H hast963 skrev:
Vad är en spiralborr och var kan man köpa en sådan? Vilken diameter är fördelaktigast att välja givet mina förutsättningar med sten och lera? Jag har 115-rör.
Jag har provpumpat idag och vattnet som ligger ovanpå lerskiktet ger 12 liter i minuten då vattenytan är stabil. Så jag blir helt klart motiverad att fortsätta en bit till om jag lyckas besegra stenar och lera!
Vanlig jordborr. Finns på erdhbohren. Jag har en 105mm med kant. Den är lite jobbig med sten för den vill kila fast när man lyfter. Med sten så skulle jag välja en jordborr utan kant med stor stigning.
När jag borrade i DN150 röret i sten/grov grus så kapade jag bort kanten på 145mm jordborren . Blev mycket bättre/enklare då.

Klart du ska vidare!
 
  • Gilla
hast963
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vanlig jordborr. Finns på erdhbohren. Jag har en 105mm med kant. Den är lite jobbig med sten för den vill kila fast när man lyfter. Med sten så skulle jag välja en jordborr utan kant med stor stigning.
När jag borrade i DN150 röret i sten/grov grus så kapade jag bort kanten på 145mm jordborren . Blev mycket bättre/enklare då.

Klart du ska vidare!
Tack för tipset!
Borren på Erdbohrer har inte så brant stigning. Vill ju gärna att stenarna ska få plats. Någon som stött på passande borr någon annanstans ?
 
Ah du är under vatten, missade det. Då hade jag kört 105mm med kant i röret.
 
  • Gilla
hast963
  • Laddar…
Hej.
Har kämpat ett bra tag nu med min maskinborrade lilla brunn där lyckades trycka ner 50 mm rör med slittsar.
Fått upp flödet kring typ 100 liter i timmen och verkar öka lite smått desto mer jag pumpar ur.
Kör med lite olika "handpistoler" för vatten och stryper in och kan ge en liten duch ganska stabilt nu över tid.
Men...
Finns det någon vanlig vattenspridare lämplig för så låga flöden?
Prövat att strypa flödet till vanliga spridare men dom kräver mer flöde för att fungera tillfredsställande.
Någon med lite ideer?
Visst... Kan bygga en liten ställning till sprutmunstycket iofs...
Men tja...
Finns det någon mer funktionel litrn spridaren för riktigt små volymer?
 
B Benny Andersson skrev:
Hej.
Har kämpat ett bra tag nu med min maskinborrade lilla brunn där lyckades trycka ner 50 mm rör med slittsar.
Fått upp flödet kring typ 100 liter i timmen och verkar öka lite smått desto mer jag pumpar ur.
Kör med lite olika "handpistoler" för vatten och stryper in och kan ge en liten duch ganska stabilt nu över tid.
Men...
Finns det någon vanlig vattenspridare lämplig för så låga flöden?
Prövat att strypa flödet till vanliga spridare men dom kräver mer flöde för att fungera tillfredsställande.
Någon med lite ideer?
Visst... Kan bygga en liten ställning till sprutmunstycket iofs...
Men tja...
Finns det någon mer funktionel litrn spridaren för riktigt små volymer?
Kan inte tänka mig att köra en spridare på så litet flöde. Är väl om du har utrymme för en större tank där du kan buffra upp någon kubik eller två och sedan pumpa från den.

Annars är det väl någon form av dimspridare, men då är det nog mer värt att stå och spotta på backen med tanke på avdunstning genom vind och sol.
 
tensiden tensiden skrev:
Kan inte tänka mig att köra en spridare på så litet flöde. Är väl om du har utrymme för en större tank där du kan buffra upp någon kubik eller två och sedan pumpa från den.

Annars är det väl någon form av dimspridare, men då är det nog mer värt att stå och spotta på backen med tanke på avdunstning genom vind och sol.
Jo, har redan prövat med en 250 liters tank som buffert och det funkar juh hyfsat.
Men vorre kul att köra någon typ av vanlig minispridare.
Skall se om jag lyckas få till någon lösning.
Annars får jag pumpa så mycket jag kan under hösten och se hur högt upp jag lyckas få flödet med tiden.
Med handpistolen kan jag köra på ganska bra ändå tycker jag. Dimmunstycket ger inte mycket mer än 10 liter i timmen verkade det som.
 
B Benny Andersson skrev:
Jo, har redan prövat med en 250 liters tank som buffert och det funkar juh hyfsat.
Men vorre kul att köra någon typ av vanlig minispridare.
Skall se om jag lyckas få till någon lösning.
Annars får jag pumpa så mycket jag kan under hösten och se hur högt upp jag lyckas få flödet med tiden.
Med handpistolen kan jag köra på ganska bra ändå tycker jag. Dimmunstycket ger inte mycket mer än 10 liter i timmen verkade det som.
När jag kör vattenspridare med min nuvarande rörspets (7 L/min) kommer det inte mycket vatten. Du ligger på mellan 1,5-2 L / min om min hjärna inte sviker mig. Skulle säga att det är omöjligt att driva en vattenspridare med det flödet. Jag hade nog låtit pumpen fylla en/flera IBC-tankar, och pumpat därifrån, speciellt om du har plats att gräva ner dem eller liknande, de är ju otroligt fula att ha ståendes på tomten.
 
B Benny Andersson skrev:
Jo, har redan prövat med en 250 liters tank som buffert och det funkar juh hyfsat.
Men vorre kul att köra någon typ av vanlig minispridare.
Skall se om jag lyckas få till någon lösning.
Annars får jag pumpa så mycket jag kan under hösten och se hur högt upp jag lyckas få flödet med tiden.
Med handpistolen kan jag köra på ganska bra ändå tycker jag. Dimmunstycket ger inte mycket mer än 10 liter i timmen verkade det som.
B Benny Andersson skrev:
Hej.
Har kämpat ett bra tag nu med min maskinborrade lilla brunn där lyckades trycka ner 50 mm rör med slittsar.
Fått upp flödet kring typ 100 liter i timmen och verkar öka lite smått desto mer jag pumpar ur.
Kör med lite olika "handpistoler" för vatten och stryper in och kan ge en liten duch ganska stabilt nu över tid.
Men...
Finns det någon vanlig vattenspridare lämplig för så låga flöden?
Prövat att strypa flödet till vanliga spridare men dom kräver mer flöde för att fungera tillfredsställande.
Någon med lite ideer?
Visst... Kan bygga en liten ställning till sprutmunstycket iofs...
Men tja...
Finns det någon mer funktionel litrn spridaren för riktigt små volymer?
Du kan inte få ner ett rör till några meter bort och koppla ihop så du kanske får upp lite större mängd?
 
S Sauer200str skrev:
Du kan inte få ner ett rör till några meter bort och koppla ihop så du kanske får upp lite större mängd?
Kan och kan. Problemet är att det är extremt mycket sten i marken några meter ner. Så krävs maskin för att komma ner
 
B Benny Andersson skrev:
Kan och kan. Problemet är att det är extremt mycket sten i marken några meter ner. Så krävs maskin för att komma ner
Inte så lockande då klart, men tänker mer som alternativ för att få ut mer vatten.
 
Ja, flödet är ett bekymmer idag.
Tycker ändå att det rinner på hyfsat trots allt.
100 liter i timmen är 10 vattenkannor/timme och det är ändå en hel del vatten.
Eller tja...
Mycket bättre än inget alls...
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
B Benny Andersson skrev:
Hej.
Har kämpat ett bra tag nu med min maskinborrade lilla brunn där lyckades trycka ner 50 mm rör med slittsar.
Fått upp flödet kring typ 100 liter i timmen och verkar öka lite smått desto mer jag pumpar ur.
Kör med lite olika "handpistoler" för vatten och stryper in och kan ge en liten duch ganska stabilt nu över tid.
Men...
Finns det någon vanlig vattenspridare lämplig för så låga flöden?
Prövat att strypa flödet till vanliga spridare men dom kräver mer flöde för att fungera tillfredsställande.
Någon med lite ideer?
Visst... Kan bygga en liten ställning till sprutmunstycket iofs...
Men tja...
Finns det någon mer funktionel litrn spridaren för riktigt små volymer?
En hunter MP rotator MP100090 med ett prs 40 hus skulle du kunna driva i 180 grader. Den skulle dricka ca 90 l/h och kastar 3,5-4m. Finns på rinkaby.
 
Är det någon som testat att lyfta rör med en domkraft?
Tänkte bara testa att lyfta en liten bit så att resan nedåt sedan går lättare. Sitter fast i lera…
 
Ja det gör jag hela tiden, just för att släppa suget av bla leran men hjälper i alla material då statiska friktionen är större än dynamiska. Du behöver 2st, en på var sida av stupstocken.
Jag kör julas billiga pelardomkraft.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det gör jag hela tiden, just för att släppa suget av bla leran men hjälper i alla material då statiska friktionen är större än dynamiska. Du behöver 2st, en på var sida av stupstocken.
Jag kör julas billiga pelardomkraft.
Tack, det var kostnaden jag var lite bekymrad för men Jula hade ju bra pris. 👍
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.