B Blixtmaskin skrev:
Kanske testa låta gråvattnet gå ner i en balja en omgång och se om det fortfarande luktar (om det nu blir baktryck från avloppet som någon var inne på tidigare i tråden)
Gråvattnet?
 
Gråvatten = smutsvatten som kommer ut tex från en tvättmaskin (eller bad, disk, handfat)
Svartvatten = smutsvatten från toalett
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Gråvatten = smutsvatten som kommer ut tex från en tvättmaskin (eller bad, disk, handfat)
Svartvatten = smutsvatten från toalett
Aha tack, jo men jag har ju kört tubcleaning o h 95 graders program i tom maskin kanske 15 gånger
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Aha tack, jo men jag har ju kört tubcleaning o h 95 graders program i tom maskin kanske 15 gånger
Hur kan jag låta det gå in i en balja?
 
electroluxaren skrev:
Det fanns alltid med i installationsinstruktionen förr att såväl diskmaskiner som tvättmaskiner skall köras tomma innan den första riktiga tvätten. ingen dum ide faktiskt
Hade det funkat i det här fallet hade det inte blivit någon tråd?
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Aha tack, jo men jag har ju kört tubcleaning o h 95 graders program i tom maskin kanske 15 gånger
Jag har ingen rekommendation, men jag uppfattade att du undrade vad gråvatten betyder.
 
J jahallåja skrev:
Jag har ingen rekommendation, men jag uppfattade att du undrade vad gråvatten betyder.
Ja det stämmer 😃
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Hur kan jag låta det gå in i en balja?
Ta loss avloppslangen från tvättmaskinen och låt den hänga ner i en balja. Efter färdigt program kan du ju lukta och se om det ännu finns en lukt kvar. Om det visar sig att det går upp avloppsvatten bakvägen från den andra maskinen går det ju säkert att montera en backventil på avloppsslangen (om det inte går att leda om rören vill säga)
 
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hade det funkat i det här fallet hade det inte blivit någon tråd?
Jo då
Set finns massor som inte kan läsa eller förstå vad de läser och samlas i dessa forum resten är bara troll.
Sen kan man ju välja vilken tillhörighet man har eller identifierar sig som...
 
electroluxaren skrev:
Jo då
Set finns massor som inte kan läsa eller förstå vad de läser och samlas i dessa forum resten är bara troll.
Sen kan man ju välja vilken tillhörighet man har eller identifierar sig som...
Men jag menar hon har ju kört maskinen
 
electroluxaren skrev:
vem skall anmäla vem?
är det vederlagt att det är maskinen det är fel på eller avloppsanslutningen?
Den hon upplever är ansvarig för problemet - som konsument ska hon inte begäras kunna felsöka det på egen hand. Reklamerar hon mot bolaget som sålde henne tvättmaskinen och de kan bevisa att det inte är de som felat får hon debiteras för besöket samt vända sig till rörmokaren.

Eller tvärtom.
 
Utan att vara på plats så tror jag att problemet ligger i att installationerna för resp. maskin skiljer sig åt.

Den vänstra maskinen är installerad utan vattenlås (vars funktion är att spärra lukt från avloppröret). Den högra maskinen har ett vattenlås.

Misstänker att din behandling med en flaska klorin nu rengjort avloppsstammen temporärt men att lukten återkommer när avloppet använts några gånger.

Skicka bilden till den som gjort installationen - OCH till en konkurrerande firma - för att be om deras syn på installationen. Deras svar blir intressanta att se … och utifrån detta kan du sedan kräva en justerad installation.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
L
M Meyo skrev:
Utan att vara på plats så tror jag att problemet ligger i att installationerna för resp. maskin skiljer sig åt.

Den vänstra maskinen är installerad utan vattenlås (vars funktion är att spärra lukt från avloppröret). Den högra maskinen har ett vattenlås.

Misstänker att din behandling med en flaska klorin nu rengjort avloppsstammen temporärt men att lukten återkommer när avloppet använts några gånger.

Skicka bilden till den som gjort installationen - OCH till en konkurrerande firma - för att be om deras syn på installationen. Deras svar blir intressanta att se … och utifrån detta kan du sedan kräva en justerad installation.
Exakt. Med stor sannolikhet är det inte maskinen som luktar...du känner lukten från avloppet då det inte finns ngt vattenlås...En möjlig enkel lösning är att se till att avloppsslangen från maskinen är korrekt monterad. Normalt ska den sitta fast i upptill på baksidan av maskinen, dvs högre än utloppet från maskinen i en böj ner till utloppet till tratten/avloppet=ett vattenlås. Läs manualen.
 
Claes Sörmland
Det ser ut som om det är ett Falu vattenlås monterat (vänster i bild Falu, höger i bild TS installation). Om vattenlåset sen också är helt och fungerar är en annan sak att fundera över:

Vitt expansionskärl för värmesystem, isolerat och installerat, kopparledningar, väggmonterat, tryckunderhållning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vår maskin (Electrolux från 2019) började lukta illa efter ett tag vilket också påverkade kläderna. Felet i vår maskin var att värmeelementet var trasigt så vattnet blev inte varmt. Nu är din maskin ny men det är enkelt att kolla om vattnet faktiskt blir varmt genom att känna på glaset!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.