Ska bygga ett varmgarage som saknar avlopp. Fixar en billig luftvärmepump från Jula att hantera snö- och regnfukten från en parkerad bil?
 
A
B Bond Vagabond skrev:
Ska bygga ett varmgarage som saknar avlopp. Fixar en billig luftvärmepump från Jula att hantera snö- och regnfukten från en parkerad bil?
Tja smältvattnet måste ju ta vägen någonstans och det fixar ingen värmepump
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tja smältvattnet måste ju ta vägen någonstans och det fixar ingen värmepump
Kan man skapa en avrinning från befintlig betonggrund?

Har ett avlopp fyra meter ifrån som avrinningen skulle kunna kopplas till om man bilar ner ett rör.

Men är mer orolig för hur betongen ska kunna avleda vattnet ner dit.
 
B Bond Vagabond skrev:
Ska bygga ett varmgarage som saknar avlopp. Fixar en billig luftvärmepump från Jula att hantera snö- och regnfukten från en parkerad bil?
Varför utan vatten och avlopp?? Avloppet från ett garage kan gå till en dagvattenkista, det räcker. Jag kör med en luftluftvärmepump för värmen och en kraftig Woods avfuktare kopplad till avloppet. Inget problem att få torrt i garaget tills nästa dag även efter att man tvättat bilen och allt är plaskblött.
 
Du behöver ett avlopp eller en pumpgrop som vattnet kan samlas i.

Sen kan du ösa ur den för hand när den blir fylld eller passa på att gjuta in en pemslang från gropen till utsidan på grunden där du sedan kan dra in 12volt och sätta en länspump från biltema eller nåt sånt som tömmer gropen när nivån stigit
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Varför utan vatten och avlopp?? Avloppet från ett garage kan gå till en dagvattenkista, det räcker. Jag kör med en luftluftvärmepump för värmen och en kraftig Woods avfuktare kopplad till avloppet. Inget problem att få torrt i garaget tills nästa dag även efter att man tvättat bilen och allt är plaskblött.
L LantbrukarN skrev:
Du behöver ett avlopp eller en pumpgrop som vattnet kan samlas i.

Sen kan du ösa ur den för hand när den blir fylld eller passa på att gjuta in en pemslang från gropen till utsidan på grunden där du sedan kan dra in 12volt och sätta en länspump från biltema eller nåt sånt som tömmer gropen när nivån stigit
Betongplattan är redan på plats. Hur fixar man något av det ni föreslår på en befintlig platta?
 
Kan du inte bila upp och montera en golvbrunn då? Alternativet är ju en avfuktare men det är ju både dyrt och tråkigt att behöva ha en sådan i garaget om man slipper. Jag har ett varmgarage (dock utan bilar i) och en luftvärmepump är perfekt för det. Den cirkulerar luften och värmer och drar inte så mycket el. Jag har dock en "vanlig" dyrare pump än Jula och den är specad till 80kvm så den är egentligen kanske för stor för mitt garage på 35kvm.

Jag hade dock inte byggt ett garage utan golvbrunn om jag hade tänkt parkera bilar där vintertid.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett garage med golvbrunn som jag värmer med luftluftvärmepump. Det blir väldigt fuktigt när man kör in bilen på vintern även om man är noga med att sopa av. Jag kör en luftavfuktare vintertid.
 
  • Gilla
MartinTro och 2 till
  • Laddar…
Jag gjöt ett garagetgolv utan brunn, fast med fall mot mitten. konstaterade att snön från hjulen innehöll mer vatten än jag trodde och då borrade jag ett hål i plattan och limmade dit ett plaströr så att vattnet skulle hamna under isoleringen. Har fungerat bra flera vintrar nu.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
E
Det finns väl regler för att man inte får ha golvbrunn hursomhelst?

Vi byggde hus och garage 2022 och fick nej på frågan om golvbrunn i garage p.g.a. regler om miljö osv.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Vi har brun i vårt garage kommunen säger följande

Golvbrunn i privat garage
Golvbrunn i garage bör undvikas. Med en fungerande ventilation i garaget kan vatten, snö och is som följer med bilen avdunsta och ventileras bort. Om man har en golvbrunn i sitt privata garage (<50m2) bör den ha en oljespärr som stänger brunnen automatiskt om olja rinner ut i avloppet.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Det finns väl regler för att man inte får ha golvbrunn hursomhelst?

Vi byggde hus och garage 2022 och fick nej på frågan om golvbrunn i garage p.g.a. regler om miljö osv.
Olika kommuner olika regler. I min kommun var det ok med golvbrunn eftersom garaget var under 50m2 och då krävdes ingen oljeavskiljare.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Jag har ett garage med golvbrunn som jag värmer med luftluftvärmepump. Det blir väldigt fuktigt när man kör in bilen på vintern även om man är noga med att sopa av. Jag kör en luftavfuktare vintertid.
M Maledictus skrev:
Kan du inte bila upp och montera en golvbrunn då? Alternativet är ju en avfuktare men det är ju både dyrt och tråkigt att behöva ha en sådan i garaget om man slipper. Jag har ett varmgarage (dock utan bilar i) och en luftvärmepump är perfekt för det. Den cirkulerar luften och värmer och drar inte så mycket el. Jag har dock en "vanlig" dyrare pump än Jula och den är specad till 80kvm så den är egentligen kanske för stor för mitt garage på 35kvm.

Jag hade dock inte byggt ett garage utan golvbrunn om jag hade tänkt parkera bilar där vintertid.
Men kan man montera en golvbrunn utan att ansluta den till något avlopp? Och vad menar ni då för golvbrunn?
 
  • Gilla
henkebenk99 och 1 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Vi har brun i vårt garage kommunen säger följande
J JockeHX skrev:
Olika kommuner olika regler. I min kommun var det ok med golvbrunn eftersom garaget var under 50m2 och då krävdes ingen oljeavskiljare.
Paragrafryttare undanbedes tack!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Joak och 4 till
  • Laddar…
Man bör inte koppla garaget till det vanliga spillvattenavloppet så att ett oväntat oljeutsläpp skulle riskera förstöra en del av kommunens avloppsverk. Bäst är att koppla avloppet till en dagvattenkista på den egna tomten så eventuella små mängder farliga kemikalier stannar där och urlakas. Kopplar man avloppet till kommunens dagvattenavlopp riskerar man att kemikalier rinner orenat ut i någon sjö i kommunen och försämrar vattnet där.
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.