B
anders07 anders07 skrev:
NĂ€stan... [bild]
Klamrat snett ju 😁
 
  • Haha
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
För mĂ„nga Ă„r sedan nĂ€r vi hade hantverkare hemma för att bygga ut en hall sĂ„ skulle jag passa pĂ„ att lĂ€gga golv i anslutande gamla hallen. Förmodligen av en kombination av sparsamhet och oerfarenhet sĂ„ lĂ€t jag inte byggarna göra detta ocksĂ„. Efter att ha sprungit runt benen pĂ„ hantverkarna ett tag i vĂ€ntan pĂ„ att de skulle sĂ€tta igen ett dörrhĂ„l till tvĂ€ttstugan sĂ„ att jag kunde börja sĂ„ var det Ă€ntligen dax för mig. Rev ut ett gammalt laminatgolv, gick problemfritt. Nya hallen fick dock massivt trĂ€golv, och för att fĂ„ höjderna att stĂ€mma behövde jag ta bort spĂ„nskivan för att sala pĂ„ bjĂ€lklaget till rĂ€tt höjd. Trevliga hantverkare lĂ„nade gĂ€rna ut en tigersĂ„g. Jag hade koll pĂ„ var golvreglarna gick sĂ„ jag gjorde ett fint starthĂ„l för sĂ„gbladet och körde pĂ„. Gick hur bra som helst med riktiga grejer, som att sĂ„ga i smör! Kommer ihĂ„g att hjĂ€rnan insĂ„g en sak en tusendels sekund för sent - vattenledningarna till badrummet borde gĂ„ ungefĂ€r hĂ€r! đŸ˜±Mycket riktigt, omdelbart hörs det bekanta ljudet av kommunalt vatten genom ett avsĂ„gat 22mm rör!
Min fru sa senare att den hastigheten hon sÄg mig ha nÀr jag flög ut genom ytterdörren, kastade mig ner i kÀllarluckan för att stÀnga av vattnet, sÄ fort har hon aldrig sett mig röra mig, vare sig förr eller senare.
Som tur var hade vi nyligen fÄtt ny vattenmÀtare med frÀscha ventiler, sÄ att stÀnga av gick lÀtt.
FörvÄnande hur mycket vatten som kommer pÄ gissningsvis 15-20 sekunder.
BjĂ€lklaget lĂ„g ju Ă€ndĂ„ öppet nu, sĂ„ det var bara att byta lite blöt isolering och ringa rörkrökaren som fick komma och skarva. Tycker fortfarande att ca 3000 spĂ€nn va mycket för 2 m rör och tvĂ„ skarvar, men kĂ€nde redan dĂ„ att det var mina lĂ€rpengar. Undviker gĂ€rna rörjobb idag, och gör jag nĂ„got sĂ„ Ă€r det pĂ„ vardagar nĂ€r man har tillgĂ„ng till proffs

 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
För mĂ„nga Ă„r sedan nĂ€r vi hade hantverkare hemma för att bygga ut en hall sĂ„ skulle jag passa pĂ„ att lĂ€gga golv i anslutande gamla hallen. Förmodligen av en kombination av sparsamhet och oerfarenhet sĂ„ lĂ€t jag inte byggarna göra detta ocksĂ„. Efter att ha sprungit runt benen pĂ„ hantverkarna ett tag i vĂ€ntan pĂ„ att de skulle sĂ€tta igen ett dörrhĂ„l till tvĂ€ttstugan sĂ„ att jag kunde börja sĂ„ var det Ă€ntligen dax för mig. Rev ut ett gammalt laminatgolv, gick problemfritt. Nya hallen fick dock massivt trĂ€golv, och för att fĂ„ höjderna att stĂ€mma behövde jag ta bort spĂ„nskivan för att sala pĂ„ bjĂ€lklaget till rĂ€tt höjd. Trevliga hantverkare lĂ„nade gĂ€rna ut en tigersĂ„g. Jag hade koll pĂ„ var golvreglarna gick sĂ„ jag gjorde ett fint starthĂ„l för sĂ„gbladet och körde pĂ„. Gick hur bra som helst med riktiga grejer, som att sĂ„ga i smör! Kommer ihĂ„g att hjĂ€rnan insĂ„g en sak en tusendels sekund för sent - vattenledningarna till badrummet borde gĂ„ ungefĂ€r hĂ€r! đŸ˜±Mycket riktigt, omdelbart hörs det bekanta ljudet av kommunalt vatten genom ett avsĂ„gat 22mm rör!
Min fru sa senare att den hastigheten hon sÄg mig ha nÀr jag flög ut genom ytterdörren, kastade mig ner i kÀllarluckan för att stÀnga av vattnet, sÄ fort har hon aldrig sett mig röra mig, vare sig förr eller senare.
Som tur var hade vi nyligen fÄtt ny vattenmÀtare med frÀscha ventiler, sÄ att stÀnga av gick lÀtt.
FörvÄnande hur mycket vatten som kommer pÄ gissningsvis 15-20 sekunder.
BjĂ€lklaget lĂ„g ju Ă€ndĂ„ öppet nu, sĂ„ det var bara att byta lite blöt isolering och ringa rörkrökaren som fick komma och skarva. Tycker fortfarande att ca 3000 spĂ€nn va mycket för 2 m rör och tvĂ„ skarvar, men kĂ€nde redan dĂ„ att det var mina lĂ€rpengar. Undviker gĂ€rna rörjobb idag, och gör jag nĂ„got sĂ„ Ă€r det pĂ„ vardagar nĂ€r man har tillgĂ„ng till proffs

Kollegan skulle sĂ€tta in en braskamin m.h.a. hantverkare, nĂ€r dom sĂ„gade golvspĂ„nen fick dom med sig i princip alla elrör frĂ„n elcentralen

 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Larsa Larsa skrev:
Kollegan skulle sĂ€tta in en braskamin m.h.a. hantverkare, nĂ€r dom sĂ„gade golvspĂ„nen fick dom med sig i princip alla elrör frĂ„n elcentralen

Det hade jag löst sjĂ€lv eftersom jag numera Ă€r epelektriker 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
NĂ€stan... [bild]
Du har rÀtt, du skulle haft kullrig skuv.
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du har rÀtt, du skulle haft kullrig skuv.
Ännu vĂ€rre... DĂ„ mĂ„ste jag ringa tillbaka elektrikern... đŸ˜±
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
SkjutmÄttet skickar jag till LSA, PM'a mig bara din adress, sÄ fÄr du snart ett roligt litet projekt i brevlÄdan! :crysmile:
đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
 
O

Efter borrat med dÄligt borr som gick sönder, kört med sticksÄg dÀr bladet sÄga snett sÄ inser jag det drÄpliga.

Hade bara kunnat borra med vanligt borr och lagt pÄ skivan ovanifrÄn för vredet gick att ta av..
 
  • Gilla
  • Haha
GĂ„rdsboende och 24 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[video]
Efter borrat med dÄligt borr som gick sönder, kört med sticksÄg dÀr bladet sÄga snett sÄ inser jag det drÄpliga.

Hade bara kunnat borra med vanligt borr och lagt pÄ skivan ovanifrÄn för vredet gick att ta av..
Det drÄpligaste Àr vÀl att du byggt in en vattenskarv?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det drÄpligaste Àr vÀl att du byggt in en vattenskarv?
Är det inte bara en bĂ€nkskiva/bord...?
Skarven Àr ju öppen/tillgÀnglig under i sÄ fall...
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
O
pacman42 pacman42 skrev:
Det drÄpligaste Àr vÀl att du byggt in en vattenskarv?
NejdÄ! Det Àr en skrivbordsskiva som lyfts upp eller nu dÄ, dras bort pÄ sekunder! Den stÄr pÄ egna ben och rör inte rören!

Det Àr ocksÄ en temporÀr lösning, blir det permanent blir det en annan skiva och mycket större marginaler
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Det hÀr blev vÀl inte sÄ bra.

/Höghus

TrÀdÀck konstruerat med metallhÀngare, ovanpÄ staplad ved, inomhus eller under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
martinradbo och 16 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det hÀr blev vÀl inte sÄ bra.

/Höghus

[bild]
Ah ja inom marginalen 😂
 
Det dĂ€r funkar det med. 👌
 
KÀnns som plÄten kan buckla sig relativt lÀtt.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.