Ett annat recept utan recept.. som flashatförbi och jag tagit screenprint på (det är den moderna varianten av att "klippa ut recept" som mormor alltid gjorde..)

Lät som ett spännande recept att prova.. (sorry för engelskan i receptet, men jag får lika mycket svenskt som engelskt "i reklamen".. då jag huserar på "sådana sidor")

En maträtt i en ugnsform; receptet för kycklinggratäng presenteras ovanför. Ingredienser inkluderar nudlar och majs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar dessa gratänger som är allt-i-ett..

Det enda lite udda i receptet är "French fried onion".. funderar på om det funkar med rostad lök istället?! :thinking: (verkar ju vara det som ligger uppepå på bilden)

Här finns iaf ett recept för "French fried onions" för den som vill ha (engelska)
https://www.servedfromscratch.com/copycat-frenchs-fried-onions-from-scratch/
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Ett annat recept utan recept.. som flashatförbi och jag tagit screenprint på (det är den moderna varianten av att "klippa ut recept" som mormor alltid gjorde..)
Mumsigt! Vi gillar också gratänger, lådor, grytor. Nu blev jag påmind om ett recept från 40+ år tillbaka som jag fick skriva av från min "amerikanska mammas" (utbytesstudent) kokbok - det är en Tuna Casserole som involverar en burk Campbell's New England Clam chowder. Om den där soppan ens går att finna här, vägrar beställa mat från Amazon o dylikt.
En burk Campbell's Chunky New England Clam Chowder soppa, hjärthälsosam variant, 11g protein.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Kramla
Fick med mig blåbär och kantareller hem från skogen idag, resultatet blev kantareller till förrätt, rester till huvudrätt och blåbärspaj till efterrätt 😋

47B9BB2F-3F8F-41D4-870D-4C4E2F22AD95.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Mumsigt! Vi gillar också gratänger, lådor, grytor. Nu blev jag påmind om ett recept från 40+ år tillbaka som jag fick skriva av från min "amerikanska mammas" (utbytesstudent) kokbok - det är en Tuna Casserole som involverar en burk Campbell's New England Clam chowder. Om den där soppan ens går att finna här, vägrar beställa mat från Amazon o dylikt.
[bild]
Vet inte va "dylikt" är i sammanhanget? Chansade på att det var amazon.. wish.. alibaba och liknande större "sälja-allt-ställen" .. (?)

Dessa säljer också, men blir ju inte en billig burk om man bara köper en! Hittar man dock annat skoj.. ja då kan det ju vara värt det (nån gång).

https://tastyamerica.se/food/soups-canned-goods/campbell-s-new-england-clam-chowder-soup-305-g

Hur löd receptet i övrigt då? :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Fick med mig blåbär och kantareller hem från skogen idag, resultatet blev kantareller till förrätt, rester till huvudrätt och blåbärspaj till efterrätt 😋

[bild]
Tur de fick varsin plats i matledet.. en "Blåbär och kantarellpaj" hade gränsat på till FÖR spännande recept 😃 😎

Pajen såg mumsig ut och förrätten gick nog inte heller av för hackor!
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
Vet inte va "dylikt" är i sammanhanget? Chansade på att det var amazon.. wish.. alibaba och liknande större "sälja-allt-ställen" .. (?)

Dessa säljer också, men blir ju inte en billig burk om man bara köper en! Hittar man dock annat skoj.. ja då kan det ju vara värt det (nån gång).

[länk]

Hur löd receptet i övrigt då? :)
Åh, jag får återkomma om receptet 😌 i övrigt - det var, som jag minns nu, tonfisk (från burk), kokt ris, chalottenlök och nån mer grönsak, paprika kanske, och denna soppburkssmet som hälldes över, samt riven ost. Mycket gott men jag minns inte inbördes mängder. Kanske jag skulle pröva och höfta till det, borde funka med nån av ABBA's stuvningar istället. Räkstuvning eller Hummerdito.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Åh, jag får återkomma om receptet 😌 i övrigt - det var, som jag minns nu, tonfisk (från burk), kokt ris, chalottenlök och nån mer grönsak, paprika kanske, och denna soppburkssmet som hälldes över, samt riven ost. Mycket gott men jag minns inte inbördes mängder. Kanske jag skulle pröva och höfta till det, borde funka med nån av ABBA's stuvningar istället. Räkstuvning eller Hummerdito.
👍

Eller så har du då hittat på något nytt gott :D
(eller motsatsen haha - men man måste ju prova!)
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
👍

Eller så har du då hittat på något nytt gott :D
(eller motsatsen haha - men man måste ju prova!)
Helt klart så. jag borde våga testa mer, utifrån alla recept och rätter du visar så är du betydligt bättre på både matlagning och att testa, än vad jag är. Men jag ska baske mig leta upp de där handskrivna recepten, finns åtminstone två till som jag verkligen skulle vilja laga igen. Familjen jag bodde hos var nedre medelklass, om går att uttrycka så, så det fanns inga stora utrymmen att köpa bra kött och fisk, men kyckling då och då.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Helt klart så. jag borde våga testa mer, utifrån alla recept och rätter du visar så är du betydligt bättre på både matlagning och att testa, än vad jag är. Men jag ska baske mig leta upp de där handskrivna recepten, finns åtminstone två till som jag verkligen skulle vilja laga igen. Familjen jag bodde hos var nedre medelklass, om går att uttrycka så, så det fanns inga stora utrymmen att köpa bra kött och fisk, men kyckling då och då.
Det går i perioder, är ganska nöjd med mina vardagsrätter för det mesta! Men min "prova-och-exprimentera-lista" ökar konstant haha *suck* :)

Man hinner inte med allt.. (kan ju inte äta hela tiden haha)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tror jag varit på väg att göra pizzabullar i närmare två års tid.. utan att ha kommit till skott! Men idag.. idag var dagen.. *bättre sent än aldrig typ* 🤠

Jag har gjort P I Z Z A B U L L A R

Gräddade pizzasnurror med ost och skinka på en keramiktallrik, serverade på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ostiga pizza-rolls med tomat och röd lök på en grå tallrik mot mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En "rektangulär" pizzadeg, tomatsås, lite skivad lök. skinka, mozzarellaost och lite små paprikabitar..

Rulla ihop som en rulltårta.. dela i bitar.. lägg på plåt - grädda dem på 200 grader i 15 minuter 👌
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Äppeltider nu!

Vi började mjukt med..

Tre flaskor med brun vätska, etiketterade "Skärtors", på ett vitt bord mot fönsterbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grötmos, med vanilj och kanel

Idag blev det 4,5 l äppelmust..

Brun dryck i genomskinlig flaska med text, mot solljus och fönster, inne i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska göra nån kaka/paj oxå.. mer must.. äppelgele med chili.. kräm.. men ja - man hinner ju inte med hur mycket som helst på en gång! 😊

De där äppelringarna jag visade nån bild tidigare (äppelringar med smördeg runt).. kanske rent av blir dessert för kvällen 👍😊

Har ni gjort nått kul med äpplena?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Smördegsbakade äppelskivor med florsocker på ljus yta, ser hemgjorda och smarriga ut. Tilføjelse af tekst på svensk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flätor av smördeg på fat, strödda med florsocker, gyllene och bakade. Möjligtvis söta bakverk eller dessert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okokta kanelbullar på bakplåt, förberedda för gräddning, doppade i kanel och socker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Blev precis som jag tänkt mig 😍👍 men smördegen blev fort kladdig (hopplös..) när det var 26 grader varmt.. och man försökte linda den om skivorna!
 
  • Gilla
  • Älska
JonasJN och 4 till
  • Laddar…
Jag är godisgris, av den anledningen brukar jag köpa Coops egna vingummin, de är ganska tråkiga, efter 3-4 st tröttnar man, påsen räcker en hel vecka, dessutom har de varit billiga. Köper jag en påse Bassetts är de slut på en kvart, eller nått annan gott godis.
Men höll på att slå i golvet i Konsum....41 spänn ska de ha för en påse nu, den kostade 19.90 för nått år sen !!!
Lösgodis för 99:- köper jag bara inte, det ska kosta 39:- på extrapris.
Då min lön inte har gått upp med 100%, blir det inget godis förens det blir bättre tider.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag är godisgris, av den anledningen brukar jag köpa Coops egna vingummin, de är ganska tråkiga, efter 3-4 st tröttnar man, påsen räcker en hel vecka, dessutom har de varit billiga. Köper jag en påse Bassetts är de slut på en kvart, eller nått annan gott godis.
Men höll på att slå i golvet i Konsum....41 spänn ska de ha för en påse nu, den kostade 19.90 för nått år sen !!!
Lösgodis för 99:- köper jag bara inte, det ska kosta 39:- på extrapris.
Då min lön inte har gått upp med 100%, blir det inget godis förens det blir bättre tider.
Får göra egna godisremmar/fruktrimmar 🍏👍😊 (om ni har några frukter/bär)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Spännande.. har tydligen ”godaste äppelkakan nån ätit” i ugnen just nu.. 😜🍏

Har fått reklam igen.. och måste ju prova!
Såg väldigt gott ut iaf 😊

Återkommer med resultatet 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.