M MetteKson skrev:
Är det inte en bygglovspliktig åtgärd kan byggnadsnämnden inte göra något. Då blir det en civilrättslig process.
Ja, men Byggnadsnämnden kan avgöra om det är något grannen får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter, som till exempel Attefallshus. Skulle det vara så att de inte kan göra något så är det som du säger tingsrätten som gäller. Men inte kronofogden eller polis. Och det kan vara bra att vara säker innan man tar något till process. Och Byggnadsnämnden är de som rimligen har bäst koll på sådana saker.
 
  • Haha
  • Älska
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
SarB
S Simsgrodan skrev:
Som jag sagt i annat inlägg, det är inte kronofogden du kontaktar i detta läge det är Byggnadsnämnden. Kronofogden blir nog aldrig aktuell, de hanterar betalningar. Skulle Byggnadsnämnden ge dig rätt och han fortfarande vägrar är det nog tingsrätten som gäller. Men jag skulle prata med Byggnadsnämnden innan jag ställer krav på grannen. Det finns mycket formalia runt sådana här frågor som det kan vara bra att ha klart innan man går vidare.
Tyvärr har du fel. Kronofogden hanterar betydligt mer än betalningar, de hanterar även handräckning vilket du kan läsa om på hemsidan.
 
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr är nog ett utedass precis vid fastighetsgränsen bygglovspliktigt och kräver oftast grannens godkännande.
Det är väl bara om man bestämmer sig för att ha väggar?
 
Lugn och fin.
Det är så uppenbart att du har rätten på din sida så försök låta bli att vara snorkig. Typ så här:

"Det här blev ju inte så bra, och väldigt tråkigt att du inte pratade med oss först. Det förstår du ju att det inte är okej för oss att ha ert utekök på vår tomt, precis utanför fönstret. Dels är det ju ett kök, men sen ska ni ju kunna laga mat också, det kan ni ju inte göra precis utanför vårt fönster. Vi kan hjälpas åt att plocka ner det om du vill och sen får du bjuda på nåt riktigt gott när det är uppbyggt igen. Jag slipper gärna att gå vidare med detta, men det gör jag om jag måste. Det förstår du säkert."

Du kommer inte vara jättenöjd med följderna av att ha tvålat till grannen maximalt. Bra att lösa det så snyggt som möjligt. Tro mig :)
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 15 till
  • Laddar…
SarB
S Simsgrodan skrev:
Ja, men Byggnadsnämnden kan avgöra om det är något grannen får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter, som till exempel Attefallshus. Skulle det vara så att de inte kan göra något så är det som du säger tingsrätten som gäller. Men inte kronofogden eller polis. Och det kan vara bra att vara säker innan man tar något till process. Och Byggnadsnämnden är de som rimligen har bäst koll på sådana saker.
Har man byggt någor på grannens fastighet, ÖVER gränsen som i detta fall så spelar det ingen roll om 4,5 meter gäller eller inte, det är ju helt irrelevant i sammanhanget.
 
  • Gilla
nissenhj och 13 till
  • Laddar…
Excel
SarB SarB skrev:
Har man byggt någor på grannens fastighet, ÖVER gränsen som i detta fall så spelar det ingen roll om 4,5 meter gäller eller inte, det är ju helt irrelevant i sammanhanget.
Jo det är det visst, grannen kan då bli tvungen att riva 4,5 meter innanför tomtgräns. Gissningsvis HELA köket 😂
 
SarB SarB skrev:
Tyvärr har du fel. Kronofogden hanterar betydligt mer än betalningar, de hanterar även handräckning vilket du kan läsa om på hemsidan.
Ja, du har rätt, där lärde jag mig något nytt. Men håller fortfarande på att det kan vara bra att höra med Byggnadsnämnden om grannen får bygga uteköket närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan TS godkännande. Tror inte det, har för mig att man inte ens får lägga plattor för en uteplats närmare utan godkännande. Kronofogden kan ju bara hantera det som kommit över på TS tomt, kan ju vara skönt att slippa ha uteköket precis i tomtgränsen. Men skulle det vara ok och det inte är någon diskussion om var tomtgränsen går så är det som du säger Kronofogden som gäller. Tycker det verkar vara bäst med särskild handräckning, eller vad säger du?
 
Eld skrev:
Tyvärr är nog ett utedass precis vid fastighetsgränsen bygglovspliktigt och kräver oftast grannens godkännande.
MrRiddler MrRiddler skrev:
Det är väl bara om man bestämmer sig för att ha väggar?
Ha, det påminner mig om när jaktlaget bredvid min jaktmark lade sig till med ovanan att släppa hunden precis vid gränsen. En strategiskt placerad fältlatrin tog snabbt ur dem den ovanan..... ursäkta, det blev visst lite off topic.
 
  • Gilla
  • Haha
Wynja och 1 till
  • Laddar…
I mina ögon är nästan grannens respons och nonchalans vid konfrontationen ett större problem än det faktiska intrånget/bygget. Om än osannolikt så är det inte omöjligt att det var ett misstag och skiten går ju faktiskt att riva eller flytta men responsen går ju inte att ändra i efterhand. Grannen har så att säga avslöjat vad hen är för typ.
S Simsgrodan skrev:
Det finns många som föreslår kronofogden och polisen. Det är helt fel, det är Byggnadsnämnden i din kommun du ska kontakta. De kan sedan ge dig råd om hur du går vidare. Glöm inte att kolla om reglerna att han inte får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan ditt skriftliga tillstånd gäller det här bygget. Jag tycker det låter så.
Nej, med det lilla vi vet om omständigheterna är det byggnadsnämnden som är helt fel. Med all respekt för dom kompetenta bygglovshandläggare och tjänstemän därute i landet så kan det vara avgrundsdjup skillnad i kompetens från en handläggare till en annan OCH min känsla är att kommunala tjänstemän allra helst undviker såna här frågor helt. Ju mindre kommun desto större motvilja då dom ofta felaktigt blandar ihop likställighetsprincipen med att vara kompis med alla.

I detta läget med det lilla vi vet så kan ett framtjatat råd från en motvillig tjänsteman göra större skada än nytta. Ungefär lika dålig ide som att söka juridisk rådgivning av en vanlig ordningspolis.

Sammanfattningsvis så är det bästa rådet som flera redan påpekat:

1. Dokumentera gränsen så att inga gränsmarkeringen som av en händelse "försvinner". Detta skulle ha gjorts redan andetaget efter att bygget upptäcktes.

2. Ge Grannen en rimlig frist att avlägsna böset med hot om kronofogden. Ett par dagar är inte rimligt oavsett hur grannen betett sig. Kanske ett par veckor - en månad. Återställning kan bli lurigare då jag gissar att det är fel säsong för det men sånt kan jag inget om.

3. Om tidsfristen inte hålls så är det handräckning med hjälp av fogden som gäller. Men som någon varit inne på så kan du börja förbereda det förfarandet redan nu.

Ev. polisanmälan är valfri då den ändå inte kommer leda till något. Det enda syftet med en polisanmälan i detta fallet är för att ge lite mer tyngd och som ett ev. "skrämskott" mot grannen.

Jag är kanske lite anal när det gäller dokumentation men det är aldrig fel med för mycket dokumentation så nr. 2 tar du både muntligt och skriftligt via rek. brev.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Har man byggt någor på grannens fastighet, ÖVER gränsen som i detta fall så spelar det ingen roll om 4,5 meter gäller eller inte, det är ju helt irrelevant i sammanhanget.
Kan vara skönt också att slippa uteköket precis i tomtgränsen. Annars är det som du säger.
 
B Bästerortarn skrev:
I mina ögon är nästan grannens respons och nonchalans vid konfrontationen ett större problem än det faktiska intrånget/bygget. Om än osannolikt så är det inte omöjligt att det var ett misstag och skiten går ju faktiskt att riva eller flytta men responsen går ju inte att ändra i efterhand. Grannen har så att säga avslöjat vad hen är för typ.

Nej, med det lilla vi vet om omständigheterna är det byggnadsnämnden som är helt fel. Med all respekt för dom kompetenta bygglovshandläggare och tjänstemän därute i landet så avgrundsdjup skillnad i kompetens från en handläggare till en annan OCH min erfarenhet är att kommunala tjänstemän allra helst undviker såna här frågor helt. Ju mindre kommun desto större motvilja då dom ofta felaktigt blandar ihop likställighetsprincipen med att vara kompis med alla.

I detta läget med det lilla vi vet så kan ett framtjatat råd från en motvillig tjänsteman göra större skada än nytta. Ungefär lika dålig ide som att söka juridisk rådgivning av en vanlig ordningspolis.

Sammanfattningsvis så är det bästa rådet som flera redan påpekat:

1. Dokumentera gränsen så att inga gränsmarkeringen som av en händelse "försvinner". Detta skulle ha gjorts redan andetaget efter att bygget upptäcktes.

2. Ge Grannen en rimlig frist att avlägsna böset med hot om kronofogden. Ett par dagar är inte rimligt oavsett hur grannen betett sig. Kanske ett par veckor - en månad. Återställning kan bli lurigare då jag gissar att det är fel säsong för det men sånt kan jag inget om.

3. Om tidsfristen inte hålls så är det handräckning med hjälp av fogden som gäller. Men som någon varit inne på så kan du börja förbereda det förfarandet redan nu.

Ev. polisanmälan är valfri då den ändå inte kommer leda till något. Det enda syftet med en polisanmälan i detta fallet är för att ge lite mer tyngd och som ett ev. "skrämskott" mot grannen.

Jag är kanske lite anal när det gäller dokumentation men det är aldrig fel med för mycket dokumentation så nr. 2 tar du både muntligt och skriftligt via rek. brev.
Jag har lärt mig mer av tråden och backar. Jag tycker fortfarande att det kan vara bra att kontakta byggnadsnämnden för att kolla om man får bygga ett utekök närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan grannens godkännande. Och få lite tips om hur man säkerställer tomtgränserna. Då kan TS ju slippa få köket intill tomtgränsen. När det gäller bygget på TS tomt inser jag nu att byggnadsnämnden inte är rätt utan det är kronofogden som gäller. (Dock inte polisen i det här skeendet). Håller annars tyvärr med om att engagemanget från kommunens handläggare kan variera väldigt. Men håller med om vikten att dokumentera de gränsmarkeringar som finns så snart som möjligt. Gärna bild och något/några vittnen som kan intyga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Så klart det är synnerligen irriterande i stunden. Med grannens intrång på din tomt har också värdet och möjligt nyttjande för din egen del kraftigt beskurits. Du skulle med sannolikhet bli svårt att sälja din fastighet/tomten - och få ut bästa pris med denna inkräktare.
Så ur mitt perspektiv finns det inga andra lösningar än juridisk avhysning via Kronofogden.
Lars-Göran
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ser en massa kommentarer om att TS ska riva det själv, gör absolut inte det.
Gör ingen åverkan alls utan låt berörda myndigheter lösa det, annars kan det slå tillbaka på dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
SarB
S Simsgrodan skrev:
Ja, du har rätt, där lärde jag mig något nytt. Men håller fortfarande på att det kan vara bra att höra med Byggnadsnämnden om grannen får bygga uteköket närmare tomtgränsen än 4,5 meter utan TS godkännande. Tror inte det, har för mig att man inte ens får lägga plattor för en uteplats närmare utan godkännande. Kronofogden kan ju bara hantera det som kommit över på TS tomt, kan ju vara skönt att slippa ha uteköket precis i tomtgränsen. Men skulle det vara ok och det inte är någon diskussion om var tomtgränsen går så är det som du säger Kronofogden som gäller. Tycker det verkar vara bäst med särskild handräckning, eller vad säger du?
Men problemet här är alltså inte att grannen byggt närmre än 4,5 m till TS tomtgräns, utan att man byggt över gränsen, ända in på TS fastighet. Grannen har alltså byggt delar av uteköket på mark han inte äger. Det är därför 4,5 meters regeln inte spelar någon roll nu ändå, föe oavsett så är det inte tillåtet att bygga på någon annans mark.

Blir det som du ponera så att grannen tillslut skulle riva den del som är på TS mark och istället ha det väldigt nära gränsen har du en poäng i att undersöka vad som gäller där.

Jag delar uppfattningen om att särskild handräckning är rätt väg att gå, det lär vara det mest effektiva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hyr en minigrävare och lyft undan köket en tidigt morgon 😄
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.