F
lilytwig lilytwig skrev:
Så här skriver konsumentverket:
"För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Enligt tidigare prövning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) krävs det att du ska ha missat flera betalningar under kort tid för att elbolaget ska få stänga av elen."
Så vi kan nog utgå från att du är en notoriskt slarver, eller bara fabulerar.

Skulle det vara så att elbolaget inte följt reglerna så har du rätt till skadestånd.
Man kan ju läsa också. Hela texten är en citering från en låst tidningsartikel. Både konsumentverket och ARN är konsumentorientrade och detta handlade om ett företag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Så här skriver konsumentverket:
"För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Enligt tidigare prövning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) krävs det att du ska ha missat flera betalningar under kort tid för att elbolaget ska få stänga av elen."
Så vi kan nog utgå från att du är en notoriskt slarver, eller bara fabulerar.

Skulle det vara så att elbolaget inte följt reglerna så har du rätt till skadestånd.
Säkert men det finns nog lättare fajter att välja, att vinna mot eon juridiskt är nog i stort sett omöjligt, du ser ju tex hur det går för Energimarknadsinspektionen som har långt mer muskler, de kommer ingenstans.

Förmodligen kommer de bete sig som de andra gängen och hitta på nya skulder och skadestånd, betala annars stänger de av hos dina barn och föräldrar också.

Nä, det är nog bara att inse att vi har skapat monster på marknaden genom att ge bort och tillåta privata monopol.
 
Det som slår mig efter att ha läst mestadels av denna tråd är följande: de som säger att solceller inte lönar sig baserat på olika uträkningar, de har inga celler.
De som säger att det lönar sig har celler på sina tak och kan backa upp det ganska bra med nollfakturor osv.

Jag har nyligen skaffat celler etcmför drygt 200k och har en förväntad produktion på ca 15.000kwh/år
Jag förbrukar ink min elbil ca 15.000/år.

Man räknar med att ca 10.000 blir sålda och 5000 egenförbrukade ungefär.

Det resulterar i ca 6000 skattereduktion från staten. 10000*spotpris säg 7500:-
Och 5000*spotpris+elöverföring+moms säg 10.000:-

Det blir i runda slängar 22.000:-/år om jag inte missat något. Vilket gör att det ska ta ca 10 år att få tillbaka pengarna.

Och efter att jag ordnade elbil som jag kör ca 4000 mil/år med till väldigt låg kostnad (nära gratis) så sparar jag otroliga pengar mot om jag skulle fortsatt med min diesel.

I det hela känner jag mig nöjd i alla fall och det är ändå huvudsaken för min egen del.
 
  • Gilla
Eklundh och 5 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Det som slår mig efter att ha läst mestadels av denna tråd är följande: de som säger att solceller inte lönar sig baserat på olika uträkningar, de har inga celler.
De som säger att det lönar sig har celler på sina tak och kan backa upp det ganska bra med nollfakturor osv.

Jag har nyligen skaffat celler etcmför drygt 200k och har en förväntad produktion på ca 15.000kwh/år
Jag förbrukar ink min elbil ca 15.000/år.

Man räknar med att ca 10.000 blir sålda och 5000 egenförbrukade ungefär.

Det resulterar i ca 6000 skattereduktion från staten. 10000*spotpris säg 7500:-
Och 5000*spotpris+elöverföring+moms säg 10.000:-

Det blir i runda slängar 22.000:-/år om jag inte missat något. Vilket gör att det ska ta ca 10 år att få tillbaka pengarna.

Och efter att jag ordnade elbil som jag kör ca 4000 mil/år med till väldigt låg kostnad (nära gratis) så sparar jag otroliga pengar mot om jag skulle fortsatt med min diesel.

I det hela känner jag mig nöjd i alla fall och det är ändå huvudsaken för min egen del.
Det finns alltid de som det lönar sig för, det finns också de som det inte lönar sig för.

Man kan ju gissa att de som ifrågasätter har gjort beräkningar som säger att det inte går ihop och att de som är positiva har gjort beräkningar som fick det att gå ihop.

Man kan också se att de flesta positiva bor i SE4. De som redan har gjort energibesparingar på huset har också svårare att få en kalkyl att gå ihop (eftersom en mindre anläggning är relativt sett dyrare).

Jag har främst lyft riskerna för att det inte bär sig på sikt, baserat på framtida politiska beslut och risker för elpriserna.

Alla får göra sina bedömningar, men när jag räknar på det så blir kalkylen svag och med risker för minskningar av 60-öringen och ett överskott av el på dagtid framöver så vågar inte jag installera. Jag tittar lite på en mindre anläggning som skall vända sig efter solen, men har istället kommit fram till att solvärme ger mycket mer återbäring för pengarna. Där ligger därför min nästa optimering av energiförbrukningen hemma (vi får se om jag hinner i vinter).

Ett problem är också att de som investerar i solpaneler får sämre lönsamhet på energibesparande åtgärder då man inte får 60-öringen för produktion över årskonsumtionen

Så, det beror helt på vilka förutsättningar man har och vilka möjligheter man vill ha och kan tänka sig att offra i framtiden.

Lycka till med din installation, det kommer säkert att bli bra för dig.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Det som slår mig efter att ha läst mestadels av denna tråd är följande: de som säger att solceller inte lönar sig baserat på olika uträkningar, de har inga celler.
De som säger att det lönar sig har celler på sina tak och kan backa upp det ganska bra med nollfakturor osv.

Jag har nyligen skaffat celler etcmför drygt 200k och har en förväntad produktion på ca 15.000kwh/år
Jag förbrukar ink min elbil ca 15.000/år.

Man räknar med att ca 10.000 blir sålda och 5000 egenförbrukade ungefär.

Det resulterar i ca 6000 skattereduktion från staten. 10000*spotpris säg 7500:-
Och 5000*spotpris+elöverföring+moms säg 10.000:-

Det blir i runda slängar 22.000:-/år om jag inte missat något. Vilket gör att det ska ta ca 10 år att få tillbaka pengarna.

Och efter att jag ordnade elbil som jag kör ca 4000 mil/år med till väldigt låg kostnad (nära gratis) så sparar jag otroliga pengar mot om jag skulle fortsatt med min diesel.

I det hela känner jag mig nöjd i alla fall och det är ändå huvudsaken för min egen del.
Du ligger rätt i dina uträkningar. Hittills i år har jag producerat 11100, sålt 7300 och sparat totalt med skattereduktion 14800.

Jag har ingen elbil men pool, så du kommer spara mycket mer genom att ladda elbil.

Juli gav ca 500 mindre än förra året så den var inte så dålig även om det kändes som den regnade bort.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Så vi kan nog utgå från att du är en notoriskt slarver, eller bara fabulerar.

Skulle det vara så att elbolaget inte följt reglerna så har du rätt till skadestånd.
Jag tror inte djac fabulerar eller är en notorisk slarver. (Nja, kanske att han fabulerar lite ibland 😊 )
Möjligen fabulerar Pernilla, Anna och/eller journalisten.
(Det låter ju som delgivningarna inte gått rätt till (se tex Energimarknadsbyrån) men vi har väl lite svårt att hjälpa Anna och Pernilla här i tråden).

Tänk vilken bra sits elbolagen har som kan stänga av strömmen för att driva in uteblivna betalningar i stället för att som andra företag låta skulder gå till inkasso och kronofogden.
Fast de stänger ju bara av elen med omtanke för att vara snäll mot kunden så inte kunden får mer skulder. 😇

Med mer volatila elpriser i framtiden (och med tanke på att allt fler hamnar hos kronofogden) så får man nog hitta på nya lösningar och inte fokusera så mycket på att det är så väldigt brottsligt att missa att betala sin el.
Varför inte ett elkonto med kreditgräns och ränta?
En betalningsfri månad per år som på kreditkort?
Möjlighet att betala ett fast belopp så den dyra ”vinterelen” till stor del är betald i förväg.

Tja, nu vart det rejält of topic…
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man kan ju läsa också. Hela texten är en citering från en låst tidningsartikel. Både konsumentverket och ARN är konsumentorientrade och detta handlade om ett företag.
Det är därför man har alla sådana viktiga räkningar på Autogiro/efaktura, alltid betalda på rätt tid med rätt belopp.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Det som slår mig efter att ha läst mestadels av denna tråd är följande: de som säger att solceller inte lönar sig baserat på olika uträkningar, de har inga celler.
De som säger att det lönar sig har celler på sina tak och kan backa upp det ganska bra med nollfakturor osv.

Jag har nyligen skaffat celler etcmför drygt 200k och har en förväntad produktion på ca 15.000kwh/år
Jag förbrukar ink min elbil ca 15.000/år.

Man räknar med att ca 10.000 blir sålda och 5000 egenförbrukade ungefär.

Det resulterar i ca 6000 skattereduktion från staten. 10000*spotpris säg 7500:-
Och 5000*spotpris+elöverföring+moms säg 10.000:-

Det blir i runda slängar 22.000:-/år om jag inte missat något. Vilket gör att det ska ta ca 10 år att få tillbaka pengarna.

Och efter att jag ordnade elbil som jag kör ca 4000 mil/år med till väldigt låg kostnad (nära gratis) så sparar jag otroliga pengar mot om jag skulle fortsatt med min diesel.

I det hela känner jag mig nöjd i alla fall och det är ändå huvudsaken för min egen del.
Mycket bra och enkelt redovisat med rimliga siffror. Lätt att följa. 👍

Många verkar mest skryta om hur mycket de tjänar och om nån inte förstår hur det är möjligt eftersom det med deras erfarenheter verkar orimligt, så är de idioter.
Får vi inte reda på förutsättningarna blir ju siffrorna ointressanta.

Mycket av kalkylen handlar om att ”tjäna” på att förbruka mycket el subventionerat av skatteåterbäring (60-öringen & avdrag/gröna bidrag för installation etc) och spekulation i framtida elpris.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror inte djac fabulerar eller är en notorisk slarver. (Nja, kanske att han fabulerar lite ibland 😊 )
Möjligen fabulerar Pernilla, Anna och/eller journalisten.
(Det låter ju som delgivningarna inte gått rätt till (se tex Energimarknadsbyrån) men vi har väl lite svårt att hjälpa Anna och Pernilla här i tråden).

Tänk vilken bra sits elbolagen har som kan stänga av strömmen för att driva in uteblivna betalningar i stället för att som andra företag låta skulder gå till inkasso och kronofogden.
Fast de stänger ju bara av elen med omtanke för att vara snäll mot kunden så inte kunden får mer skulder. 😇

Med mer volatila elpriser i framtiden (och med tanke på att allt fler hamnar hos kronofogden) så får man nog hitta på nya lösningar och inte fokusera så mycket på att det är så väldigt brottsligt att missa att betala sin el.
Varför inte ett elkonto med kreditgräns och ränta?
En betalningsfri månad per år som på kreditkort?
Möjlighet att betala ett fast belopp så den dyra ”vinterelen” till stor del är betald i förväg.

Tja, nu vart det rejält of topic…
Du kan ju i så fall använda ditt kreditkort, så får du den servicen.
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Så här skriver konsumentverket:
"För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Enligt tidigare prövning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) krävs det att du ska ha missat flera betalningar under kort tid för att elbolaget ska få stänga av elen."
Så vi kan nog utgå från att du är en notoriskt slarver, eller bara fabulerar.

Skulle det vara så att elbolaget inte följt reglerna så har du rätt till skadestånd.
Jag brukar inte påpeka sånt här men du tvingar mig, -förstår du verkligen vad du läser öht, vet du ens vad fabulera betyder?

Jag citerar en tidningsartikel och du tror därför att jag ha upplevt det som skrivs, jag har egna upplevelser av min nätleverantör men har aldrig fått strömmen avstängd på det sättet?

Gällande din tro på att vem som har rätt och fel i tvister spelar någon roll så ska du hålla fast vid den, det är något vackert över barnatron.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du kan ju i så fall använda ditt kreditkort, så får du den servicen.
Du får tänka lite större, lite längre.
Kanske håller sig elpriserna låga och stabila eller så stiger hushållens kostnader för el med ”besvärligt höga” elräkningar på vintern.
Elpriset kommer att fortsätta sjunka eftersom vi bygger mer billiga vindkraftverk som konkurrerar ut den dyra kärnkraften.

Det medför på sikt att vi behöver bygga syntetisk svängmassa, syntetisk reaktiv effekt, batterilager, pumpkraft.
Det är inte självklart att summan av extrakostnaderna för att hålla igång elnätet och den billiga vindelen ger os lägre elpriser.
Få förstår hur sol och vind skalar upp (eller inte gör det om de utgör för stor del av elproduktionen).

Tycker du bättre om hur föregångslandet i väster tänker lösa problemet med dyra elräkningar?
California will soon become the first state to determine residents’ electricity fees based on their income as part of a new effort to spur households toward full electrification and bring down the state’s soaring electricity costs for low-income Californians.

[länk]
Bakgrundsinformation
Avregleringen som startade en elkris
Den kaliforniska omstruktureringen av elmarknaden syftade till att skapa en väl funge- rande elmarknad och låta elkonsumenterna åtnjuta lägre elpriser. Verkligheten blev en helt annan.
När privatpersoner och företag i delstaten periodvis under vintern och våren 2001 blev utan el var det resultatet av oklara förutsättningar på elmarknaden, dåligt samarbete mellan de involverade aktörerna och bristande insikter om kommande elbehov i världens hetaste IT-regioner.
Krisen i Kalifornien, och de nödåtgärder i form av ransonering, avkopplad el och roterande bortkoppling som genomfördes, kan ge värdefulla erfarenheter inför bered- skapsplaneringen av en eventuell svensk elkris. Under några kalla februaridagar 2001 stod Sverige nära en situation där liknande åtgärder hade kunnat bli nödvändiga.

[länk]
Kanske du kommer att vara en person som undrar varför du skall betala extra när du är självförsörjande på elenergi?
Först bidrag för att installera solceller och sen extrakostnader? Nä, då är det dags att skaffa batteri och klara sig själv.
Kanske rent av köra drift och slippa elnätskostnaderna. Tjänar samhället på det?
“Why should I pay for someone else’s bill when I paid thousands for solar?” one commenter wrote.
[samma källa som ovan]
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du får tänka lite större, lite längre.
Kanske håller sig elpriserna låga och stabila eller så stiger hushållens kostnader för el med ”besvärligt höga” elräkningar på vintern.
Elpriset kommer att fortsätta sjunka eftersom vi bygger mer billiga vindkraftverk som konkurrerar ut den dyra kärnkraften.

Det medför på sikt att vi behöver bygga syntetisk svängmassa, syntetisk reaktiv effekt, batterilager, pumpkraft.
Det är inte självklart att summan av extrakostnaderna för att hålla igång elnätet och den billiga vindelen ger os lägre elpriser.
Få förstår hur sol och vind skalar upp (eller inte gör det om de utgör för stor del av elproduktionen).

Tycker du bättre om hur föregångslandet i väster tänker lösa problemet med dyra elräkningar?


Bakgrundsinformation


Kanske du kommer att vara en person som undrar varför du skall betala extra när du är självförsörjande på elenergi?
Först bidrag för att installera solceller och sen extrakostnader? Nä, då är det dags att skaffa batteri och klara sig själv.
Kanske rent av köra drift och slippa elnätskostnaderna. Tjänar samhället på det?
Helt irrelevant! Frågan var hur företagare slarver skulle kunna undvika att elen stäng av om han inte betalar i tid.
 
D djac skrev:
Jag brukar inte påpeka sånt här men du tvingar mig, -förstår du verkligen vad du läser öht, vet du ens vad fabulera betyder?

Jag citerar en tidningsartikel och du tror därför att jag ha upplevt det som skrivs, jag har egna upplevelser av min nätleverantör men har aldrig fått strömmen avstängd på det sättet?

Gällande din tro på att vem som har rätt och fel i tvister spelar någon roll så ska du hålla fast vid den, det är något vackert över barnatron.
Sorry, jag missade att du var företagare. Vanliga konsumenter har litet bättre frist när de missar att betala.
När det gäller företag som inte betalar i tid så måste man faktiskt slå till snabbt. Det gäller att vara först i kön vid en konkurs.
Och som företagare borde du ha koll. Det kan räcka med en betalningsanmärkning för att stjälpa ett företag.
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Sorry, jag missade att du var företagare. Vanliga konsumenter har litet bättre frist när de missar att betala.
När det gäller företag som inte betalar i tid så måste man faktiskt slå till snabbt. Det gäller att vara först i kön vid en konkurs.
Och som företagare borde du ha koll. Det kan räcka med en betalningsanmärkning för att stjälpa ett företag.
Du verkar, trots påpekande, fortfarande ha lite problem med att se att djac citerade en artikel i dagspressen.

Om djac är företagare eller inte vet vi intet. Iaf inte baserat på information i den här tråden...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Både konsumentverket och ARN är konsumentorientrade och detta handlade om ett företag.
OK, här är inlägget i original
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.