J Josth skrev:
Man bör inte koppla garaget till det vanliga spillvattenavloppet så att ett oväntat oljeutsläpp skulle riskera förstöra en del av kommunens avloppsverk. Bäst är att koppla avloppet till en dagvattenkista på den egna tomten så eventuella små mängder farliga kemikalier stannar där och urlakas. Kopplar man avloppet till kommunens dagvattenavlopp riskerar man att kemikalier rinner ut i någon sjö i kommunen och försämrar vattnet där.
Inte för att vara sån, men borde inte risken för ett oväntat oljeutsläpp vara större när jag kör omkring med bilen ute på en gata med riska för att krocka tex än när den är parkerad i garaget? Om utsläppet händer ute på gatan rinner ju oljan ner i dagvattnet. Bara en reflektion över hur märkliga regler som finns. Sannolikhet och konsekvens.😊
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man bör inte koppla garaget till det vanliga spillvattenavloppet så att ett oväntat oljeutsläpp skulle riskera förstöra en del av kommunens avloppsverk. Bäst är att koppla avloppet till en dagvattenkista på den egna tomten så eventuella små mängder farliga kemikalier stannar där och urlakas. Kopplar man avloppet till kommunens dagvattenavlopp riskerar man att kemikalier rinner orenat ut i någon sjö i kommunen och försämrar vattnet där.
Har ej kommunalt.
 
B Bond Vagabond skrev:
Paragrafryttare undanbedes tack!
Och vara dryg på internet är grymt najs? Du kanske missade att att det diskuterades om detta ens fick göras då en person nekades. Vi förklarar bara att det är möjligt och upp till varje kommun,
 
  • Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Och vara dryg på internet är grymt najs? Du kanske missade att att det diskuterades om detta ens fick göras då en person nekades. Vi förklarar bara att det är möjligt och upp till varje kommun,
Men tråden handlar inte om det. Jag kanske redan har fått det grönaste klartecknet man kan få?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
E
B Bond Vagabond skrev:
Men tråden handlar inte om det. Jag kanske redan har fått det grönaste klartecknet man kan få?
Kör på! Gör kommunen en inspektion (inte troligt) så åker du på att betala böter. Du slipper köpa trisslott, det blir ju spännande ändå.

Vi försöker bara hjälpa dig, du behöver inte vara dryg som sagt.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Men kan man montera en golvbrunn utan att ansluta den till något avlopp? Och vad menar ni då för golvbrunn?
Jag hade ju i så fall tänkt att man bilar bort en ränna också där man kan lägga ned ett rör och leda det ut från garaget. Allt är ju så klart mycket jobbigare nu när plattan finns där men det går ju. Alternativet är ju en pumpgrop där vattnet samlas och sedan en pump som pumpar bort det.
 
F
T Tinototem skrev:
Vi har brun i vårt garage kommunen säger följande
Om man har elbil då? 😅
 
  • Gilla
  • Haha
guiness och 2 till
  • Laddar…
De har säkert ändå vissa mindre mängder olja och flytande kemikalier.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
De har säkert ändå vissa mindre mängder olja och flytande kemikalier.
Ja servo osv. Sen drar man med sig asfalt, salt, gummi etc också.Men hjälper en oljeavskiljare mot t ex kylarvätska?

Vår brunn i vårt garage är kopplad till det vanliga avloppet.. Byggdes 20 år sedan. Tycker det borde funnits avskiljare då. Nu kör vi inte in bilen dock.
 
Unikt namn
F Fideliox skrev:
Om man har elbil då? 😅
Tänk om elen rinner ut i avloppet och kortsluter hela reningsverket? 😲

Ontopic. Jag har försökt avfukta bort snöslask från ett garage med en avfuktare modell lite större. Det var i princip omöjligt så länge det faktiskt fylldes på med mer snö.
Pölen/sjön dök upp i november och försvann lagom tills att vintern tog slut. Avfuktaren gick nonstop.

Men det var en vinter med ovanligt mycket snö för att vara Stockholm. Så det är ju möjligt att det går under snöfattigare omständigheter.

Min bil har iaf fått stå utomhus de närmaste vintrarna, till jag kan ordna någon lösning som tömmer golvvattnet till en stenkista.

Min kommun är inte heller så pigg på att garagespillvatten ansluts till det kommunala avloppet. Det ryktas om oljeavskiljare modell dyrare för att det ska godkännas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vill man att bilen ska rosta bra, så kör man in den i ett varmgarage varje dygn efter färd. Det är bättre att is/snö är i fast form, då blir det minimalt med rost. Se bara till att dom små hålen i underkant sparklåda inte täpps igen.
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ontopic. Jag har försökt avfukta bort snöslask från ett garage med en avfuktare modell lite större. Det var i princip omöjligt så länge det faktiskt fylldes på med mer snö.
Pölen/sjön dök upp i november och försvann lagom tills att vintern tog slut. Avfuktaren gick nonstop.
Vilken avfuktare då? Det behövs en avfuktare med rejäl kraft i, t.ex. https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fm-made-in-sweden/. Har aldrig varit något problem för mig när luftvärmepumpen håller värmen på 10-15 grader och avfuktaren jobbar för fullt. Sedan måste man koppla avfuktaren till avloppet så den inte stoppar med full behållare. Jag byggde även en hylla uppe vid taket för avfuktaren. Tror också den jobbar extra effektivt där eftersom den fuktiga värmen samlas uppe under taket snarare än vid betonggolvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SAABdeLuxe och 1 till
  • Laddar…
Jag har varken kommunalt eller bil jag är rädd om.

Huset är jag däremot rädd om.
 
F Fideliox skrev:
Men hjälper en oljeavskiljare mot t ex kylarvätska?
Glykol bryts ned avsevärt snabbare än petroleumprodukter. I enorma mängder som från en flygplats på vintern kan det bli problem men svårt att se problem vid enstaka spill från personbilar så länge det inte hamnar där husdjur slickar i sig spillet.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tänk om elen rinner ut i avloppet och kortsluter hela reningsverket? 😲

Ontopic. Jag har försökt avfukta bort snöslask från ett garage med en avfuktare modell lite större. Det var i princip omöjligt så länge det faktiskt fylldes på med mer snö.
Pölen/sjön dök upp i november och försvann lagom tills att vintern tog slut. Avfuktaren gick nonstop.

Men det var en vinter med ovanligt mycket snö för att vara Stockholm. Så det är ju möjligt att det går under snöfattigare omständigheter.

Min bil har iaf fått stå utomhus de närmaste vintrarna, till jag kan ordna någon lösning som tömmer golvvattnet till en stenkista.

Min kommun är inte heller så pigg på att garagespillvatten ansluts till det kommunala avloppet. Det ryktas om oljeavskiljare modell dyrare för att det ska godkännas.
Det är ju trevligt att ha bilen inne på vintern. Men kanske kostar mer än det smakar. Drar in massa fukt och salt och bilen rostar snabbare när slasken får töa hela tiden. Det är nästan bättre att den får hålla sig "fryst" genom att stå utomhus.
redarn redarn skrev:
Glykol bryts ned avsevärt snabbare än petroleumprodukter. I enorma mängder som från en flygplats på vintern kan det bli problem men svårt att se problem vid enstaka spill från personbilar så länge det inte hamnar där husdjur slickar i sig spillet.
Det är väl mest att man inte vill få iväg det till reningsverket där olika kemikalier dödar enzymer och bakterier som bryter ner bajs&kiss.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.