Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Våtrumsmatta är underbart och underskattat. Dock inte helt lätt att lägga själv.
Nå jag har kommit fram till att verktygen till att svetsa en matta själv blir dyrare än att leja nån. Dessutom nog inte godkänt ur försäkringsperspektiv så kommer ta in någon för det 😁
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Här är bild på uteplatsen nylagad och sista bilden är från igår när storm och regn tagit den och alla blommor dött 😃
Har isolerat staketet så grannen skulle slippa höra på mina bubblor.. Och se saker han vill undvika
 
  • Utomhusmiljö med terrass, belysning, sittmöbler, växter och ett stängt spabad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med uppblåsbart spabad, stigar av stenplattor, utemöbler under segeldukstält och lummiga träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 7 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Nå jag har kommit fram till att verktygen till att svetsa en matta själv blir dyrare än att leja nån. Dessutom nog inte godkänt ur försäkringsperspektiv så kommer ta in någon för det 😁
Det är inte så bara heller...
Inte nog med att det ska svetsas, det ska vikas ner och få skarpa hörn/vinklar annars är det nästan omöjligt att få till svetsen
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Funderar förresten på att ge mig på flytspackel själv men är helt lost på mängd. Vissa säger 20st 20kg säckar och andra max 6st säckar. Med armeringsjärn. Blir väl som högst 40mm och borde va max 8kvm golv. Har någon nån aning om mängd?
 
Ca 1.6kg pulver / kvm / mm
16kg blir 1cm på 1 kvm

Sen beror det på underlag, golvvärme vatten eller el
 
nino nino skrev:
Ca 1.6kg pulver / kvm / mm
16kg blir 1cm på 1 kvm

Sen beror det på underlag, golvvärme vatten eller el
Okej. Ingen golvvärme och behöver ju egentligen bara ha fall en liten bit runt brunnen dit vid fönstret då resten av rummet blir garderober. Så hur tjockt ska resterande "platta" golv vara?
 
Skulle säga att 5kvm inte behöver ha fall och resterande 3kvm fall mot brunn
 
Du bör väl ha ungefär 15mm fall vid brunnen, från centrum av brunnen och kanske 40-50cm ut. Sen bör det väl vara 10mm/m eller något mindre så det lutar mot brunnen iaf.
 
Åsa Lund
När jag jobbade inom allmännyttan fick jag höra tumregeln att fallet ska vara 1 cm den första halvmetern från brunnen och 1 cm per meter i övrigt. Och att det måste vara minst 2 cm skillnad från kanten på golvbrunnen till tröskeln (ovankant på uppvikt tätskikt)
 
Nu är ju inte det här i Sverige, så svenska branschregler är inte helt tillämpbara. Men så här är det i Sverige i alla fall:

Illustration av plastmatta med uppvik mot en tröskel; detaljer för tätning och anslutning visas.

Diagram visar golvfall till golvbrunn, badplats och övrig yta, lutningsgrader och vattentätt skikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, men hur tjockt behöver det vara för att inte spricka och hur nära golvbrunnen sätter man armeringsjärnet? Och nu har jag köpt 4 st 20 kilos säckar på bauhaus för det var det dom sa att jag behövde. Vilket alltså inte stämde. Kan jag då mixa dom säckarna med ett märke från Åland eller måste jag försöka trotta in typ 20 säckar till i bilen från Sverige?
 
Bäst och mest rätt svar får du om du läser tillverkarens anvisningar. Där framgår både minsta skikttjocklek och hur mycket man måste täcka armeringen. Alla andra svar blir bara spekulationer.
Det brukar även finnas mängdberäknare på tillverkarnas hemsidor så man vet hur mycket som kommer att gå åt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Får hjälp med flytspacklet! Kör sovrummet i samma runda så att osb-skivorna som ligger ovanpå gipset ska ta slut. Nu reglar jag en garderob och fan ta betong och tegel 🥴
 
  • Byggstege, blå tejpade väggar, träreglar, målararbete pågår, smartphone skärmbild, inne i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Betong och tegel är en dröm jämfört med halm och lerklining.
OSB bakom gips är dock ett förstahandsalternativ när man bygger nytt.
 
Så här blev den! Nu kan jag börja med gipset 🤪 kom av mig lite på vägen

Sista bilden är garderoben i tvättrummet. Blir ventilation i den också.
Och nu ska ni får höra på det galnaste! Det är billigare med plåthyllor än trä nu för tiden. Inklusive arbete! 🤯 Så dom är av plåt. Inte mittendelen dock
 
  • Två sektioner av tomma hyllor i ett garage, grå, med skåp och träbjälklag ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom förvaringsskåp i ett garage med blått tak, verktyg och en cirkelsåg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom gråhyllsektion i ett rum med OSB-skiva som vägg och en våt fläck på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.