JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Skrev det där lite raljant, men det kanske var lite otydligt. Det jag menar är att snart är det så att det lönar sig för oss att veckopendla till Polen istället för tvärt om som det har varit i många år.
Är det inte positivt att välståndet sprider sig? Som en naturlig konsekvens blir det ju naturligtvis mindre lönsamt för forna öststatsländer att komma hit för att jobba.

En annan konsekvens blir ju naturligtvis att det blir svårare och svårare för oss att hitta billig kvalificerad arbetskraft från andra länder men man ska kanske titta längre än sin egen plånbok.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag lägger ingen värdering alls i om det är bra eller dåligt åt vilket håll vi åker och jobbar. Sedan länge har ju svenskar arbetspendlat till Köpenhamn för att tjäna mer pengar för samma jobb. Konstaterade mest faktum.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast den där ettan kostar fortfarande 3-4 miljoner och de verkar ju ha råd äta ute
Är det mycket tycker du?
 
Nissens Nissens skrev:
Är det mycket tycker du?
Det är inte prisvärt med 4 miljoner för en etta nej. Det är inte mycket pengar dock. Olika saker
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag lägger ingen värdering alls i om det är bra eller dåligt åt vilket håll vi åker och jobbar. Sedan länge har ju svenskar arbetspendlat till Köpenhamn för att tjäna mer pengar för samma jobb. Konstaterade mest faktum.
Min poäng kanske blev lite otydlig. Man kan inte bara jämföra löner rakt av mellan länder utan att ta hänsyn till levnadskostnader.

Jag kommer ihåg när det var många polacker som kom till Sverige och jobbade. Var några som renoverade huset som jag jobbade i. Dom sparade på allt. Kokade kaffe 3 gånger på samma sump. Blev överlycklig när vi gav dom bildelar som inte var utslitna utan som byttes när man ändå hade isär. Dom kunde sälja dom hemma eller spara för dom stora pengar på att använda dom på egna bilar. Idag har dom betydligt bättre i Polen men tror inte dom just når upp till den levnadsstandard vi är vana med i Sverige.

Danmark är ganska jämförbart med Sverige en anledning att dom har högre löner är ju pga att dom har högre levnadskostnader än Sverige. Samma med Norge där det ju länge varit vanligt att folk som bor nära åker till Norge och jobbar för lönerna är högre pga högre levnadskostnader. Medans Norrmän nära gränsen åkt till Sverige för att handla eftersom priserna är lägre.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte prisvärt med 4 miljoner för en etta nej. Det är inte mycket pengar dock. Olika saker
Om man bara svarar på frågan är 4 miljoner mycket så är det rätt magstarkt att säga att det inte är det.

Kommer det förändra mitt liv, nej. Är det värt att böja sig ner för att "plocka upp" 4 miljoner på gatan, helt klart.

4 miljoner är mycket, för så gott som alla människor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast den där ettan kostar fortfarande 3-4 miljoner och de verkar ju ha råd äta ute
De som sitter på uteserveringarna kan ju vara obelånade som är inresta från landet.
M Myckling skrev:
Det beror väl på att det är så jobbigt att laga mat i en minimal 1:a med kokvrå. 😄
Det är väl inget jobbigt att värma upp en billypizza i en micro.

Eller tänkte du att det inte finns någon micro i en kokvrå? Det gör det nog numera.
 
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det mycket tycker du?
De som bor i en etta i innerstan är väl oftast ensamhushåll och då tror jag de flesta tycker 4 Mkr är mycket pengar. Å andra sidan behöver de sällan äga en bil.
 
V vectrex skrev:
Om man bara svarar på frågan är 4 miljoner mycket så är det rätt magstarkt att säga att det inte är det.

Kommer det förändra mitt liv, nej. Är det värt att böja sig ner för att "plocka upp" 4 miljoner på gatan, helt klart.

4 miljoner är mycket, för så gott som alla människor.
De flesta höginkomsttagare har råd köpa en bostad för 3 till 4 miljoner så det är inte mycket pengar. Men det är inte prisvärt för en etta
 
N Niq skrev:
Min poäng kanske blev lite otydlig. Man kan inte bara jämföra löner rakt av mellan länder utan att ta hänsyn till levnadskostnader.

Jag kommer ihåg när det var många polacker som kom till Sverige och jobbade. Var några som renoverade huset som jag jobbade i. Dom sparade på allt. Kokade kaffe 3 gånger på samma sump. Blev överlycklig när vi gav dom bildelar som inte var utslitna utan som byttes när man ändå hade isär. Dom kunde sälja dom hemma eller spara för dom stora pengar på att använda dom på egna bilar. Idag har dom betydligt bättre i Polen men tror inte dom just når upp till den levnadsstandard vi är vana med i Sverige.

Danmark är ganska jämförbart med Sverige en anledning att dom har högre löner är ju pga att dom har högre levnadskostnader än Sverige. Samma med Norge där det ju länge varit vanligt att folk som bor nära åker till Norge och jobbar för lönerna är högre pga högre levnadskostnader. Medans Norrmän nära gränsen åkt till Sverige för att handla eftersom priserna är lägre.
BNP/Capita i Polen är ungefär 30% av den i Sverige.
Det visar hur mycket dom omsätter per person i genomsitt i landet. Så det är ett ok sätt att mäta.
Köpkraftskorrigerar man så stiger det i Polen. Det gör det i alla länder med stora inkomstskillnader iom att en del inhemsk konsumtion blir billigare. (Till priset av att en del har riktigt låga inkomster).

Att inte köpkraftskorrigera ger en mer "rättvis" bild.

Dock är det så att BNP/Capita har stigit en hel del i Polen. Det var sämre förr.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här i Stockholm är det business as usual ialafall. Helt fullt på uteserveringarna.
Vilket är superpositivt! Jag börjar trots allt bli lite mindre orolig faktiskt även om saker och ting kanske släpar lite olika. 🤷🏼‍♂️
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte prisvärt med 4 miljoner för en etta nej. Det är inte mycket pengar dock. Olika saker
Fyra miljoner är jättemycket pengar. 🤷🏼‍♂️
 
G Gabbe1 skrev:
Jag förvånas över hur många som gillar att måla fan på väggen i den här typen av trådar.

1. Det berättas flitigt om "Alla", "många" eller "folk" som lever på tok för vidlyftigt, har på tok för mycket lån och som finansierar allt från bilar, resor till pizzor på kredit.

2. Det spekuleras och förutspås gärna och ofta i hur bostadsmarknaden ska krascha, eller åtminstone ska priserna sjunka kraftigt. Många verkar vara säkra på att en kommande lågkonjunktur kommer bli både lång och djup.

3. Det kastas gärna skit på alla former av makthavare för att landet upplevs styras mot ruinens brant, dock är det ofta oklart hur skribenten själv skulle kunna göra jobbet mycket bättre.

Ofta kombineras detta med att ta chansen att berätta att en själv minsann har låga eller obefintliga lån. Att en sparat och aldrig unnat sig en ny bil eller en dyr resa och att det bör vara ett föredöme för övriga, övriga som nu kommer få det rejält svettigt framöver!

Jag tycker (jodå, jag kan också tycka) att den stora massan har det rätt bra i vår del av världen, speciellt vi som hänger på det här forumet är generellt sett riktigt priviligierade. Ni som inte håller med om det kanske borde fundera på hur ni kan fylla era liv med mer lycka snarare än att känna missunnsamhet mot grannarna, spy galla över politikerna eller gnissla tänder över bostadsmarknaden.

Ovanstående är mina högst personliga tankar och reflektioner, och ja, jag kommer klara 7% ränta om det skulle bli det.
Hear, hear! Hörde om ett par i trångmål. TVÅ privatleasade ”lyx”-bilar. De ville snabbt komma ur avtalen men går inte. De hade också maxat kreditkortet och sina bolån… ja. Ni fattar. Boräntan.

Många skulle behöva ha haft en annan uppfostran känner jag. Trist att de behöver gå igenom detta stålbad när de egentligen inte hade behövt.
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Fyra miljoner är jättemycket pengar. 🤷🏼‍♂️
Om man inte är högdebiterande konsult, chef, ägare av ett AB eller ärvt pengar. Utan har "medellön" så tar det en halv livstid att spara ihop till 4 mille. Iallafall om man har en hyfsat ny bil, äter lunch ute och har en bostad i storstad.

Säg att man tjänar 45.000, får ut 35.000, har 10.000 i boendekostnad, 5.000 i bilkostnad, 3000 i lunchkostnad, 3000 i matkostnad. Då har man kvar 20k efter nödvändiga utgifter. Lite semester och annat onödigt behöver man kanske, säg 5.000. Då är det 15.000 kvar. Med de 15.000 tar det ca 22 år att spara ihop till 4 mille. Men då har man sannolikt barn under den tiden och då kostar det mer än så att leva. Så. Nej. 4 mille är inte lite pengar för en normal svensk löntagare.

Jag vet inte vad "medellönen" är exakt i stockholm. Inte heller hur mkt folk bränner på bilar, semesterar, nöjen och liknande. Men kalkylen ovan känns inte orimlig. Jag tror många bränner mer än så på krogen, mobiler, nöjen, böcker, abonemang mm. Iallafall de som har kring 50.000 i lön.

(progressiviteten på lönen är rätt hög, dvs man får inte ut så förbaskat mkt mer om man tjänar 60.000 mot om man tjänar 40.000, på lägre inkomster är skatten mkt lägre, exakt hur mkt vet jag inte men det finns sidor på nätet man kan räkna på det, så även de som tjänar 10-20.000 mer än exemplet 45.000 har inte superlätt att spara ihop 4 mille)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte prisvärt med 4 miljoner för en etta nej. Det är inte mycket pengar dock. Olika saker
Bostadsrätt är inte prisvärt alls, och det gäller förstås även ettorna, men det var inte det jag undrade. ☺️
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.