Sitta på rodret känns iallafall solklart vad det rör sig om. Bilden var klockren!

Men av texten förstår man att det inte serverades groggar på rodret, så även om herr Malmgren lockas av att inte själv kontrollera rodret så är en sittplats där nog inte att rekommendera.

Att segla utan att varken styra eller skota känns lite trist kan jag tycka.

Har för mig att jag läst om några fripassagerare som åkt i utrymmet för landningsstället på ett flygplan. Det känns om möjligt än mer vanskligt.

Man kan nog anta att dessa passagerare iallafall inte tyngs av bolån i miljonklassen, de har sannolikt andra problem än 7% ränta...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
När vi köpte hus 2011 så var bankens utvärderingskriterier bland annat att vi som lånetagare, med våra dåvarande inkomster, skulle klara schablonmässiga förväntade utgifter förknippat med hushållet samt en bolåneränta på 7 %. Därtill amortering.
Minns att vi då valde att binda lånen till 4,2 % under några år.

Idag är självklart hushållets utgifter större än de var 2011. Lika självklart så är differensen mellan inkomst och utgift större nu än 2011.

Vi klarar 7 % ränta.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman
När vi köpte villa hösten 2010 så kastade banken på oss pengar, ordagrannt.

Satt med en bostadsrätt som ej lagts ut för försäljning än innan vi köpte huset.
Bostadsrättslån på 700K. Värde bostadsrätt ca 1M.

Efter köpet av villan blev svaret från bankdamen: Ska ni inte ha pengar och renovera villan för också?

Så fast vi satt med belånad bostadsrätt innan tillträde till villan, så fick vi låna till huset (15% kontant löste vi själva på inköpspriset ca1,5M) och sen vill damen pracka på oss ytterligare MER lånade pengar för att renovera. Vi tackade nej till det.

Det är nya tider nu...

Bostadsrätten såldes omgående efter tillträdet med bra vinst. Och huset är numera sålt, och hade jag haft mer is i magen så hade vi kunnat få ut mer pengar innan det "vände" efter pandemin med huspriserna. Men det visste vi ju naturligtvis inte redan då. Sålde för mer än det dubbla till slut 2021.

Det var andra orsaker till att vi sålde villan när vi väl gjorde det. Kanske en stor skvätt tur också.

Hade jag haft kvar villan idag och räntorna hade gått upp till 7% så hade vi klarat av det med stor marginal.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Bygger fortfarande lösvirke, betalar redan 6% i byggnadskreditiv samt andra boendet. Inga problem med 7%
 
Krilleman Krilleman skrev:
När vi köpte villa hösten 2010 så kastade banken på oss pengar, ordagrannt.
Det gjorde de 2019 också när vi byggde huset. Vi hade trädgård och pool kvar och banken frågade om vi inte skulle låna till det också. Det fanns "hur mycket utrymme som helst". Vi räknade med runt 500k att slutföra med hantverkare direkt men jag sa att det fick räcka. Jag gillar att göra saker själv så vi blev "klara" i år. Lite belysning och mys kvar men halva kostnaden och inga ytterligare lån.
 
D Dilato skrev:
1 dansk krona är värd 1.56 svenska kronor i dag. Tror du jag åker till Köpenhamn ( som ligger 1 timme bort) för att shoppa ?☹️
Haha nej
D Dilato skrev:
1 dansk krona är värd 1.56 svenska kronor i dag. Tror du jag åker till Köpenhamn ( som ligger 1 timme bort) för att shoppa ?☹
D Dilato skrev:
1 dansk krona är värd 1.56 svenska kronor i dag. Tror du jag åker till Köpenhamn ( som ligger 1 timme bort) för att shoppa
Tror många inte heller fattar att man har mycket bättre lön i Stockholm jämfört med andra städer. Visst vi har lån på flera miljoner men vi har också sparat runt 20tusen varje månad så sparkontot växer snabbt, vi kommer få ca 15000 mer i lånkostnader när lånet löper ut i december men vi klarar oss bra ändå, sedan är det fina löne ökningar på gång också i år.

Pratade med grannen som sa detsamma typ vi klarar 7% men blir det värre så har vi mycket att ta av på sparkontot
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Krisen kommer först till alla företag som lever på root avdrag och när vi sett det så se man att husägare har snålat åt ordentligt sedan tar det nog ett år innan man märker av resten av att folk snålar in
 
Bra och dyra fastighet kommer fortfarande sälja bra inte minst när kronan sjunkit så mycket i värde. För rika utlänningar är alla fastigheter på 30% rabatt pga svag krona nu.
 
C Crank skrev:
Krisen kommer först till alla företag som lever på root avdrag och när vi sett det så se man att husägare har snålat åt ordentligt sedan tar det nog ett år innan man märker av resten av att folk snålar in
Root-avdrag, det låter som direktör @AndersMalmgren...
 
kashieda kashieda skrev:
Root-avdrag, det låter som direktör @AndersMalmgren...
Den enda hushållsnära tjänst jag tillhandahåller är till min sambo i sänghalmen
 
C Crank skrev:
Tror många inte heller fattar att man har mycket bättre lön i Stockholm jämfört med andra städer.
Det gäller nog tyvärr inte alla i stockholm. Dessutom kommer nog en lågkonjuktur slå hårt även mot Stockolmsjobb. Det är väl snarare de med lågavlönade säkra jobb på små orter med små lån som "rider ut" en kris bäst. Lärare, läkare och förskolärare drabbas inte av konkurser...


AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den enda hushållsnära tjänst jag tillhandahåller är till min sambo i sänghalmen
Jag trodde direktörn hade hästens-säng med äkta tagel...

Så vi tar tagelskjortan på...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det gäller nog tyvärr inte alla i stockholm. Dessutom kommer nog en lågkonjuktur slå hårt även mot Stockolmsjobb. Det är väl snarare de med lågavlönade säkra jobb på små orter med små lån som "rider ut" en kris bäst. Lärare, läkare och förskolärare drabbas inte av konkurser...



Jag trodde direktörn hade hästens-säng med äkta tagel...

Så vi tar tagelskjortan på...
[media]
Det är ett annat ord för sängen oberoende av stoppning
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den enda hushållsnära tjänst jag tillhandahåller är till min sambo i sänghalmen
Såklart, glömde att root bara finns på kompetenta operativsystem. Sorry!
 
  • Haha
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ett annat ord för sängen oberoende av stoppning
Jodå, jag vet. Vill bara skojja lite...

Korvstoppning är inte avdragsgillt vad jag vet...

 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Såklart, glömde att root bara finns på kompetenta operativsystem. Sorry!
Rätt säker på att de menade rot inte root. Root finns på Windows, heter administrator. Man ska dock undvika köra program som admin då det ger programmet upphöjda rättigheter tex att skriva utanför sin folder/appdata
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.