senare påfund också. Tips på hur man klurar ut vad det kan vara mottages tacksamt. Dagvatten och el är uteslutet hittills.
Våra dräneringsrör från -73 var just sådär vita och korrugerade :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Våra dräneringsrör från -73 var just sådär vita och korrugerade :)
Röstar också på dränering.
 
Har klurat till och från i några dagar på smidigt sätt att borra helt rakt och hur en liten jigg för centrumborr skulle kunna se ut för att lösa det med borrmaskinen. Idag när jag bestämde mig för att faktiskt göra slag i saken blev jag påmind om att det står en pelarborr i ett av husen här (vilket jag lyckats förtränga) och att det ju är en bra lösning på det lilla problemet..🤪

Borrpress med borr i trä, hand håller trästycke, verkstad, borrjobb pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 12 till
  • Laddar…
Hittade en liten gängtapp på jobbet idag... 😁

Hand håller en grov gängtapp, verktyg för inre gängning, mot industriellt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 17 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Hittade en liten gängtapp på jobbet idag... 😁

[bild]
Praktiskt. Då kan du ju även gänga på jobbet.
 
  • Haha
  • Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Hittade en liten gängtapp på jobbet idag... 😁

[bild]
Använder du pelarborr-tricket så det blir rakt? 🤔
 
  • Haha
P-plats
  • Laddar…
Åtgärden Åtgärden skrev:
Blocketfyndade i somras en helt oanvänd Triton TRB001-fräs (800kr) som jag sedan dess tänkt bygga ett fräsbord med. Äntligen kom jag till skott.
Det blev en enkel men ack så smidig variant som är monterad helt i bordssågen.
[bild][bild]
Som tur var fanns färdiga M5-hål nere på fötterna, som tillsammans med ett par vinkeljärn bär hela konstruktionen. Kanske inte snyggaste lösningen men stabilt blev det.

Jaha, vad gör man med ett fräsbord då? Fräser iläggsringar såklart!
[bild] [bild]
Ringarna gjorda i 4mm akrylplast. Har sett att vissa ringar har olika hålmönster för effektivare dammuppsamling, så gjorde ett försök. Klurigt att hitta rätt hastighet för att inte helt förstoppa frässtålen, men gick tillslut...
[bild]
Såhär blev slutresultatet. Gjorde några olika storlekar och hålmönster för att se vad som funkar bäst. Ringarna hålls på plats med små magneter som snäpper fast i bordsskivan.
[bild]
Gjorde också ett par misslyckade försök att måla dem röda (den snabbaste färgen), men färgen tycktes aldrig vilja torka. Fel sorts färg? För gammal burk? Ingen aning. Nöjde mig istället med att lätt slipa ytorna för en frostad finish.

Nöjd. (y)
Har du gjort ett hål i anhållet för att kunna ha säg halva frässtålet exponerat och halva gömt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.