Excel Excel skrev:
Sen är jag nyfiken hur det hela spelar ut sig, ofta för TS goda råd och sen hör man inte ett pip….
TS svarade fredag kväll, och folk börjar gnäll att han inte är tillräckligt på på söndag kväll. ärligt tlaat 90% av alla som trollvarnar är nog de verkliga trollen. Klart TS kan behöva lite tid att smälta sen att X medlemmar snabbt som tusan kommer med råd. Varav 80% här är på riktigt korkade. Som att skapa arrenden, byta tomatbitar. Annektera köket, riva köket (egenmäktigt). TS har ju dessutom i #1 redan skrivit att det första de ser utanför sitt fönster 5m bort är köket. han har väl ganska tydligt markerat att han inte vill ha det på sin mark utanför sitt fönster.

Tror sjutton det tar tid för TS att tänka igenom, och kanske kontakta myndighet för att fundera över ovan förslag. Måste ju först bearbeta de mest rimliga förslagen.

Jag hoppas TS håller tråden vid liv, men att stressa honom för att man inte fått all info av honom mellan fredag och söndag får mig att fundera vem som är mest angelägen.

För övrigt hade jag aldrig accepterat ett intrång på min mark på detta sätt. Hade det varit en stor stamfastighet och någon skarvat på sin sommarstugetomt något så visst, där inte med en i praktiken fast installation. Men nu talar vi om en riktigt liten tomt på 600m2

Med en sån kommentar Grannen gav, så är nästa steg att informera Grannen att han kan frivilligt avlägsna köket innan sommarsäsongen är slut, och mark återställd. Näst steg är annars att TS behöver kräva handräckning vilket förslagsvis föregås av en polisanmälan för hans annektering, som sannolikt bryter mot lagen avseende skadegörelse (Bör påverkat TS mark i åtminstone ringa omfattning)... Detta underlaget bör vara en bra bas både för att om det i sista läget också kommer resultera i en tvist som kräver krav på ersättning för återställning etc. Dessutom ytterligare ett bra påtryckningsmedel, då även böter för ringa skadegörelse potentiellt kan bli kostsamt.

Om detta presenteras någorlunda sakligt för grannen och denna i grunden trots sitt tilltag är någorlunda normalt funtad, så bör denna förstå att han är juridiskt chanslös, och detta kan bli MYCKET dyrt för honom. Även om det kan ta lite tid.
Viktigt är nog att agera omgående, så man kan peka på att man direkt agerat och inte över tid kan ifrågasättas att det funnits en tyst överenskommelse etc.

Om man skall ge något ytterligare råd, håll huvudet kallt. Jag hade nog själv varit skogs tokig om jag hade mötts av detta och fått grannens kommentarer att han inte tänker åtgärda. Men det kan bara eskalera åt fel håll. Var saklig med att misstag kan göras, gör om, gör rätt. Fortsätter han efter att du presenterat din handlingsplan, stäng dom diplomatiska kanalerna och agera.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
M@ng@n och 59 till
  • Laddar…
Byta tomatbitar med granen, jag är inte säker på att det skulle hjälpa... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Sätt utedass och latrintunna bredvid
Detta var nog trots allt, det bästa förslaget. Uteköket lär inte vara så intressant att använda efter det. River inte grannen köket självmant, så är det väldigt mycket enklare att kräva det. Om "myndigheten", förutom att köket strider mot allt som är tillåtet, inte heller används. Så blir beslutet både lätt och enkelt.
 
Här är ett svar från en jurist på en liknande situation. Inget egentligen nytt men det bekräftar att Kronofogden är rätt väg att gå. Ställer sig grannen på tvären och vägrar att ta bort uteköket är det nog bäst att ansöka hos Kronofogden direkt, de kommer att ge honom alternativet att flytta det själv.

Är grannen riktigt jobbig så kan du även polisanmäla för ringa skadegörelse då gräsmattan under uteköket garanterat är förstörd.

https://www.familjensjurist.se/frag...ranne-vagrar-flytta-en-stenhog-fran-min-mark/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Byta tomatbitar med granen, jag är inte säker på att det skulle hjälpa... :thinking:
Ibland är det svårt med stavningen:) Inbyggda ord förslagen blir inte alltid som man tänkt sig🤣
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Jag föll lite på eget grepp där.... 😌
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tänker man lite utanför boxen finns det ju intressanta sätt att hantera denna typ av granne...

Textskämt om förvirring kring tomtgräns relaterad till grannes gripande för marijuanabruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😎
 
  • Haha
  • Gilla
pippii långstrump och 60 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker man lite utanför boxen finns det ju intressanta sätt att hantera denna typ av granne...

[bild]

😎
Är det samma för tomater?
 
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
A
M mojjen skrev:
TS svarade fredag kväll, och folk börjar gnäll att han inte är tillräckligt på på söndag kväll. ärligt tlaat 90% av alla som trollvarnar är nog de verkliga trollen. Klart TS kan behöva lite tid att smälta sen att X medlemmar snabbt som tusan kommer med råd. Varav 80% här är på riktigt korkade. Som att skapa arrenden, byta tomatbitar. Annektera köket, riva köket (egenmäktigt). TS har ju dessutom i #1 redan skrivit att det första de ser utanför sitt fönster 5m bort är köket. han har väl ganska tydligt markerat att han inte vill ha det på sin mark utanför sitt fönster.

Tror sjutton det tar tid för TS att tänka igenom, och kanske kontakta myndighet för att fundera över ovan förslag. Måste ju först bearbeta de mest rimliga förslagen.

Jag hoppas TS håller tråden vid liv, men att stressa honom för att man inte fått all info av honom mellan fredag och söndag får mig att fundera vem som är mest angelägen.

För övrigt hade jag aldrig accepterat ett intrång på min mark på detta sätt. Hade det varit en stor stamfastighet och någon skarvat på sin sommarstugetomt något så visst, där inte med en i praktiken fast installation. Men nu talar vi om en riktigt liten tomt på 600m2

Med en sån kommentar Grannen gav, så är nästa steg att informera Grannen att han kan frivilligt avlägsna köket innan sommarsäsongen är slut, och mark återställd. Näst steg är annars att TS behöver kräva handräckning vilket förslagsvis föregås av en polisanmälan för hans annektering, som sannolikt bryter mot lagen avseende skadegörelse (Bör påverkat TS mark i åtminstone ringa omfattning)... Detta underlaget bör vara en bra bas både för att om det i sista läget också kommer resultera i en tvist som kräver krav på ersättning för återställning etc. Dessutom ytterligare ett bra påtryckningsmedel, då även böter för ringa skadegörelse potentiellt kan bli kostsamt.

Om detta presenteras någorlunda sakligt för grannen och denna i grunden trots sitt tilltag är någorlunda normalt funtad, så bör denna förstå att han är juridiskt chanslös, och detta kan bli MYCKET dyrt för honom. Även om det kan ta lite tid.
Viktigt är nog att agera omgående, så man kan peka på att man direkt agerat och inte över tid kan ifrågasättas att det funnits en tyst överenskommelse etc.

Om man skall ge något ytterligare råd, håll huvudet kallt. Jag hade nog själv varit skogs tokig om jag hade mötts av detta och fått grannens kommentarer att han inte tänker åtgärda. Men det kan bara eskalera åt fel håll. Var saklig med att misstag kan göras, gör om, gör rätt. Fortsätter han efter att du presenterat din handlingsplan, stäng dom diplomatiska kanalerna och agera.
det eskalerar aldrig åt fel håll!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Sätt utedass och latrintunna bredvid
Tyvärr är nog ett utedass precis vid fastighetsgränsen bygglovspliktigt och kräver oftast grannens godkännande.
 
Om du bygger ett högt plank. Kommer den bra delen av uteköket på din sida då? Grattis :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tyvärr är nog ett utedass precis vid fastighetsgränsen bygglovspliktigt och kräver oftast grannens godkännande.
Bygglovspliktigt om det går att gå in i.

En fristående öppen latrintunna med bänk över kringbyggd av öppen ställning med fördragbara gardiner bör undgå krav på bygglov.

Kan dock bli problem med kommunens miljökontor.
 
  • Haha
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Är det inte miljöbrott att dumpa byggmaterial på annans mark? 😉
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det inte miljöbrott att dumpa byggmaterial på annans mark? 😉
Det är miljöbrott att dumpa avfall. Avfall är saker som innehavaren gör sig av med (eller oftare avser att göra sig av med genom att tex. placera det i en skräppåse). Eftersom innehavaren uppenbarligen vill ha kvar byggmaterialet är det inte avfall även om det är felaktigt placerat på TS fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
E Eld skrev:
Tyvärr är nog ett utedass precis vid fastighetsgränsen bygglovspliktigt och kräver oftast grannens godkännande.
nej det är det inte
 
  • Gilla
vatten08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.