C
S Stefan1972 skrev:
vilka gör det menar du?
Alla som hyr en bil. Alla utländska arbetare som kör företagsbilar m.fl
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Alla som hyr en bil. Alla utländska arbetare som kör företagsbilar m.fl
fast hyrbilar är väl ändå lite annorlunda........
 
C C.Ö skrev:
Alla som hyr en bil. Alla utländska arbetare som kör företagsbilar m.fl
Jo men då kör dom en svensk bil i Sverige och kommer från annat land, du får inte köra en polsk bil i Sverige som svensk (tror jag)
 
galento galento skrev:
Stefan , har du testat water wetter från Redline ? Har för mej att du skrivit att du meckar
med olika bilar.

[länk]
nä tyvärr inte. Skulle tro att det är en ganska meningslös produkt i vanliga bilar. I en racingmotor där allt är byggt med nya grejer och allt är kliniskt rent så kanske man kan räkna hem nån procents förbättring men i nåt gammalt mög så vette sjutton. Knappast för att lösa nå problem iallafall.......
 
nino nino skrev:
Jo men då kör dom en svensk bil i Sverige och kommer från annat land, du får inte köra en polsk bil i Sverige som svensk (tror jag)
Det måste man ju få göra......vet inte vad jag ska peka på för förordning, men jag skulle säga att det är helt självklart att man får köra en utländsk bil som öht får köras på svensk mark. Det är ju bara bilen som inte kan köras här hur länge som helst...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det krångel med att sälja en bil till Finland?
Jag skulle låta bli att sälja en bil till någon som inte 1. kan swisha pengarna direkt och 2 kan göra ett ägarbyte i transportstyrelsens app.

Det är helt enkelt inte värt besväret/risken.

Gör man enligt ovan är alla transaktioner klara innan bilen rullar iväg.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
galento
S Stefan1972 skrev:
nä tyvärr inte. Skulle tro att det är en ganska meningslös produkt i vanliga bilar. I en racingmotor där allt är byggt med nya grejer och allt är kliniskt rent så kanske man kan räkna hem nån procents förbättring men i nåt gammalt mög så vette sjutton. Knappast för att lösa nå problem iallafall.......
Ok läste att en del med gamla us bilar i staterna använde det och var nöjda.
 
C C.Ö skrev:
Alla som hyr en bil. Alla utländska arbetare som kör företagsbilar m.fl
Dom utländska arbetarna är inte skrivna i Sverige. Tror det är ganska ovanligt att hyra bil från ett annat land.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det måste man ju få göra......vet inte vad jag ska peka på för förordning, men jag skulle säga att det är helt självklart att man får köra en utländsk bil som öht får köras på svensk mark. Det är ju bara bilen som inte kan köras här hur länge som helst...
Varför måste man det? Det är faktiskt så att man inte får. Anledningen är att annars så skulle det ju inte finnas någon anledning att registrera en bil i Sverige eller något annat land där det är höga skatter på att äga bil.
 
Nu var det här visserligen från -88 så det kan ju ändrats

Bild av text från riksdagen.se om gränsöverskridande bilanvändning och regelproblem för företag och privatpersoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Niq skrev:
Varför måste man det? Det är faktiskt så att man inte får. Anledningen är att annars så skulle det ju inte finnas någon anledning att registrera en bil i Sverige eller något annat land där det är höga skatter på att äga bil.
Utländska bilar kan inte köras hur länge som helst på svensk mark, men så länge den får köras här får jag köra den.

Var står det att jag inte får köra en utländsk bil som får köras på svensk mark?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Det är svårt att hitta förordningen. På ett gammalt husbilsforum hittade jag detta svar från transportstyrelsen. Frågan var om en finsk husbil kunde lånas ut i sverige till personer med svenskt körkort.

Svaret var:

I 10 § Förordning(2001:650) om vägtrafikregister (FVTR), kan man läsa: Ett
fordon i internationell vägtrafik i Sverige skall vara registrerat i en främmande stat.

1. om den har införts och används av en person som är bosatt i utomlands men som
tillfälligt vistas här,
2. om det uppfylller de villkor som gäller för ett sådant fordoni brukarens land.

Enligt 14 § i FVTR, så behöver inte registreringsbeviset följa med fordonet, om
fordonet är registrerat i Danmark, Finland eller Norge. Registreringsskyltarna skall
godtas som bevis för registrering. Detta gäller personbilar och motorcyklar.

Om trafikpolisen inte har några synpunkter på det, enligt 10 § .1, och eftersom
14 § i FVTR tar bort skyldigheten att behöva visa registreringsbeviset. Då kan inte
polisen, även om dom skulle vilja veta det, på ett enkelt sätt ta reda på vem som
äger fordonet.

Så lagen sätter enligt min tolkning inget hinder för att ni inte
skulle kunna låna ut fordonet. Tillfälligt brukande gäller i upp till 1 år, så ett par
veckor går då alldeles utmärkt!

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXX
Handläggare

Trafikregistret


Transportstyrelsen
70181 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
 
googlar man lite så går det tydligen numera bra om man har ett körkort utfärdat i EU. Men danskarna har visst lite egna regler fortfarande.......Sen vet jag inte hur det är för norge om de har nå undantag. Förut fick inte de köra privata svenska bilar alls i sverige.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är svårt att hitta förordningen. På ett gammalt husbilsforum hittade jag detta svar från transportstyrelsen. Frågan var om en finsk husbil kunde lånas ut i sverige till personer med svenskt körkort.

Svaret var:

I 10 § Förordning(2001:650) om vägtrafikregister (FVTR), kan man läsa: Ett
fordon i internationell vägtrafik i Sverige skall vara registrerat i en främmande stat.

1. om den har införts och används av en person som är bosatt i utomlands men som
tillfälligt vistas här,
2. om det uppfylller de villkor som gäller för ett sådant fordoni brukarens land.

Enligt 14 § i FVTR, så behöver inte registreringsbeviset följa med fordonet, om
fordonet är registrerat i Danmark, Finland eller Norge. Registreringsskyltarna skall
godtas som bevis för registrering. Detta gäller personbilar och motorcyklar.

Om trafikpolisen inte har några synpunkter på det, enligt 10 § .1, och eftersom
14 § i FVTR tar bort skyldigheten att behöva visa registreringsbeviset. Då kan inte
polisen, även om dom skulle vilja veta det, på ett enkelt sätt ta reda på vem som
äger fordonet.

Så lagen sätter enligt min tolkning inget hinder för att ni inte
skulle kunna låna ut fordonet. Tillfälligt brukande gäller i upp till 1 år, så ett par
veckor går då alldeles utmärkt!

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXX
Handläggare

Trafikregistret


Transportstyrelsen
70181 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
Det svaret är ju lite intressant. Jag förstår kanske handläggarens svar fel men han säger ju i princip att man kan strunta i förordningen för att polisen inte enkelt kan kolla vem som äger bilen.

Är det som Stefan säger att det har ändrat så får jag väl erkänna att mina kunskaper är föråldrade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.