B b8q skrev:
Det verkar fortfarande finnas ett stort antal svenskar som har råd med både solsemester och leasa bil för 3-4000 i månaden, så jag tror inte inflationen kommer gå ner i första taget.
Vilken bil kan man leasa för 3-4000 kr/ mån ?
Det skulle jag vara intresserad av . Låter billigt .
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Jag har inte läst alla inlägg men förstår inte riktigt frågeställningen?
Det kan inte vara rent ekonomiskt det inte fungerar antar jag för kalkylräntan när man lånar är väl 6-7% och där är vi ju inte riktigt än, även om jag tror det är fullt möjligt att toppa där en period.
Annars måste jag utan att vara elak säga se det som läropengar och sälj när ni nu "bara" förlorar kontantinsatsen. Dvs läropengar att inte spekulera med lånade pengar och köpa dyrt hus med förhoppningen att det skall bli ännu dyrare eller att räntor skall ligga på ohållbar nivå över tid. Ingen kan såklart veta med säkerhet vad och när det vänder men min gissning är att OM det nu blir som förr så är det minst 5-10år fram i tiden, tänk lite logiskt, exakt vad skulle kunna inträffa som drar upp värdet 20% och ner räntorna 5% på ett år? I min värld ingenting..
Däremot kan jag tänka mig mycket som talar för det omvända, dvs tappa ytterligare 20% och en ränta på 7-10%...
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
7 mile är ju betydligt mer än vad en Svensson kan betala, så efterfrågan på hus i denna prisklass är högst begränsade.

Jag tror inte att vi kommer få se räntor ner mot under 2% de kommande decenniumet. Därav tror jag inte hus i denna prisklassen kommer öka i pris. Om det inte är någon speciell tomt eller bra läge.
 
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.
A Adam Robertsson skrev:
Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Vore intressant att veta vad det är som rent praktiskt inte fungerar i den grad att ni funderar på att ta en miljonförlust och lämna ert superfina nya drömhus?
 
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jag har inte läst alla inlägg men förstår inte riktigt frågeställningen?
Det kan inte vara rent ekonomiskt det inte fungerar antar jag för kalkylräntan när man lånar är väl 6-7% och där är vi ju inte riktigt än, även om jag tror det är fullt möjligt att toppa där en period.
Annars måste jag utan att vara elak säga se det som läropengar och sälj när ni nu "bara" förlorar kontantinsatsen. Dvs läropengar att inte spekulera med lånade pengar och köpa dyrt hus med förhoppningen att det skall bli ännu dyrare eller att räntor skall ligga på ohållbar nivå över tid. Ingen kan såklart veta med säkerhet vad och när det vänder men min gissning är att OM det nu blir som förr så är det minst 5-10år fram i tiden, tänk lite logiskt, exakt vad skulle kunna inträffa som drar upp värdet 20% och ner räntorna 5% på ett år? I min värld ingenting..
Däremot kan jag tänka mig mycket som talar för det omvända, dvs tappa ytterligare 20% och en ränta på 7-10%...
Vid en massiv invandring skulle priserna rusa igen.

En mycket stor befolkningsökning, så som vi haft sedan 2015, har inneburit en obalans mellan utbud och efterfrågan vilket ledde till en rekordartad prisökning som t o m varade över pandemin.

En ny kraftig invandring skulle öka efterfrågan och därmed priserna.

Många (speciellt yngre) har under hela ägandeperioden varit vana att lägga relativt lite av hushållsbudgeten på boende, mellan ca 15-25%. Nu efter räntehöjningar och tuffare amorteringskrav landar det istället på ca 40-50%.

Det förändrar hela livsstilen för personer som inte varit vana vid detta tidigare.
En hushållsinkomst efter skatt på ca 50 tkr räckte nyss till villa som renoverades med nya badrum, kök och pool, belånad Tesla eller Volvo, Utlandssemester sommartid och fjällsemester på vintern. Dessutom kunde man äta ute på restaurang ett flertal ggr per månad.

Det går inte längre när boendekostnaden är 25 tkr istället för 10 tkr i månaden.
 
B Boende45 skrev:
En mycket stor befolkningsökning,
Det är inte för inte som de länder med störst invandring Australien, Kanada och i viss mån Sverige som har sista decenniet toppat vad gäller rusning i bostadspriserna. De är alla klassiska länder dit man gärna flyttar och tillgången på bostäder inte riktigt hängt med. I både Sverige och Kanada är det svårt att bygga, dvs regler på komunal eller statlig nivå gör processen lång.

Vad gäller Australien så har de ju stora naturtillgångar lett till att de i princip haft högkonjunktur oavbrutet i 30 år så de är lite special.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Stora frågan är var ni ska bosätta er istället och till vilken kostnad. Är det motiverat när ni även väger in att ni går en miljon back i er privatekonomi? Pengar som med Svenssonlöner är otroligt tuffa att ta igen. Eller är det bättre att bita i det sura äpplet, kapa övriga levnadskostnader och betala en, kanske för er egentligen orimligt hög boendekostnad under en tid?

Det är anmärkningsvärt att hamna i trångmål redan på räntor om 4-5% med tanke på det 30% ränteavdrag vi har i Sverige. Amorteringen kan göra det jobbigt men är trots allt ett sparande. Med tiden och löneökningar, märket trots allt kring 7% över två år, blir bördan lättare.

Med huvudlöst privatekonomiskt risktagande blir det tråkiga konsekvenser att hantera när de negativa utfallen inträffar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Jag tänker att när man köper ett hus för 7 milj med 85 % belåningsgrad, då spelar varje % väldigt stor roll när räntan går upp. Hade ni inte detta i åtanke, eller tänkte ni att det kommer vara låga räntor för evigt?
Jag menar inte att vara otrevlig, men förstår inte resonemanget.

I eran sits hade jag gillat läget och försöka hållt ut, om det går ekonomiskt.
 
A
I IVMI skrev:
Jag tänker att när man köper ett hus för 7 milj med 85 % belåningsgrad, då spelar varje % väldigt stor roll när räntan går upp. Hade ni inte detta i åtanke, eller tänkte ni att det kommer vara låga räntor för evigt?
Jag menar inte att vara otrevlig, men förstår inte resonemanget.

I eran sits hade jag gillat läget och försöka hållt ut, om det går ekonomiskt.
Absolut men när det begav sig var det rätt mycket experter som ändå talade om att det här blir en kortsiktig kris. Nu, med facit i hand, talar väldigt många, särskilt på Byggahus, att detta är normalt.
 
  • Gilla
IVMI
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Absolut men när det begav sig var det rätt mycket experter som ändå talade om att det här blir en kortsiktig kris. Nu, med facit i hand, talar väldigt många, särskilt på Byggahus, att detta är normalt.
Vad menar du med kortsiktig kris? Alla vet att räntor förändras och från en nivå om 0% i reporänta kan det bara gått åt ett håll, (förutom att det var minusräntor en kort period).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
A Adam Robertsson skrev:
Absolut men när det begav sig var det rätt mycket experter som ändå talade om att det här blir en kortsiktig kris. Nu, med facit i hand, talar väldigt många, särskilt på Byggahus, att detta är normalt.
Dom tillfrågade "experterna" har allt för ofta anknytning till mäklarkåren.

I min lokalblaska har jag raggat fram fyra artiklar som påstår att "botten är nådd" med ett halvårs mellanrum. Varje ny artikel har en ny intervjuad mäklare.

Konstigt va?! Alla hade fel...

Eller vänta nu, nej det är inte konstigt alls, då mäklarna har större delen av sin lön i form av provision på försäljningspriset.

Så den informationen behöver man ta en riktigt stor nypa salt.
 
  • Gilla
tobbetk och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
och från en nivå om 0% i reporänta kan det bara gått åt ett håll
Så tänkte jag också när jag band räntan på 1.3% i januari 2001. Ena delen på 5 år den andra på 7 år.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Absolut men när det begav sig var det rätt mycket experter som ändå talade om att det här blir en kortsiktig kris. Nu, med facit i hand, talar väldigt många, särskilt på Byggahus, att detta är normalt.
Låter konstigt för varenda människa jag pratat med som på minsta sätt är insatt i fastighetsbranchen har hållit med om att detta är en ohållbar "bubbla" med uppgångar på 5-15% årligen och ränta på 0% eller nästintill. Har heller inte råkat ut för en bank som inte räknat med kalkylränta på minst 5% vid utlåning så jag måste fråga hur din bank räknade när dom lånade dig 6milj? Förutsätter att du ansåg er kapabla att ränta 6milj till minst 5%och ändå klara er hyggligt när du skrev under?
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Låter konstigt för varenda människa jag pratat med som på minsta sätt är insatt i fastighetsbranchen har hållit med om att detta är en ohållbar "bubbla" med uppgångar på 5-15% årligen och ränta på 0% eller nästintill. Har heller inte råkat ut för en bank som inte räknat med kalkylränta på minst 5% vid utlåning så jag måste fråga hur din bank räknade när dom lånade dig 6milj? Förutsätter att du ansåg er kapabla att ränta 6milj till minst 5%och ändå klara er hyggligt när du skrev under?
Bra samanfattning av problemet.
Vi har haft en tid där alltför många har lockats att leva över sina tillgångar och finansiera konsumtion med bankernas hjälp, i hopp om att verkligheten inte kommer att visa sig, eller att inflationen ska lösa lånen.
Delvis får vi nu betala tillbaka med höjda räntor och usel valutakurs som medför prishöjningar på nästan allt.
Lyckligtvis för TS verkar det som den ekonomiska krisen mest består i insikten att kontantinsatsen i nuvarande bostad försvunnit genom kraftig värdeminskning. TS får vid planerad flytt bekymmer med finansiering av nästa bostad.
Lyxproblem i sig, men speglar verkligheten för många som obekymrat spekulerat i oändlig prisuppgång på bostäder.
Banker brukar ge bästa lånevilkoren upp till ca 50-55% av bostadens värde. En tydlig fingervisning om var sund belåningsgrad bör vara maximalt.
Jag önskar TS lycka till vid ett eventuellt bostadsbyte och snabb "tillnyktring"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.