K Kapten svart skrev:
Hej!
Hur gick det med detta, vad valde du för bakomliggande läkt? vilken spikanvände du?
Jag planerar samma lösning på mitt hus
Hej!

Det gick ganska bra! Såhär ser det ut idag



Ett modernt trähus med ett blommande trädförgrund och en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakomliggande läkt: 22x45
Ytterpanel: 22x70/95/120 i oregelbundna mönster

Ingen spik utan rostfri (A4) skruv.

Supernöjda än idag!
 
  • Gilla
  • Älska
Hjortmark och 4 till
  • Laddar…
Träfasad hus, reflekterande fönster, trätrall, trädgård, grus, växtkrukor, rostig eldstad, spegelbild av person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Mycket snyggt , jag har planerat samma men 95, 120, och 145. Hur gjorde du med mellanrummet? Jag gissar att dom kommer torka i sär även om man har hyffsat torrt virke, Vad använde du för mellan rum vid uppsättning och vad är det idag efter det torkat
 
Förbehandling du med Järnvitriol eller spruta på efter uppsättning
 
K Kapten svart skrev:
Mycket snyggt , jag har planerat samma men 95, 120, och 145. Hur gjorde du med mellanrummet? Jag gissar att dom kommer torka i sär även om man har hyffsat torrt virke, Vad använde du för mellan rum vid uppsättning och vad är det idag efter det torkat
Mellanrummet vid uppsättning var 5mm mha plastdistanser monterade på en fixtur som jag gjorde. Idag skulle jag uppskatta det till 5-10mm. Fasaden ”lever” och man slås ej av att det ser ojämnt ut, snarare tvärtom.
 
K Kapten svart skrev:
Förbehandling du med Järnvitriol eller spruta på efter uppsättning
Sprutade på med tryckspruta. Alla metoder har sina för- & nackdelar, men detta funkade bra för mig.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Sprutade på med tryckspruta. Alla metoder har sina för- & nackdelar, men detta funkade bra för mig.
Precis, men vi penslade. Gäller rent generellt för roffa, sugande underlag att det ger ett bättre resultat, men är mera tidskrävande. Vi har 22mm kryssläkt bakom vilket ger god ventilering. Gäller rent generellt och inte bara för järnvitriol att ett gott, konstruktionsmässigt skydd är A och O, dvs ventilering, snedsågning etc.
 
A AndersG skrev:
Precis, men vi penslade. Gäller rent generellt för roffa, sugande underlag att det ger ett bättre resultat, men är mera tidskrävande. Vi har 22mm kryssläkt bakom vilket ger god ventilering. Gäller rent generellt och inte bara för järnvitriol att ett gott, konstruktionsmässigt skydd är A och O, dvs ventilering, snedsågning etc.
Jag har både doppat och penslat, fördelen med doppat är att kanterna blir fina, men det går åt dubbelt så mycket.
Men jag är supernöjd jämt och fint :)
 
  • En trähusfasad med terrass, grill, stolar och krukväxter under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nybyggd enplansvilla med träfasad och svart tak under en klarblå himmel och omgärdad av grusytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähus med terrass och växthus, molnig himmel, ingen synlig person, landskap under utveckling och konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad byggnad, dörr, garage öppet, bil, stegar, utomhus elektrisk utrustning, grusuppfart, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Ja mycket fint, vad har du använt för spik eller skruv
 
K Kapten svart skrev:
Ja mycket fint, vad har du använt för spik eller skruv
Vi hade vanlig varmförzinkad spik, enligt någon i en tråd hade det och i början kunde man se någon som fått utfällning men deg syns inre längre. Vi gjorde detta i vintras så panelen var blek länge innan solen tog fart
K Kapten svart skrev:
Ja mycket fint, vad har du använt för spik eller skruv
 
  • Gilla
Kapten svart
  • Laddar…
M Marypop68 skrev:
Jag har både doppat och penslat, fördelen med doppat är att kanterna blir fina, men det går åt dubbelt så mycket.
Men jag är supernöjd jämt och fint :)
Hej igen😀 hur gjorde du med ändträt?
Olja du in det efter järnvitrioldoppet eller använde du ingen olja på ändträt?
 
K Kapten svart skrev:
Hej igen😀 hur gjorde du med ändträt?
Olja du in det efter järnvitrioldoppet eller använde du ingen olja på ändträt?
Hej! Nej ingen olja på ändträt, men har funderat på detta, finns ju inget skydd för fukt på trät någonstans, så frågan blir om det gör någon nytta? När man målar så skyddar färgen mot fukt, här går ju fukten in och förhoppningsvis ut hela tiden. 🤔 , så jag vet faktiskt inte om jag ska ha på någon olja. Hur gör du?
 
Jag har bestämt mig för att köra med följande metod:

Jag kapar till alla brädor i rätt längd med 15graders snedkapning på ändträt.
Jag har gjort ett bad så jag doppar dom och strör upp dom och låter som sen torka .
Sefunderar jag på att bara doppa ändträt mot en oljedränjkt svamp innan jag sätter upp dom.
Jag kommer spruta på järnvitriol under takutsprång som första åtgärd sen spikar jag resten för han med rostfri spik.
Det blev summan av all efterforskning i forumet
 
  • Gilla
Hjortmark
  • Laddar…
K Kapten svart skrev:
Jag har bestämt mig för att köra med följande metod:

Jag kapar till alla brädor i rätt längd med 15graders snedkapning på ändträt.
Jag har gjort ett bad så jag doppar dom och strör upp dom och låter som sen torka .
Sefunderar jag på att bara doppa ändträt mot en oljedränjkt svamp innan jag sätter upp dom.
Jag kommer spruta på järnvitriol under takutsprång som första åtgärd sen spikar jag resten för han med rostfri spik.
Det blev summan av all efterforskning i forumet
Den impregnerande oljan kanske ändå skuddar mot röta där på det mest utsattta stället.
 
K Kapten svart skrev:
Jag har bestämt mig för att köra med följande metod:

Jag kapar till alla brädor i rätt längd med 15graders snedkapning på ändträt.
Jag har gjort ett bad så jag doppar dom och strör upp dom och låter som sen torka .
Sefunderar jag på att bara doppa ändträt mot en oljedränjkt svamp innan jag sätter upp dom.
Jag kommer spruta på järnvitriol under takutsprång som första åtgärd sen spikar jag resten för han med rostfri spik.
Det blev summan av all efterforskning i forumet
Varför kapa i vinkel innan du satt upp panelen? Det är betydligt smidigare att såga på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.