Apropå blomflugor så hade en grov gren från en stor döende bok ramlat ner på ängen. Gladde mig eftersom jag då kan såga upp den och lägga i en hög någonstans för att brytas ner av tidens tand. Några träbitar i en hög kan vara ett helt universum för de mindre liven. Svampar och insekter kommer bebo dom och sakta bryta ner dom till mull. Beroende på var man lägger träbitarna blir de olika universum och nischer för olika varselser. I solen lockas vissa och i skugga andra. Torrt eller vått. Just de senare har jag redan, dvs lagt nerfallna grenar i en hög i ett dike där infiltrationsbädden pumpar ut vatten så de är kontinuerligt fuktiga. Finns otal arter av blomflugor som lägger ägg i fuktigt trä. Därför blev jag också dubbelt glad av blomflugorna på bladlössen. Kändes som belöning för min fuktiga vedhög. Även om det kanske var olika blomflugearter…

Hursom, alltid värt att tänka på att livet finns i helt olika dimensioner. I en tesked giftfri jord lever fler organismer än det finns människor på jorden. Att bara lägga några pinnar i en hög under en buske skapar ett nytt universum av liv du inte hade innan.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
EddieHansson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Inser att det är svårt att artbestämma dem. Hittade denna lilla korta, men trevliga, skrift om dem. [länk]

Där står det bland annat att man lättast artbestämmer dem på detas läten, men man behöver en apparat som sänker frekvensen på ljuden och en sådan ser ut att kosta 2500-60000 kr.
Skulle vara kul att ha och spela in under kvällarna för atr höra vad som flyger där ute.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vad är det här för sort?
Grannens katt bråkade med den, men vet inte riktigt vad jag ska göra med den.
Ungfågel med grå fjädrar sitter ensam på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ung duva på gräs, dunig fjäderdräkt, ser lite vilsen ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//AA
 
Jonas Persson
S saiter skrev:
Vad är det här för sort?
Grannens katt bråkade med den, men vet inte riktigt vad jag ska göra med den.
[bild][bild]

//AA
Ser ut som en typisk duvunge. Men den är inte flygg och kan därmed inte flyga.

Kontakta närmaste KFV-organisation.
https://www.kfv-riks.se/Kontakt
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Katten tog in en levande fladdermus 🦇 under natten. Den var runt 6-7-8cm lång med invikta vingar. Mörkbrun, nästa svart. Små öron.

Vad jag blev förvånad över var att den gjorde en slags hårt klickande ljud flera gånger i sekunden. När jag fångade den under en skål skrek den typ som en heavy-metal sångare. Stackarn måste varit mycket rädd. Släpte ut den och den och den flög iväg.

Vad för sorts fladdermus kan det ha varit?
Du får googla vi har 19 sorter i landet och dom lever på insekter så dom minskar beståndet av mygg du får nog ta en bild av den gör att säkerställa arten
 
EddieHansson
Grässnok på rep vid vatten, stirrar intensivt, gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten snok som försökte värma sig i den svaga solen (mest mulet här). Den var väl inte jätteglad att bli fotad så nära (mobilbilder...). Men jag är glad att få ha sett den.
 
  • Svart orm på rep över betong kant vid vattensamling med gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart orm inringlad på bakgrund av rep och betong. Saknar kontext eller skalor för storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
EddieHansson
En röd trollslända vilar på träyta med bitar av lövsprötning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Hade en grön sån där på altanen för nån dag sen, men hann inte få upp kameran.

//AA
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T
Skylt bland vegetation: "Ursäkta ogräset... Vi matar bara BIN!", med bin-illustrationer, naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passerade en slottsträdgård med denna sympatiska skylt häromdagen.
Humla på röd och rosa blomma, grönt suddigt bakgrund, närbild, natur, pollinering, sommar, Echinacea purpurea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Igår såg jag detta kärlekspar 💕
Två sniglar på en sten, nära gröna blad, ser ut att interagera eller äta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De hade krupit upp på trappan så de fick lite fint underlag.

//AA
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Fladdermus klamrar sig fast på hinkkant mot röd vägg och vattenhink, skymning eller gryning, oväntat viltlivsmoment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra lilla fladdermusen som trillade ner i tunnan, MÅSTE sätta på lock!
Det regnar ute så jag satte dem under fasadplamkem. Inte ultimataste stället men den kom undan regnet. Hoppas det är högt nog att starta ifrån sen!
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Andra lilla fladdermusen som trillade ner i tunnan, MÅSTE sätta på lock!
Det regnar ute så jag satte dem under fasadplamkem. Inte ultimataste stället men den kom undan regnet. Hoppas det är högt nog att starta ifrån sen!
Och så lite grupptryck - väntar spänt på bilden där locket är på plats. 😉
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Denna mer vattentåliga filur dök upp på gräsmattan. En brun-orange padda sitter på trätrall, uppblåst, stora ögon, detaljerad textur, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Maria T
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Andra lilla fladdermusen som trillade ner i tunnan, MÅSTE sätta på lock!
Det regnar ute så jag satte dem under fasadplamkem. Inte ultimataste stället men den kom undan regnet. Hoppas det är högt nog att starta ifrån sen!
Så fint att du gör det du kan för dem, jag har alltid varit svag för fladdermössen och saknar att vi inte längre (tycks ha) några i våra stora ekar, kommunen har ändrat på gatubelysningen och jag vet inte om det är det som stört dem. Har ganska ovårdad trädgård så insekter finns det ändå rätt gott om.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.