P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Själv bor jag i en by på landet och brukar när jag är hemma ha min bil stående parkerad med nyckeln i tändningslåset. Det är så vitt känt inte olagligt.
Jo, det är tyvärr olagligt. Trafikförodningen 3 kap. 50 § 2 st.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Du får gärna specificera vilka planlösningar som orsakar kostader för kommunen.
PS, de flesta kommuner har stränga regler för vilka bidrag som eventuellt ges till handikappsanpassning.
Tvåvåningshus där kök är på övre plan.
Bara tvättmöjligheter i en källare.
För små eller för trånga kök så att det inte går att röra sig i dem i en rullstol och ändå mindre öppna skåp och lådor.
För små badrum så att det inte går att flytta sig från rullstolen till toaletten eller komma fram till handfatet eller duschen.
Några exempel.

PS. Jag vet det eftersom jag var inblandad när en släkting plötsligt behövde sitta i rullstol. Några hundratusen eller så för en trapphiss var det dyraste.
 
P
M MetteKson skrev:
Kommunen ska ge bidrag för att det finns en lag som reglerar det, Lagen om bostadsanpassning.

[länk]
OK, det är väl trevligt att man kan få bidrag för det. Eventuellt är det ett bidrag som är vettigare än många andra, men en husägare kan väl knappast tvingas att ta emot bidrag och då även tvingas att handikappanpassa för pengarna?

Jag inser i och för sig att det medför att kommunen inte vill ge bygglov för ett icke-handikappapanpassat hus eftersom det förmodligen är dyrare att handikappanpassa i efterhand vilket gör att kommunen får punga ut med mer pengar.

Det är lite halvkorrumperat och korporativt, tycker jag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är väl husägarens ansvar att handikappanpassa om det behövs? Varför ska kommunen bekosta en sån sak?
Så en person som får cancer, vilket leder till operation följt av livslångt behov av rullstol och inte kan jobba längre osv. ska ställas på bar backe, färdtjänsten från sjukhuset släpper av personen på gatan utanför huset och sen får hen klara sig själv?
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
OK, det är väl trevligt att man kan få bidrag för det. Eventuellt är det ett bidrag som är vettigare än många andra, men en husägare kan väl knappast tvingas att ta emot bidrag och då även tvingas att handikappanpassa för pengarna?

Jag inser i och för sig att kommunen inte vill ge bygglov för ett icke-handikappapanpassat hus eftersom det förmodligen är dyrare att handikappanpassa i efterhand vilket gör att kommunen får punga ut med mer pengar.

Det är lite halvkorrumperat och korporativt, tycker jag.
I Stockholm finns ett särskilt bostadsanpassningskontor som bestämmer vilka anpassaningar som kommunen kan stå för och som sen utför anpassningarna (gällde i alla fall för 15 år sen). Man ansöker om det om man har behov av det. Det är inget som tvingas på en utan vill man lösa sin bostadssituation genom att flytta så går det förstås utmärkt. Men har man en vecka på sig så kan det ju vara svårt att hinna med det när man inte kan besöka bostaden.

Precis, mycket dyrare att lösa i efterhand.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så en person som får cancer, vilket leder till operation följt av livslångt behov av rullstol och inte kan jobba längre osv. ska ställas på bar backe, färdtjänsten från sjukhuset släpper av personen på gatan utanför huset och sen får hen klara sig själv?
De flesta av oss får klara oss själva i stor utsträckning. Den kloke husägaren handikappanpassar sitt hus när den är ung och frisk. Eller åtminstone tillgänglighetsanpassar. Eller kanske gör det när det behövs. En sjukförsäkring brukar innehålla invaliditetsersättning.

Det tycks mig vara ett ganska stort resursslöseri att handikappanpassa alla hus som byggs. Alla hus kommer knappast att bebos av handikappade.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Peter787 skrev:
Blir man 'inblandad' blir man ju åtalad i dagens Sverige...
Vilket skitsnack.
Ser jag någon bryta sig in hos grannen så har jag fler val än "titta bort" och "bli åtalad".

Man riskerar åtal om man går och skjuter eller slår halvt (eller helt) ihjäl inbrottstjuven. Ringer man polis riskerar man inte åtal.

Eftersom du skriver "dagens Sverige " kan man ju undra vad som var tillåtet att göra förr med inbrottstjuven, som inte är tillåtet idag.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
De flesta av oss får klara oss själva i stor utsträckning. Den kloke husägaren handikappanpassar sitt hus när den är ung och frisk. Eller åtminstone tillgänglighetsanpassar. Eller kanske gör det när det behövs. En sjukförsäkring brukar innehålla invaliditetsersättning.

Det tycks mig vara ett ganska stort resursslöseri att handikappanpassa alla hus som byggs. Alla hus kommer knappast att bebos av handikappade.
Även unga blir sjuka och handikappade pga. cancer, trafikolyckor, MS etc.

Det är inte så lätt att sköta en ombyggnad när man inte ens kommer in i huset.

Nästan alla blir gamla och får olika krämpor, t.ex. får svårt med trappor eller behöver rullator.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Jag inser i och för sig att det medför att kommunen inte vill ge bygglov för ett icke-handikappapanpassat hus eftersom det förmodligen är dyrare att handikappanpassa i efterhand vilket gör att kommunen får punga ut med mer pengar.
Det skulle vara rent tjänstefel om någon drev det resonemanget på byggplovsavdelningen. Kommunens framtida budget är ingen faktor vid prövning enligt PBL. PBL står på egna ben när det gäller tillgänglighetsanpassningen av nya byggnader.
 
  • Haha
kabelkaparen och 1 till
  • Laddar…
S
Janus82 Janus82 skrev:
Ganska enkla regler egentligen som sparar oss skattebetalare mycket pengar.
Va!? Utifall-bygga kan aldrig spara pengar. Tänk om vi skulle behöva bygga för alla möjliga situationer som kan uppstå. Det var det märkligaste jag hört på länge. Du tror väl inte på det själv?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har bott i ett hus från sent 80-tal och det var inte anpassat, köket var t.ex. alldeles för litet för att det skulle gå att använda det sittande i en rullstol.
Ok, delvis uppväxt i ett småhus från 80-talets mitt och det var anpassat. Lösa trösklar och allt.

Tänker att intresset i regering och riksdag för det som då hette handikapp inte gick omvägen via kommunernas budgetar. Men kanske har jag fel, bara att gräva fram en historisk genomgång av hur denna policy kom till världen!
 
S SonnyListon skrev:
Grattis, du kan tydligen vara trygg där du bor. Åtminstone ett tag till.
Liksom ung 98-99% av Sveriges befolkning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur skulle det gå till?
Handikappanpassning till nästa ägare.
 
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Även unga blir sjuka och handikappade pga. cancer, trafikolyckor, MS etc.

Det är inte så lätt att sköta en ombyggnad när man inte ens kommer in i huset.

Nästan alla blir gamla och får olika krämpor, t.ex. får svårt med trappor eller behöver rullator.
Blir man rullstolsbunden/invalid är väl risken att man inte kommer trivas med gräsklippning, häckansning och allt annat som kommer med ett hus. Så det är nog en god idé att sälja huset och flytta till något som passar det nya livet bättre. Tex en lägenhet.

Handikappanpassning är ju även ett krav vid tillbyggnad. Så man kan åka på att bygga ett extra badrum i markplan med plats för tvättstuga, fast det finns badrym/tvättstuga både i källare och på våning 2.
Det blir många sköna kronor som sticker iväg där... helt i onödan.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.