J
A Avemo skrev:
Det verkar väl lite modernt när prylen gör något av sig själv. Ungefär som elektrisk baklucka på bilen. Kanske är det för att disken skall torka fortare.
Tyvärr har det inget att göra med att produkten ska verka modern. Det är resultatet av kombinationen av EUs ECO-design direktiv som tvingar fram lägre energiförbrukning och kunders krav på snustorr disk. Vill man ha torr disk och stängd dörr tar detta mer energi och det tillåter inte EU. Bosch äger Zeolit som är ett extremt dyrt system för torkning skyddas av, lite grovt räknat, 50 patent. Av kostnadsskäl så börjar även BSH att gå över till dörröppnare.

Ä
 
  • Gilla
Topsy67 och 6 till
  • Laddar…
J johmi skrev:
Tyvärr har det inget att göra med att produkten ska verka modern. Det är resultatet av kombinationen av EUs ECO-design direktiv som tvingar fram lägre energiförbrukning och kunders krav på snustorr disk. Vill man ha torr disk och stängd dörr tar detta mer energi och det tillåter inte EU. Bosch äger Zeolit som är ett extremt dyrt system för torkning skyddas av, lite grovt räknat, 50 patent. Av kostnadsskäl så börjar även BSH att gå över till dörröppnare.

Ä
Är något av det du skriver ett problem i sig? Man kan få disken torr utan att maskinen blir svindyr eller drar extra energi. Men det är en dålig metod i kombination med undermåliga köksluckor.
 
J
Alternativet är ECO-programtider på 6-8 timmar vilket inte kunder accepterar. Oftast (alltid på våra diskmaskiner) går pop-ut funktionen att stänga av, pga lagstiftningen så måste det göras vid varje cykel. Tyvärr är det så att kunden inte inser risken för luckan i tid utan stänger av funktionen när det är för sent.
 
  • Gilla
Perplexed och 2 till
  • Laddar…
J johmi skrev:
Alternativet är ECO-programtider på 6-8 timmar vilket inte kunder accepterar. Oftast (alltid på våra diskmaskiner) går pop-ut funktionen att stänga av, pga lagstiftningen så måste det göras vid varje cykel. Tyvärr är det så att kunden inte inser risken för luckan i tid utan stänger av funktionen när det är för sent.
Är detta nya regler? Min diskmaskin är ett och ett halvt år gammal. Och den öppnar inte efter avslutad disk. Däremot öppnar jag ofta själv när den är färdig för att det skall torka snabbare.

Detta är givetvis en relevant varning för alla som är i begrepp att renovera köket. Men den bästa lösningen måste väl vara att inte köpa undermåliga luckor. Fukt i kök är normalt. Det skall luckorna tåla.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
När zeolitgrunkan pajjar kostar det en bra slant att laga vad jag har förstått. Men kanske bekvämt så länge det funkar och om man diskar mycket plast.
Det kanske kostar en slant även när den automatiska lucköppningen pajar, vad vet jag? Jag föredrar ändå zeolithen i min diskmaskin. Gillar inte när luckor, dörrar och lådor i köket står öppna 😏
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J johmi skrev:
pga lagstiftningen så måste det göras vid varje cykel.
Den lagstiftningen skulle jag gärna vilja se för det luktar nämligen BS lång väg.
 
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Vi hade den kombon i förra köket och jag tyckte det fungerade riktigt bra men blir såklart ett problem med kassa luckor. Mdf är inget problem sålänge det är ordentlig ytbehandling, dock stor risk för att en repa sväller sväller upp.

Min mors diskmaskin piper tills någon manuellt öppnar maskinen, vilket är enormt irriterande. Själv kör jag gärna igång diskmaskinen på kvällen och att då behöva gå upp efter 1h för att tysta en pipande lucka är inte direkt briljant design :)
 
  • Wow
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
J johmi skrev:
Alternativet är ECO-programtider på 6-8 timmar vilket inte kunder accepterar. Oftast (alltid på våra diskmaskiner) går pop-ut funktionen att stänga av, pga lagstiftningen så måste det göras vid varje cykel. Tyvärr är det så att kunden inte inser risken för luckan i tid utan stänger av funktionen när det är för sent.
Nej det måste inte stängas av i varje cykel. Vi har stängt av lucköppningen permanent på våran Bosch.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
U
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den lagstiftningen skulle jag gärna vilja se för det luktar nämligen BS lång väg.
Jag tycker också det låter helt konstigt, men det skulle inte förvåna mig när man tittar på annan EU-lagstiftning.
Jag måste stänga av Auto-stop, LKA och massa andra funktioner i bilen varje gång jag hoppar in och sätter mig för att köra pga lagstiftning.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är delvis därför jag inte vill ha köksluckor av MDF.
För vad det nu spelar roll har vi detta och har haft automatisk öppning i 8 år. Vi kör 1-2 maskiner om dagen. Inga problem so far (peppar peppar)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
För vad det nu spelar roll har vi detta och har haft automatisk öppning i 8 år. Vi kör 1-2 maskiner om dagen. Inga problem so far (peppar peppar)
Problemet är ju sammansatt. Att det kommer ånga ur diskmaskinen anser jag inte vara ett problem. Det är fullt normalt. Det första problemet är om lacken på luckan inte tål ångan. Och om den inte gör det så visar sig nästa problem som är att MDF:en sväller upp och blir ful så att problemet förvärras. Men med ledning av hur allenarådande det blivit med MDF så förutsätter jag att det finns luckor med ändamålsenlig lack som inte blir förstörda av ångan. Tyvärr tycks inte Ikea bygga sådana luckor.
 
T
F Fideliox skrev:
Vårt ikea kök är ca 3 år gammalt. Inredningen runt diskmaskinen har redan blivit fuktskadad. Färgen/ytan krackelerar. Diskmaskinen öppnar sig och varm ånga strömmar ut när den ska torka disken.
[bild][bild]

Som tur är går det att stänga av enligt följande:
[bild]

Tänkte bara varna andra att detta kan hända!
Har också diskmaskin med automatisk öppluckning från IKEA (köpte den mkt pga det) ihop med etr HTH kök. Funkar hur bra som helst och gjort det i 5år.
 
Fulkemisten
Min bil har en funktion där alla rutorna "vevas" ned om man håller in öppningsknappen på nyckeln typ 3 sek. Enligt instruktionsboken en vädringsfunktion. Lyckades med konststycket att ha nyckeln i fickan och fick sedan påhälsning under natten av luffare/skitungar i bilen. Som tur var tog de bara ett paket AA-batterier i handskfacket och brandsläckaren i bakluckan. Den skulle nog ändå bytas.

Lösningen. Stäng av funktionen och ha inte bilnyckeln i fickan. Svårt att tycka att min klantighet skulle vara någon annans fel. Hade det regnat in i bilen skulle jag kanske fått stå för mögelskador och annat själv också?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Har en kompis som jobbar på ikeas kundtjänst. Tydligen ska det gå att få nya luckor på garantin så jag får kontakta dem i veckan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi iofs ett kök från Kvik, men våra luckor klarar detta utan problem. Har så gjort i elva år med oftast manuell öppning så snart maskinen är klar. Fönsterfodret på insidan vid köksbänken har dock svällt upp bara från varmvattenångan i diskhon. Det är målad MDF, luckorna är plastad MDF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.