D
Frågan är om den är rätt installerad, till vår följde det med plåtar som ska monteras och skydda, saknas dessa?

18år och inga problem
 
F
D djac skrev:
Frågan är om den är rätt installerad, till vår följde det med plåtar som ska monteras och skydda, saknas dessa?

18år och inga problem
Du menar en plåt på utsidan av köksluckor?
 
  • Vit kökslucka, silverfärgat grepp, slitskador i hörnet, närbild, inredningsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet diskmaskinsförsegling, färgflagnande, behov av rengöring, närbild på kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
krillek
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vårt ikea kök är ca 3 år gammalt. Inredningen runt diskmaskinen har redan blivit fuktskadad. Färgen/ytan krackelerar. Diskmaskinen öppnar sig och varm ånga strömmar ut när den ska torka disken.
[bild][bild]

Som tur är går det att stänga av enligt följande:
[bild]

Tänkte bara varna andra att detta kan hända!
Går inte öppningsfunktionen att stänga av?
 
F
P Petter Forsen skrev:
Går inte öppningsfunktionen att stänga av?
Jo och den har jag stängt av nu. Men skadan är redan skedd.

Därav tråden, vill varna andra att detta kan hända.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H
Vonelffors Vonelffors skrev:
Reklamera vad för något ?
Säljer Ikea Diskmaskin som är självöppnade och samtidigt köksskåp och luckor så ska inte diskmaskinens funktioner orsaka skador på köksinredningen. TS bör kontakta Ikea, det är ju en solklar reklamation, om inte Ikea klart och tydligt har angett att man inte kan använda den självöppnade funktionen tillsammans med deras köksinredning.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Du menar en plåt på utsidan av köksluckor?
Nej, plåten sitter i ovankant, under bänkskivan, kollade mina luckor och det finns inte ett spår. Antar att det luckorna som är av dålig kvalité, hade en badrumsinredning från Ikea med samma problem. Detta är kanske en av skillnaderna mellan Ikea och de lite bättre?
 
Fulkemisten
H HEM2121 skrev:
Säljer Ikea Diskmaskin som är självöppnade och samtidigt köksskåp och luckor så ska inte diskmaskinens funktioner orsaka skador på köksinredningen. TS bör kontakta Ikea, det är ju en solklar reklamation, om inte Ikea klart och tydligt har angett att man inte kan använda den självöppnade funktionen tillsammans med deras köksinredning.
Jag tror ändå det är olika funktioner. Lucköppming är en sak. Fätt het ånga direkt mot luckorna är en annan sak. Det är två olika system. Lite som min vädringsfunktion på bilen kontra luffare/regn (se inlägg #43).

Stor eloge till TS som bara varnar och inte skyller ifrån sig.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Detta är ett känt och gammalt problem. Vi hade samma problem med vårt IKEA kök + diskmaskin där frontluckan blev förstörd av het ånga, lösningen var att byta ut luckan och strunta i att öppna diskmaskin när den tjuter att den är klar med disken. Numera är diskmaskinen utbytt och den nya tjuter inte…
 
H
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tror ändå det är olika funktioner. Lucköppming är en sak. Fätt het ånga direkt mot luckorna är en annan sak. Det är två olika system. Lite som min vädringsfunktion på bilen kontra luffare/regn (se inlägg #43).

Stor eloge till TS som bara varnar och inte skyller ifrån sig.
Läste inlägget 43 men tycker att det är 2 olika saker. Där har ju användaren klantat sig och det finns bra instruktioner. Öppnar man fönstret så säker det ju sig själv att det kan regna in, bli stöl, skadegörelse osv.
När det gäller TS inlägg: Möjligt att det har stått något i instruktionerna, den har ju inte TS läst då det inte är TS som har köpt varken diskmaskinen eller köksinredning. Står det inget om dessa risker med att ha diskmaskinen självöppnade så ser jag det som miss från Ikea. Vilket skulle göra att man kan reklamera.
 
Helt klart en pissiga funktion som ej skall implementeras i saker som har lite vaklande kvalite. Jag har det på min diskmaskin hemma. Gaggenau och har både lucköppning och zeolith. Först så torkar zeoliten disken i 2h. Och sedan öppnas luckan för att vädra allt. Det för att man skall kunna åka iväg och slippa illaluktande disk om man inte plockar ur den inom någon dag eller två. Den funktionen har jag dock aldrig sett i en maskin från tex Ikea eller Whirlpool utan verkar vara lite highend av någon konstig anledning.
 
Fulkemisten
H HEM2121 skrev:
Läste inlägget 43 men tycker att det är 2 olika saker. Där har ju användaren klantat sig och det finns bra instruktioner. Öppnar man fönstret så säker det ju sig själv att det kan regna in, bli stöl, skadegörelse osv.
När det gäller TS inlägg: Möjligt att det har stått något i instruktionerna, den har ju inte TS läst då det inte är TS som har köpt varken diskmaskinen eller köksinredning. Står det inget om dessa risker med att ha diskmaskinen självöppnade så ser jag det som miss från Ikea. Vilket skulle göra att man kan reklamera.
Jag köpte min bil begagnat. TS sin diskmaskin dito. Det första framgick absolut inte. Sorry.

Står inte heller hos min bil något i instruktionsboken om att det kan komma luffare eller skitungar och sno saker i bilen om man har nyckeln i fickan och råkar dra ned rutorna ofrivilligt tyvärr. Ska jag vara helt ärlig så läste jag inte igenom hela boken nogrannt från pärm till pärm när jag köpte bilen. Såklart för att denna inte var ny precis som i fallet med TS diskmaskin... 🤣
 
Redigerat:
F
H HEM2121 skrev:
Säljer Ikea Diskmaskin som är självöppnade och samtidigt köksskåp och luckor så ska inte diskmaskinens funktioner orsaka skador på köksinredningen. TS bör kontakta Ikea, det är ju en solklar reklamation, om inte Ikea klart och tydligt har angett att man inte kan använda den självöppnade funktionen tillsammans med deras köksinredning.
Spännande nog så lämnade förra ägarna manualer till precis allt förutom diskmaskinen. Så den har jag hittat online och läst igenom för att stänga av autoöppning och ljudsignalerna. Stod ingenting om mitt csse. Men det kan ju följt med en extra varningslapp eller något när maskinen var ny?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Spännande nog så lämnade förra ägarna manualer till precis allt förutom diskmaskinen. Så den har jag hittat online och läst igenom för att stänga av autoöppning och ljudsignalerna. Stod ingenting om mitt csse. Men det kan ju följt med en extra varningslapp eller något när maskinen var ny?
Jag tror att du skäller vid fel träd, förmodligen är det luckorna som har för låg kvalitet, att diskmaskinen öppnas är normalt inget problem. Det är sannolikt Ikea som inte kan tillverka kök och badrumsmöbler med relevant tålighet.
 
F Fideliox skrev:
Har en kompis som jobbar på ikeas kundtjänst. Tydligen ska det gå att få nya luckor på garantin så jag får kontakta dem i veckan.
Precis, jag har fått tre nya luckor av Ikea. Skickade bara in bilder till kundtjänst. Första gången var det två luckor (varsin sida om fläkten), och andra gången diskmaskinsluckan.

Något kvitto skickade jag aldrig in, och luckorna skickade de till närmaste utlämningsställe.

De nya luckorna hade sen aningen annorlunda färg, men nu efter några år syns det inte, och de nya har klarat fukten!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag köpte min bil begagnat. TS sin diskmaskin dito. Det första framgick absolut inte. Sorry.

Står inte heller hos min bil något i instruktionsboken om att det kan komma luffare eller skitungar och sno saker i bilen om man har nyckeln i fickan och råkar dra ned rutorna ofrivilligt tyvärr. Ska jag vara helt ärlig så läste jag inte igenom hela boken nogrannt från pärm till pärm när jag köpte bilen. Såklart för att denna inte var ny precis som i fallet med TS diskmaskin... 🤣
Det också vad man kan förvänta sig, det är ju bra om däcken passar din bil så du inte får andra däck som inte passar ihop. Det jag vill säga med det är man får inte jämföra med äpplen och päron. Säljer man kök och tillhörande vitvaror så förväntar man sig att de skall fungera ihop och inte orsaka skador.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.