min frontlucka, från ikea, börjar också få skador. Den är från ca. 2017 och är inte självöppnande.
Kör den bara ungefär en gång/vecka. Bara småsprickor i färgen än så länge.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
B bryggstun skrev:
min frontlucka, från ikea, börjar också få skador. Den är från ca. 2017 och är inte självöppnande.
Kör den bara ungefär en gång/vecka. Bara småsprickor i färgen än så länge.
Det är som jag förväntat mig, Ikea verkar inte funka där det finns fukt, kök och badrum, det är nog bara att acceptera.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
min frontlucka, från ikea, börjar också få skador. Den är från ca. 2017 och är inte självöppnande.
Kör den bara ungefär en gång/vecka. Bara småsprickor i färgen än så länge.
Min frontlucka (IKEA) är från 2012. Den har inga synliga skador och vi öppnar alltid diskmaskinen för att släppa ut fukten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Ladreva skrev:
Min frontlucka (IKEA) är från 2012. Den har inga synliga skador och vi öppnar alltid diskmaskinen för att släppa ut fukten.
Öppnar du luckan helt så är det inga problem
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Öppnar du luckan helt så är det inga problem
Ställer den bara på glänt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Vårt ikea kök är ca 3 år gammalt. Inredningen runt diskmaskinen har redan blivit fuktskadad. Färgen/ytan krackelerar. Diskmaskinen öppnar sig och varm ånga strömmar ut när den ska torka disken.
[bild][bild]

Som tur är går det att stänga av enligt följande:
[bild]

Tänkte bara varna andra att detta kan hända!
Automatisk öppning är klart en av de bästa funktionern!
Har i stugan, älskar!
Men inte hemma tyvärr ☹️
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
D djac skrev:
Det är som jag förväntat mig, Ikea verkar inte funka där det finns fukt, kök och badrum, det är nog bara att acceptera.
Som vanligt så får man vad man betalar för. Har alltid ställt luckan på glänt efter avslutad disk, har aldrig haft något problem med fuktskador på luckorna bredvid. Bör tilläggas att luckorna inte är från IKEA ;-)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Som vanligt så får man vad man betalar för. Har alltid ställt luckan på glänt efter avslutad disk, har aldrig haft något problem med fuktskador på luckorna bredvid. Bör tilläggas att luckorna inte är från IKEA ;-)
Samma här. Vi öppnar alltid luckan efter avslutad disk. Köksluckorna (lackad mdf) är helt opåverkade av fukt efter 21 år!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Helt klart en pissiga funktion som ej skall implementeras i saker som har lite vaklande kvalite. Jag har det på min diskmaskin hemma. Gaggenau och har både lucköppning och zeolith. Först så torkar zeoliten disken i 2h. Och sedan öppnas luckan för att vädra allt. Det för att man skall kunna åka iväg och slippa illaluktande disk om man inte plockar ur den inom någon dag eller två. Den funktionen har jag dock aldrig sett i en maskin från tex Ikea eller Whirlpool utan verkar vara lite highend av någon konstig anledning.
Exakt så skulle jag vilja ha det! Perfekt tänkt av tillverkaren.

Har en iofs utmärkt Bosch med zeolit-tork men om man som du säger åker iväg en vecka och maskinen diskat klart någon timme efter att man åkt så kommer man hem till illaluktande disk, bara att diska om hela rasket på högsta temp...
 
Misstänker att tillverkare implementerat funktionen olika. Jag har en Miele som jag bland annat köpte just för den funktionen och den fungerar utmärkt. Maskinen öppnar inte luckan förrän ångan är tillräckligt "torr" och skickar ut den med ett luftflöde som uppenbarligen fungerar eftersom min diskbänk (av trä) inte tar skada. Jag minns inte exakt vad säljaren berättade men har för mig att den skapar en skyddande luftkudde runt ångan när luckan öppnats.

När min gamla maskin från slutet av 90-talet behövdes omsättas för några år sedan kunde jag konstatera att alla diskmaskiner på marknaden pga krav på energisnålhet saknade gammal teknik för att värma bort ångan. Jag blev avrådd från alla andra tekniker, framför allt Bosch som man hävdade inte fungerade speciellt bra i praktiken och det närmaste en gammal maskin man kunde komma var just Mieles AutoOpen. För mig var torr disk bland den viktigaste funktionen av allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har inte läst alla inlägg... Men det finns, och vi har(miele), diskmaskiner som blåser en fläkt från baksidan av maskinen när luckan öppnas. Det gör att det blåser ut ovan och vid sidan av maskinen när den öppnas för att få bort största värme/fukt chocken. Sedan slutar den när "faran" är över och maskinen bara luftas. Att luckan öppnas sparar el och andra ämnen som annars ofta används för torkningen. Många år och inga problem med intilliggande luckor eller bänkskiva(där vi dock för säkerhets skull har skyddande tejp som medkommer)

Och nu såg jag att andra kommenterat liknande. Så jag understryker bara att det FINNS smarta lösningar 😀
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad i hela friden ska den där funktionen vara bra för?
Torkning ingår i den standardcykel som EU använder för sin Energy Label. Öppnar man luckan så underlättar man uttorkning och kortar både tid och energiåtgång - lägre energiklass. Men vattenånga innehåller energi och kondenserar man inte vattnet så avgår energin med frånluften. De bäst presterande diskmaskinerna använder ett kemiskt ”värmebatteri” med zeolitkristaller som absorberar vattenångan och frigör värme på samma gång vilket driver på uttorkningsprocessen. Inför nästa tvättcykel värms kristallerna igen vilket torkar kristallerna, och värmen används till diskningen. Då förblir luckan stängd. Men det verkar som att Bosch/Siemens har patent på den uppfinningen, inte sett någon annan tillverkare anamma det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har två Grundig-maskiner som öppnas automatiskt. Det är förmodligen en bra grej för mig då jag har två maskiner just för att slippa det rätt onödiga momentet att behöva flytta den rena disken in i ett köksskåp. Istället tar jag ren disk direkt ur maskinen.

Men, huvudfrågan: Jag har inte haft dessa maskiner så länge att jag märkt av något fuktproblem, men det är ett mycket bra tips och jag ska definitivt ha koll så det inte blir fuktskador på sikt.

För övrigt tycker jag att miljöreglerna många gånger skjuter rätt långt bredvid målet. Tex har jag hittills aldrig stött på en diskmaskin där disken faktiskt blivit ren efter ett ekoprogram, såvida man inte handdiskat allt först. 🤣 Så jag ser dessa program mest som ett onödigt ont som krävs för att uppfylla krav som i praktiken inte kan uppfyllas...
 
A
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har två Grundig-maskiner som öppnas automatiskt. Det är förmodligen en bra grej för mig då jag har två maskiner just för att slippa det rätt onödiga momentet att behöva flytta den rena disken in i ett köksskåp. Istället tar jag ren disk direkt ur maskinen.

Men, huvudfrågan: Jag har inte haft dessa maskiner så länge att jag märkt av något fuktproblem, men det är ett mycket bra tips och jag ska definitivt ha koll så det inte blir fuktskador på sikt.

För övrigt tycker jag att miljöreglerna många gånger skjuter rätt långt bredvid målet. Tex har jag hittills aldrig stött på en diskmaskin där disken faktiskt blivit ren efter ett ekoprogram, såvida man inte handdiskat allt först. 🤣 Så jag ser dessa program mest som ett onödigt ont som krävs för att uppfylla krav som i praktiken inte kan uppfyllas...
Dina arcelik maskiners highlight är 5-års garanti. annars är de i cylindas tappning samma samma
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
M Mrture skrev:
Har luckan öppnats tillräckligt mycket efter avslutad disk?

Vi har varit med om samma pga luckan öppnade sig för lite. Det resulterade i att all fukt kom på luckor och in i skåp. Skåpet svällde och luckan öppnade sig nu bara ibland.

Diskmaskinen felsöktes utan front, men fungerade såklart perfekt utan. Efter mkt felsökning så visade det sig att installationen var fel av hantverkarn. Det var någon mm för tight nedtill så diskmaskinen orkade inte öppna så mkt den skulle.

Vi slipade ner skåpet 5mm, målade om det, fick nya luckor av Ikea och allt fungerar perfekt nu.
Hmm detta är ju möjlighet. Vi tyckte luckan var lite trög redan när vi flyttade in. Fukten kan ju ha gjort det värre absolut. Har sett att det börjat ta i något på högersidan. Har funderat på att slipa ner och måla över, ändå inget som syns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.