SarB SarB skrev:
Men problemet här är alltså inte att grannen byggt närmre än 4,5 m till TS tomtgräns, utan att man byggt över gränsen, ända in på TS fastighet. Grannen har alltså byggt delar av uteköket på mark han inte äger. Det är därför 4,5 meters regeln inte spelar någon roll nu ändå, föe oavsett så är det inte tillåtet att bygga på någon annans mark.

Blir det som du ponera så att grannen tillslut skulle riva den del som är på TS mark och istället ha det väldigt nära gränsen har du en poäng i att undersöka vad som gäller där.

Jag delar uppfattningen om att särskild handräckning är rätt väg att gå, det lär vara det mest effektiva.
Jag tänker bara att TS och även grannen sparar en del jobb och konflikter om den flyttas rätt (mer än 4,5 meter om det är det som gäller) från början. Vad som får byggas närmare än 4,5 meter bör de flesta kommuner ha bra koll på. TS kan ju låtsas att det är han som vill bygga.... :)
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
A Alle123 skrev:
Hyr en minigrävare och lyft undan köket en tidigt morgon 😄
Definitivt inte, låt Kronofogden sköta det!
 
  • Gilla
955Kumla och 2 till
  • Laddar…
SarB
S Simsgrodan skrev:
Jag tänker bara att TS och även grannen sparar en del jobb och konflikter om den flyttas rätt (mer än 4,5 meter om det är det som gäller) från början. Vad som får byggas närmare än 4,5 meter bör de flesta kommuner ha bra koll på. TS kan ju låtsas att det är han som vill bygga.... :)
Ja, frågan kan såklart ställas så att TS vet ifall grannen senare gör ett nytt försök, alltid bra att ha koll på :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är de ryssar?
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Skriv ett en månad långt hyresavtal utan besittningsrätt, som uttryckligen kräver båda parters godkännande för förlängning. När avtalet sedan går ut så väljer du att inte förlänga och hänvisar sedan till Jordabalken 12 kap 27 § 2 stycket att all egendom som inte avlägsnats inom tre månader från anmaning tillfaller hyresvärden.

Eller mer seriöst, gör en anmälan till kommunen och kronofogden.
 
  • Gilla
  • Haha
jliljeha och 2 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Väldigt arrogant av din granne att bygga på din tomt. Tycker inte du behöver bry dig vad han tycker då han ha gjort fel. Ge honom ett ultimatum att riva innan du anmäler honom.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Är han ryss?😉
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Glöm inte bort att man inte får bygga något direkt upp till tomtgränsen, dvs uteköket måste tas bort mer än till bara tomtgränsen
 
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Excel
A Alle123 skrev:
Hyr en minigrävare och lyft undan köket en tidigt morgon 😄
Nej, dra en kätting genom grannens hus och fäst i uteköket. Fäst därefter kättingen i bilen och ta fart och låt uteköket riva ut inredningen i grannens hus när han sitter och skiter en morgon.

Alla oseriösa lösningar kanske förtjänar en egen tråd… oavsett kan detta kan bli episkt, ungefär som hönshuset.😂
 
S Snel77 skrev:
Glöm inte bort att man inte får bygga något direkt upp till tomtgränsen, dvs uteköket måste tas bort mer än till bara tomtgränsen
Enligt vilken regel då?
 
  • Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Det låter som egenmäktigt förfarande. Jag hade polisanmält om min granne haft den attityden.
 
  • Gilla
lars80 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt vilken regel då?
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 4 f §
4 f §

För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbostadshus krävs det, trots 2 § första stycket 2 och
3 c, inte bygglov för att med en altan anordna en uteplats på mark inom 3,6 meter från bostadshuset, om altanen inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än
4,5 meter.
En åtgärd som avses i första stycket får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Jag tänker bara att TS och även grannen sparar en del jobb och konflikter om den flyttas rätt (mer än 4,5 meter om det är det som gäller) från början. Vad som får byggas närmare än 4,5 meter bör de flesta kommuner ha bra koll på. TS kan ju låtsas att det är han som vill bygga.... :)
Vet inte om du fortfarande inte förstått att köket står inne på TS tomt. Och är byggt - det är inget byggloväredne som diskuteras. 4,5 meter regeln har liksom inget med saken att göra...

Din kommentar är "att man skall flytta köket på rätt plast... från början" - är det rätt uppfattat? Har du läst inlägg #1?

//
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Vet inte om du fortfarande inte förstått att köket står inne på TS tomt. Och är byggt - det är inget byggloväredne som diskuteras. 4,5 meter regeln har liksom inget med saken att göra...

Din kommentar är "att man skall flytta köket på rätt plast... från början" - är det rätt uppfattat? Har du läst inlägg #1?

//
J jonte0 skrev:
Vet inte om du fortfarande inte förstått att köket står inne på TS tomt. Och är byggt - det är inget byggloväredne som diskuteras. 4,5 meter regeln har liksom inget med saken att göra...

Din kommentar är "att man skall flytta köket på rätt plast... från början" - är det rätt uppfattat? Har du läst inlägg #1?

//
Som jag skrev, när grannen flyttar köket är det bättre att han flyttar det till en plats som är ok, dvs troligen 4,5 meter från tomtgränsen. Skulle han flytta det precis innanför tomtgränsen blir det ett bygglovsärende och TS får börja om igen. Och grannen också. Att det inte är ett bygglovsärende just nu är nog alla överens om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Bygga nåt fast inom 4 m från gemensam tomtgräns kräver väl grannemedgivande, kanske bygglov, och det vet säkert grannen som också vet att han byggt på er tomt. Förmodligen anser han sig stå över lagen, dags att lära honom. Och det finns väl egenmäktigt förfarande på nåt sätt om det är så stor del av er tomt? Du hade kanske egna planer för din tomt t ex. När du anmäler till kommunen o KFM, se till att ha tagit tomgränsindelningen från Lantmäteriet. Fakta är bra att ha.
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.