Maalox
Får någon in grannen i denna tråd så donerar jag 200kr till välgörenhet 🍿
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sven_Norma och 70 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Får någon in grannen i denna tråd så donerar jag 200kr till välgörenhet 🍿
Precis, visa grannen tråden så kanske poletten trillar ner, att det är fler som tycker hans agerande är riktigt märkligt.
 
redarn redarn skrev:
Du får ju välja ett pris som gör dig nöjd om grannen accepterar och ta med villkor att vid arrendets upphörande ska köket avlägsnas, föroreningar om några saneras, och marken grovåterställas.

Har du ett arrendeavtal underskrivet så är det inga större problem att få kronkalle att driva in arrendet och efter uppsägning har du papper på att det ska avlägsnas.

HMen sannolikt är TS "nöjd pris" långt över grannens accept pris.
Ja ett arrende är ju bra, men man skall veta att arrendatorn har besittningsrätt och arrendet skall sägas upp på rätt sätt. Jag fick driva det till förvaltningsrätten för att bli av med den arrendatorn som arrenderade marken av min fader så enkelt är det inte.
Jag fick rätt eftersom arrendatorn inte hade betalat arrendet i rätt tid, men det satt hårt inne så det enklaste är att helt enkelt riva köket efter att man har påtalat för byggaren att han är på fel sida om tomtgränsen och det skall rivas nu och inte imorgon för då gör man det själv och skickar fakturan till den som har byggt köket.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Ett till alternativ är att ni skriver ett kontrakt som innefattar att han får nyttja marken i utbyte mot att du i utbyte får välja ut en likvärdig del av hans tomt att nyttja på valfritt sätt.
 
  • Haha
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Ja ett arrende är ju bra, men man skall veta att arrendatorn har besittningsrätt och arrendet skall sägas upp på rätt sätt. Jag fick driva det till förvaltningsrätten för att bli av med den arrendatorn som arrenderade marken av min fader så enkelt är det inte.
Jag fick rätt eftersom arrendatorn inte hade betalat arrendet i rätt tid, men det satt hårt inne så det enklaste är att helt enkelt riva köket efter att man har påtalat för byggaren att han är på fel sida om tomtgränsen och det skall rivas nu och inte imorgon för då gör man det själv och skickar fakturan till den som har byggt köket.
Den starka besittningsrätten gäller bostadsarrende. Detta skulle vara lägenhetsarrende som inte har besittningsskydd.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Den starka besittningsrätten gäller bostadsarrende. Detta skulle vara lägenhetsarrende som inte har besittningsskydd.
Även arrende av mark då det var det jag beskrev, hade arrendatorn betalt i tid så hade arrendet förnyats på nya 5 år enligt arrendeavtalet. Jag som arrenderade ut min mark skall delgiva arrendatorn på ett rätt sätt och om jag inte kan bevisa att jag har haft en delgivningsman och det inte är kvitterat så blir det mycket svårt du kan fråga mig eftersom jag har varit i domstol för detta och fått allt detta beskrivet för mig.
Detta är ju en del av fastigheten/tomten som uteköket står på alltså mark som skulle arrenderas.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jo, även om besitningsrätten inte är så stark, måste det sägas upp på rätt sätt.
 
  • Gilla
Dracule och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Även arrende av mark då det var det jag beskrev, hade arrendatorn betalt i tid så hade arrendet förnyats på nya 5 år enligt arrendeavtalet. Jag som arrenderade ut min mark skall delgiva arrendatorn på ett rätt sätt och om jag inte kan bevisa att jag har haft en delgivningsman och det inte är kvitterat så blir det mycket svårt du kan fråga mig eftersom jag har varit i domstol för detta och fått allt detta beskrivet för mig
Jag kommenterade huruvida arrendatorn skulle ha besittningsrätt.

Ja uppsägning mot motsträvig motpart kräver delgivning men arrendator är inte skyddad genom att gömma sig så det tar inte obegränsad tid.

Sättet för uppsägning​


8 § En uppsägning ska vara skriftlig, om inte ett skriftligt erkännande av uppsägningen lämnas. I fall som avses i 11 kap. 6 och 6 a §§ ska uppsägningen dock alltid vara skriftlig. En uppsägning får ske hos den som är behörig att ta emot arrendeavgift på jordägarens vägnar.

En skriftlig uppsägning ska delges den som söks för uppsägning. Delgivning får inte ske enligt 34-38 och 48 §§ delgivningslagen (2010:1932).

Om den som söks i sin hemvist inte påträffas, får uppsägningen skickas i rekommenderat brev till hans eller hennes vanliga adress. Ett exemplar av uppsägningen ska dessutom lämnas antingen i den söktes bostad till en vuxen medlem i det hushåll som han eller hon tillhör eller, om han eller hon driver rörelse med fast kontor, på kontoret till någon som är anställd där. Om inte någon av de nämnda personerna påträffas ska uppsägningen i stället läggas i den söktes postlåda, om det finns en sådan. Uppsägning har skett när de nämnda åtgärderna har vidtagits.
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Smäll upp ett staket längs hela tomtgränsen. Eventuellt gunnebostängsel.
Eller varför inte ett taggtrådsstängsel 😂
 
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Dokumentera dina gränsmarkeringar med bilder, tex där både gränsmarkering och hus syns i bild, ifall grannen får för sig att ta bort dom.
 
  • Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
H
Maalox Maalox skrev:
Får någon in grannen i denna tråd så donerar jag 200kr till välgörenhet 🍿
Det vore intressant att få in grannen i tråden 😂. Grannen måste ha varit väl medveten redan från början att de byggt uteköket på TS mark. Någon som tror att man kan göra som den själv tycker, som struntar i lagar och regler och som tror att inte TS inte säger ifrån och agerar. Tyvärr, finns det några sådana personer. Denna grannes chansning gick dock inte hem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
sunnis
Tycker sånt här är ändå är så märkligt, man "råkar" bygga ett utekök på grannens tomt (Hur nu man lyckas med det) och när det väl uppdagas så tänker man inte hitta själv en lösning på problemet som t.ex förslag arrende eller liknade. Uppenbarligen är grannen inte intresserad av att lösa sitt problem han har skapat för sig själv - så kör helt enkelt över hans bygge totalt med noll hänsyn. Såna människor behöver helt enkelt lära sig i vuxen ålder den hårda vägen.
 
  • Gilla
Patricnil och 23 till
  • Laddar…
Smidigt av grannen ta lite bilder så vi kan få se skiten innan det rivs 😁
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Ett till alternativ är att ni skriver ett kontrakt som innefattar att han får nyttja marken i utbyte mot att du i utbyte får välja ut en likvärdig del av hans tomt att nyttja på valfritt sätt.
Haha, ”här får ni en plätt under äppelträdet!”
Man hade ju lätt klickat hem en sexgunga och satt upp!

möjligheterna är oändliga!
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.