15 199 läst · 28 svar
15k läst
28 svar
Hagmans Golvfärg EP-V härdar inte
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 360 inlägg
Tråkigt med sånt här. Själv har jag ett epoxigolv som målats helt enligt leverantörens föreskrifter. Proffsfärg. Golvet är fortfarande mjukt och lite klibbigt ut med väggarna efter 4 år
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Oj! Surt att inte slutresultatet blev bra. Jag hoppas verkligen att jag har mer tur!
Renoverare
· Kalmar
· 2 818 inlägg
Tänk bara på att en tf är mycket tätare än en vanlig vb
Medlem
· Västerbotten
· 132 inlägg
Tack för infon. Det är nog inga problem i det här fallet. Marken består av kapillärbrytande pinmo. All väta åker rakt genom backen med en torr gräsmatta som följd...
Har själv råkat ut för detta med denna färg. var mjuk efter flera veckors väntande.
Har blandat väldigt mycket olika produkter såsom lim, annan färg, plast etcetera men denna färg ställer mycket högre krav på exakthet i blandningsförhålladena än allt annat jag provat. (Gäller säkert andra märken också gällande epoxifärg).
Jag tog en spackelspade och skrapade av det som gick. Sedan gick jag på ytan med en slipmaskin med korn 40. Jag vågade inte lita på att ytan skulle vara duglig för att påföra ett nytt lager färg annars. Kan tilläggas att det var varv 2 som strulade för mig. Det räckte med att påföra ett till varv efter denna borttagning för att få ett snyggt resultat, där jag var vääldigt noggrann med blandninsförhålladena. Nu ett år senare sitter färgen fortfarande perfekt.
Bra färg om man gör rätt är min erfarenhet. Dock skulle jag gärna sett en övertydlig märkning om vikten av att blanda helt exakt. Jag själv som tycke mig "ha koll" med referenser av andra produkter underskattade detta totalt.
Har blandat väldigt mycket olika produkter såsom lim, annan färg, plast etcetera men denna färg ställer mycket högre krav på exakthet i blandningsförhålladena än allt annat jag provat. (Gäller säkert andra märken också gällande epoxifärg).
Jag tog en spackelspade och skrapade av det som gick. Sedan gick jag på ytan med en slipmaskin med korn 40. Jag vågade inte lita på att ytan skulle vara duglig för att påföra ett nytt lager färg annars. Kan tilläggas att det var varv 2 som strulade för mig. Det räckte med att påföra ett till varv efter denna borttagning för att få ett snyggt resultat, där jag var vääldigt noggrann med blandninsförhålladena. Nu ett år senare sitter färgen fortfarande perfekt.
Bra färg om man gör rätt är min erfarenhet. Dock skulle jag gärna sett en övertydlig märkning om vikten av att blanda helt exakt. Jag själv som tycke mig "ha koll" med referenser av andra produkter underskattade detta totalt.
Hur gick det, blev det ok till slut?
Jag hittade den här tråden när jag googlade, var med om samma sak. Färgen var så kladdig att det inte gick att påföra nytt lager inom 24h. Vi valde att slipa bort färgen. Har reklamerat till Hagmans och står nu med ett stillastående garageprojekt med ton av prylar i vardagsrummet :/
Jag hittade den här tråden när jag googlade, var med om samma sak. Färgen var så kladdig att det inte gick att påföra nytt lager inom 24h. Vi valde att slipa bort färgen. Har reklamerat till Hagmans och står nu med ett stillastående garageprojekt med ton av prylar i vardagsrummet :/
Renoverare
· Kalmar
· 2 818 inlägg
Rätt blandningsförhållande och ventilation/temperatur?
Renoverare
· Kalmar
· 2 818 inlägg
Hela satser ?
Renoverare
· Kalmar
· 2 818 inlägg
Då har du gjort allt rätt konstigt har nog blandat 1000 burkar från hagmans utan problem
Jag ringde och pratade med Hagmans för att se om det fanns andra omständigheter som kan ha bidragit. Tex luftfuktighet, för den var rätt hög efter att vi sprutmålat väggar och tak strax innan. Men killen där sa att det enda som det bidrar till är flammighet och det hade vi faktiskt inget av.
Kan plattan ha varit i kallaste laget trots utomhustemperaturen? Bör jag värma upp garaget något innan jag målar nästa gång? Kan dammbindningen ha påverkat - sög betongen för mkt/för lite?
Kan plattan ha varit i kallaste laget trots utomhustemperaturen? Bör jag värma upp garaget något innan jag målar nästa gång? Kan dammbindningen ha påverkat - sög betongen för mkt/för lite?
Jag är inte heller helt nöjd med resultatet när jag kört den färgen.
Mitt problem är dock att golvet är ganska flammigt och blev inte alls så blankt som vissa andra lyckats med.
Nu har jag målat golvet 3 ggr och använt nästan 29 liter EP-V, till 52kvm yta, så jag har målat ordentligt flödigt.
Vet inte vad jag gjort för fel. Temperaturen i garaget har legat på 22-23 grader och luftfuktigheten tror jag knappast är problemet för jag har en Fresh Intellivent inställd på känsligaste läget och jag har kollat appen emellanåt och den har aldrig gått över grundläget på 1000rpm.
Mitt problem är dock att golvet är ganska flammigt och blev inte alls så blankt som vissa andra lyckats med.
Nu har jag målat golvet 3 ggr och använt nästan 29 liter EP-V, till 52kvm yta, så jag har målat ordentligt flödigt.
Vet inte vad jag gjort för fel. Temperaturen i garaget har legat på 22-23 grader och luftfuktigheten tror jag knappast är problemet för jag har en Fresh Intellivent inställd på känsligaste läget och jag har kollat appen emellanåt och den har aldrig gått över grundläget på 1000rpm.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Vi gjorde om hela proceduren, var väldigt noga med att få ut varenda droppe ur härdningsburken. Första strykningen spädde vi med 15 procent vatten enligt rekommendation. Det blev jätteflammigt trots att jag försökte måla så jämnt som möjligt. Det fick härda i 13 timmar innan jag strök nästa gång. Det var runt 20 grader ute och jag såg till att ha god ventilation. På stället närmast dörren var färgen nog ändå inte helt genomhärdad, för det lossnade småbitar på ett ställe där jag gick, 3x3 mm. Men det var ju för sent att göra något åt då, så jag målade på det sista där också. Jag lade på så flödigt som jag bara vågade, och resultatet den här gången blev bra sett till härdningen. Förutom vid dörren där det har lossnat lite igen där gräsklipparen har stått. Däremot är det flammigt. Och det var det redan innan det hade torkat, så jag tror mer att det handlar om första strykningen, hur man nu ska kunna undvika det? Och Hagmans rekommenderar inte fler än två strykningar pga luftgenomströmningen. Hur man ska lyckas få ett jämnt golv utan en tredje strykning förstår jag inte.
Men jag är hyggligt nöjd ändå, det ser ju hundra ggr bättre ut än tidigare
Men jag är hyggligt nöjd ändå, det ser ju hundra ggr bättre ut än tidigare
Produkter som diskuteras i tråden