Mikael_L
K kasper1 skrev:
Blir svårt att ändra specifikation samt dokumentation i efterhand. Som konsument vil jag hävda att produkten inte är enligt den specifikation, som var till grund för att jag köpte produkten.
Vid kniviga garantianspråk kan det bli avgörande i domstol till sist.

Man kan ju försöka reklamera en produkt av vilket skäl som helst.
("På reklambilden hade den svarta skruvar, den jag fick hade metallfärgade!")

Av helt naturliga skäl kommer vissa reklamationer avvisas, och fortsätter konflikten in i domstolen kommer företagets advokater hävda att felet som åberopas inte har någon betydelse för kunden, inte försämrar produkten till skada för kunden.
Och domstolen har att överväga dessa två åsikter.

Jag tror inte det är framkomligt att vinna för att den ursprungliga leveransen åberopade standarder som sen ändrades, det har liksom inte blivit någon egentlig nackdel för köparen.
Så ersätter de utan knot så kan man köra på det spåret, men väljer de att spänna sina juridiska muskler, är det nog bäst att backa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid kniviga garantianspråk kan det bli avgörande i domstol till sist.

Man kan ju försöka reklamera en produkt av vilket skäl som helst.
("På reklambilden hade den svarta skruvar, den jag fick hade metallfärgade!")

Av helt naturliga skäl kommer vissa reklamationer avvisas, och fortsätter konflikten in i domstolen kommer företagets advokater hävda att felet som åberopas inte har någon betydelse för kunden, inte försämrar produkten till skada för kunden.
Och domstolen har att överväga dessa två åsikter.

Jag tror inte det är framkomligt att vinna för att den ursprungliga leveransen åberopade standarder som sen ändrades, det har liksom inte blivit någon egentlig nackdel för köparen.
Så ersätter de utan knot så kan man köra på det spåret, men väljer de att spänna sina juridiska muskler, är det nog bäst att backa.
Vi får se..
Beror jo mycket på test resultater och esv konklusion. Men klart att en åtgärd skal stå i paritet med konsekvenserna.
 
Nissens Nissens skrev:
I så fall menar du att Easee aldrig kommer att uppfylla någon standard med de aktuella laddboxarna?
Det är ju inte så att det finns en massa olika standarder att välja mellan. Normalt (idag) finns det bara en standard för en viss typ av produkt, eftersom den mesta standardiseringen görs internationellt. Inom EU måste dessutom alla länder använda samma standarder (med få undantag), eftersom det annars skulle räknas som handelshinder om olika länder hade olika krav.

Utan att ändra konstruktionen kommer de knappast kunna uppfylla de standarder som gäller.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är ju inte så att det finns en massa olika standarder att välja mellan. Normalt (idag) finns det bara en standard för en viss typ av produkt, eftersom den mesta standardiseringen görs internationellt. Inom EU måste dessutom alla länder använda samma standarder (med få undantag), eftersom det annars skulle räknas som handelshinder om olika länder hade olika krav.

Utan att ändra konstruktionen kommer de knappast kunna uppfylla de standarder som gäller.
Elstandardena är i princip globala, med undantag för typ kontakter. Men när det gäller reläer och sådana osexiga produkter är det oftast IEC-standarder i botten, till och med för kinesiska och nordamerikanska produkter.

Det vissa här vill få det till är att man kan visa att produkten är säker utan att uppfylla dessa standarder. Det är säkert görbart, men kraven är ju inte preskriptiva "bygg så här" utan prestandakrav som "ytor som personer kan vidröra får inte vara varmare än X grader", " utrustningen ska förhindra att personer får mer än 30 mA genom kroppen". Att komma runt sådana krav kanske går om du visar att människokroppen tål mer ström än tidigare studier visat. Likadant med brytavstånd: Kan man visa att atmosfären inte leder ström lika bra som man tidigare forskning visat kanske man kan sänka kraven. Det går till exempel att argumentera för att luften är renare idag är när forskningen gjordes.

Jag tror inte att det är lätt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
" utrustningen ska förhindra att personer får mer än 30 mA genom kroppen". Att komma runt sådana krav kanske går om du visar att människokroppen tål mer ström än tidigare studier visat. Likadant med brytavstånd: Kan man visa att atmosfären inte leder ström lika bra som man tidigare forskning visat kanske man kan sänka kraven. Det går till exempel att argumentera för att luften är renare idag är när forskningen gjordes.
Det handlar inte om att komma runt kravet (direktivet), utan visa det på annat sätt än att följa en viss standard.
T.ex. inte åberopa standarden för JFB, utan istället visa hur en annan vald konstruktion ger det skydd som direktivet stipulerar (i detta fall att det blir max 30mA felström i max tillåten tid, fast det här sker genom en annan teknik än mätning genom en summaströmstransformator och mekanisk anordning som påverkas).
Det kan ju t.om bli ett måste, ifall man bygger sin produkt med en annan teknik än den som hittills varit gängse.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det handlar inte om att komma runt kravet (direktivet), utan visa det på annat sätt än att följa en viss standard.
T.ex. inte åberopa standarden för JFB, utan istället visa hur en annan vald konstruktion ger det skydd som direktivet stipulerar (i detta fall att det blir max 30mA felström i max tillåten tid, fast det här sker genom en annan teknik än mätning genom en summaströmstransformator och mekanisk anordning som påverkas).
Det kan ju t.om bli ett måste, ifall man bygger sin produkt med en annan teknik än den som hittills varit gängse.
Sådana detaljkrav är inte specificerade i Lågspänningsdirektivet. Det säger bara att produkten ska vara säker och ställer krav på hur produkten ska märkas för att visa att den är säker och hur osäkra produkter ska tas bort från marknaden. Detaljkrav som hur mycker ström man tillåter genom människokroppen finns i standarder.
 
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du. Easee vill gärna ha det till att det är dokumenten som är problemet, men sanningen är att de ”fuskat” och inte genomfört de tester de skulle ha gjort innan de satte produkterna på marknaden.

Det låter ju lite bättre att säga att problemet är dokumentationen, men riktigt så enkelt är det inte. Hade det bara varit dokumenten som saknades så hade det varit åtgärdat för längesedan. ☺️
Kan du inte lite lätt förenklat visa de reella tekniska brister boxen i praktiken lider av? Vore intressant att få ett initierat inlägg på den fronten väl skilt från det vanliga byråkratiska räddhågsna limbot. Jag hyser stor förhoppning på att du med din (el)tekniska kompetens kan utdela ett Alexandershugg här.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
utan prestandakrav som "ytor som personer kan vidröra får inte vara varmare än X grader", " utrustningen ska förhindra att personer får mer än 30 mA genom kroppen".
Kraven i direktiven är ju mer "produkten får inte bli farligt varm". Sen finns det då kanske standarder som säger att berörbara ytor inte får bli varmare än 60 grader.

Att man valde att göra på detta vis är för att det är väldigt omständligt att ändra på ett EU-direktiv, så man bestämde att den smarta lösningen är att låta harmoniserade standarder stå för de mer specifika kraven. Det är enklare att ändra standarder (och i standardiseringen sitter även representanter från industrin med). Så kort kan man säga att de krav som ställs i standarderna är krav som myndigheter och industrin kommit överens om.

Att då försöka motivera att det är acceptabelt att berörbara ytor blir 75 grader blir som sagt var troligen väldigt svårt.
 
Det skulle möjligen gå om de ha en yta med låg värmeledningsförmåga. 75grader är mycket om det är vatten eller metall. Men något som liknar träkol skulle absolut kunna hanteras vid 75grader. Så en alternativ lösning till att hålla temperaturen under 60grader skulle kunna vara att få en sådan yta.
 
GK100 GK100 skrev:
Kan du inte lite lätt förenklat visa de reella tekniska brister boxen i praktiken lider av? Vore intressant att få ett initierat inlägg på den fronten väl skilt från det vanliga byråkratiska räddhågsna limbot. Jag hyser stor förhoppning på att du med din (el)tekniska kompetens kan utdela ett Alexandershugg här.
Nu ska vi vara snälla mot Nissens. Han tycker inte alls om när jag påpekar hans felaktiga inlägg. Det här är andra tråden på kort tid där han var övertygad om att han kunde sätta dit mig med att ha helt fel.

Han har inget ont uppsåt eller trollar. Han råkar bara ha fel. När han nu har insett det behöver det inte mosas in i ansiktet på honom.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skulle möjligen gå om de ha en yta med låg värmeledningsförmåga. 75grader är mycket om det är vatten eller metall. Men något som liknar träkol skulle absolut kunna hanteras vid 75grader. Så en alternativ lösning till att hålla temperaturen under 60grader skulle kunna vara att få en sådan yta.
Kan bara hålla med. Och om man ska gå på glödande kol ska man vara noga med att inte ha gammal spik i glöden. 🤬
 
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Kan du inte lite lätt förenklat visa de reella tekniska brister boxen i praktiken lider av? Vore intressant att få ett initierat inlägg på den fronten väl skilt från det vanliga byråkratiska räddhågsna limbot. Jag hyser stor förhoppning på att du med din (el)tekniska kompetens kan utdela ett Alexandershugg här.
Det har ältats ett antal gånger, har du inte tagit till dig det hittills, så hjälper det sannolikt inte att någon skriver det ytterligare en gång. Enklast för dig är troligen om du skrollar och läser det som finns igen, och igen tills det fastnar. ☺️
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Jag skulle tro att en gångbar lösning för Easee är att de kompletterar med en extern JFB och skriver nya instruktioner för installation samt nya dekaler och datablad.

Hur de skulle lösa det ekonomiskt och pratiskt är en helt annan fråga.
 
  • Gilla
kasper1 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle tro att en gångbar lösning för Easee är att de kompletterar med en extern JFB och skriver nya instruktioner för installation samt nya dekaler och datablad.

Hur de skulle lösa det ekonomiskt och pratiskt är en helt annan fråga.
Det var ju det jag förslog i början av tråden. Med extern jordfelsbytare löser man problemet.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det var ju det jag förslog i början av tråden. Med extern jordfelsbytare löser man problemet.
Inte alla.

Om deras reläer inte klarar isolationen med sitt för korta brytavstånd har de fortsatt saker att lösa. En extern manöver/shunt av JFB skulle kunna lösa även det men då måste de ordna någon styrning från boxen och det kan bli trixigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.