M maxmsm skrev:
Det beror lite på vad det är för mark, det finns något som heter terrängkörningslagen som förbjuder viss körning i viss terräng.
I Malmö kommun så om du parkerar vid sidan av utanför väg/gata så blir du bötfälld om du står närmare gatan än 6 meter.
Så länge marken är klassad som tomtmark så har inte kommunen rätt att bötfälla, de har bara rätt att erlägga felparkeringsavgift/”p-bot” på mark klassad som allmän mark i detaljplanen. Så går din tomt till vägen så kan de ta sina 6m och sticka upp någonstans så länge det inte är så i detaljplanen och då är din tomt helt plötsligt mindre 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man kan bara att säga att här ligger en hund begraven. Hur kan bara något sådant hända. Alla borde mäta upp sina tomter. Vi hade en bit som vi trodde tillhörde oss men det var en icke använd trottoar som kommunen inte hade anlagt. Nu fortsatte det utan att kommunen anlade trottoaren, men osäkerheten fanns.
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
Så länge marken är klassad som tomtmark så har inte kommunen rätt att bötfälla, de har bara rätt att erlägga felparkeringsavgift/”p-bot” på mark klassad som allmän mark i detaljplanen. Så går din tomt till vägen så kan de ta sina 6m och sticka upp någonstans så länge det inte är så i detaljplanen och då är din tomt helt plötsligt mindre 😂
Som jag skrev i mitt inlägg: "det beror på lite på vad det är för mark"
I fallet men Malmökommun så kan jag inte svara på vilken klassning marken hade, vi var i Hyllie och gjorde en del jobb och då var det några som hade ställt sina bilar i kanten av vägen(ingen bebyggelse vid sidan) som fick böter och vi som hade parkerat vid bodarna slapp böter, då fick jag denna info om minst 6m från väg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm. Först och främst så får Ingemar inte anlägga en parkeringsplats där utan att först söka bygglov. Att anlägga en parkeringsplats kräver bygglov enligt PBF. Kommunen kommer då troligen att neka bygglov eftersom åtgräden strider mot detaljplanen och ärendet stannar där.

Om Ingemar kör på och anlägger en parkeringsplats utan att först söka bygglov så påförs han en byggsanktionsavgift om det upptäcks (en sorts straff) och får en rättelseföreläggande att ta bort parkeringsplatsen.

Hur P-skyltning fungerar juridiskt har jag inte lika bra koll på. D v s om han bryter mot också annan lagstiftning än PBL om han sätter upp en P-skylt i en allmän plats med parkändamål.



Det är knepigt det där, lagstiftningen är inte skriven för att kommuner ska göra allmän plats av mark som de sen inte genomför. Kommunen har en laglig skyldighet att genomföra den allmänna platsen (men inga konsekvenser om de struntar i det).

Ingemar har rätt till pågående användning, trots att den är planstridig tills kommunen löser in marken. Så har han ett gunnebostängsel där, ett potatisland eller en friggebod så får de vara kvar tills kommunen löser in marken och genomför planen. Men han förväntas vid nya åtgärder följa planen så det ska inte blir några nya gunnebostängsel, potatisland eller friggebodar från hans sida. Han kan då föreläggande av kommunen att rätta detta om han genomför sådana åtgärder (har jag för mig).
Hmm... men hur funkar de me preskriptionstiden här?? Om han framhåller att han minsann parkerat sina moppar där i 25 år så borde ju själva bygglovsfrågan vara preskriberad... eller?

För efter 10 år ska ju inte kommunen kunna begära rättelse..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja, för de äldre generationerna som Ingemar tillhör så fanns vanligen inte denna information tillgänglig under större delen av livet.

D v s mycket av verksamheten byggde förr inte på att läsa regelverk och uppfylla dessa (som idag) utan på att köra på, ringa och prata med människor och helt enkelt utifrån vad människor berättar gissa vad som gäller. Det var ett snickesnackarsamhälle med dagens mått mätt. Och regelefterlevnaden var därför inte så strikt i samhället avseende dessa frågor. Skiftet sker på sent 90-tal då dras tumskruvarna åt och sen kommer nätet på allvar och att alla regler blir kända för alla, de finns bara några klick bort. Auktoriteterna dör, alla kan ju söka på nätet och se att de gissar. Sen har det accelererat och kommuntjänsteman efter kommuntjänsteman följer reglerna striktare och striktare och är räddare och räddare för att göra fel.

(Det är i alla fall den samhällsförändring som jag har upplevt som 70-talist.)
Och det är en av de sämre förändringarna. Internet är underbart.. men den här rädslan för o göra fel hos tjänstemän, och inte våga vidta åtgärder utan att förankra det hos 72 personer, eller ännu värre genom juridiskt beslut är en pissdålig samhällsutveckling.
Det minskar förtroendet för myndigheter och i samhället öht.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
som född mitten av det gladan 70- talet och uppväxt utan hjälm när man leker i sandlådan, så har man även varit med och vuxit upp tillsammans med datorerna och mobilerna. Sett hur dessa utvecklas och växa upp och bli självständiga....
Men för min del är det självklart att använda internet.
Jag tycker det är självklart att allt ska finnas på nätet
Född 74... använder Internet till allt, men har också en hel del äldre släktingar som har sin gräns vid sms ungefär.
När en så här revolutionär teknik kommer är det viktigt att inte de äldre glöms bort!
 
K KungFreddie skrev:
Hmm... men hur funkar de me preskriptionstiden här?? Om han framhåller att han minsann parkerat sina moppar där i 25 år så borde ju själva bygglovsfrågan vara preskriberad... eller?

För efter 10 år ska ju inte kommunen kunna begära rättelse..
Att man parkerat där innebär inte att det är en parkeringsplats.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ingen skillnad på tomtmark eller annan mark, allt är fastigheter. Och kommunen äger inte förfoganderätt över annans egendom.

Du har rätt att bjuda in gäster och låta dem parkera på din mark.

Hur kommer det sig att kommunen har rätt att utfärda parkeringsböter utan avtal med markägaren? Annars har kommunen brutit mot regelverket.

Vi får hoppas han gör polisanmälan för egenmäktigt förfarande. Fanns det skyltat om parkeringsregler? Det är inte bara att dela ut parkeringsböter hur som helst.
I Norrköpings ”centralt” som så många andra städer är de bara tillåtet att parkera om det är skyltat annars så är det p-förbud
 
  • Gilla
Lenamaria Witthoff
  • Laddar…
Utifrån lantmäteriets fastighetskarta jämfört med kommunens detaljplan från 1986 ser det mer ut som att Ingemar gjort anspråk på ett bolags parkmark och nyttjat denna såsom egen tomt.

Om det nu är på det gröna området (Allmän plats. park, plantering eller skyddsremsa enligt plankartan) som parkeringen skett.

Fastigheten med parken är VELLINGE LJUNGHUSEN 13:94 och ägs av Aktiebolaget Ljungskogens Strandbad vars ägande inte var helt lätt att googla fram.

Kartutdrag med fastighetsindelning, koordinater, höjd över havet och gatunamn, troligen för plats i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av karta, planvy, fastigheter, vägar, symboler som representerar byggnader, grönområden, markerade gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lenamaria Witthoff och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
I Norrköpings ”centralt” som så många andra städer är de bara tillåtet att parkera om det är skyltat annars så är det p-förbud
Men KOMMUNEN får väl aldrig sätta P-skyltar pa privat parkmark. Det kan väl bara ägaren gjöra.Hör med länsstyrelsen.
I Hardeberga hade någon satt en skylt: " obehörig trafik förbjuden" pa den gamla landsvägen , som dragits om.
Alla fick köra där , så jag målade över o-et. Det var inget brott men snillet som komponerat skylten och som parkerade framför min infart slog mig i bröstet och polisanmälde mig.
 
L Lenamaria Witthoff skrev:
Men KOMMUNEN får väl aldrig sätta P-skyltar pa privat parkmark. Det kan väl bara ägaren gjöra.Hör med länsstyrelsen.
I Hardeberga hade någon satt en skylt: " obehörig trafik förbjuden" pa den gamla landsvägen , som dragits om.
Alla fick köra där , så jag målade över o-et. Det var inget brott men snillet som komponerat skylten och som parkerade framför min infart slog mig i bröstet och polisanmälde mig.
Kommun borde int ha något med privat mark att göra. De som bestämmer över väg är samfällighet eller Vägverket eller kommun.
Om samfällighet uppbär statligt eller kommunalt bidrag får alla köra på den
 
  • Gilla
Lenamaria Witthoff
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Utifrån lantmäteriets fastighetskarta jämfört med kommunens detaljplan från 1986 ser det mer ut som att Ingemar gjort anspråk på ett bolags parkmark och nyttjat denna såsom egen tomt.

Om det nu är på det gröna området (Allmän plats. park, plantering eller skyddsremsa enligt plankartan) som parkeringen skett.

Fastigheten med parken är VELLINGE LJUNGHUSEN 13:94 och ägs av Aktiebolaget Ljungskogens Strandbad vars ägande inte var helt lätt att googla fram.

[bild][bild]
Nu förstår jag bättre. Frågan är om detaljplanen någonsin får laga kraft.
 
Varför skulle den inte vunnit laga kraft menar du?
 
G
Ingen som brytt sig om att leta efter ursprungsartikeln i Sydsvenskan? Där ser man Ingemar ståendes framför en bit mark som jag tycker framställs som den aktuella ytan.

https://www.sydsvenskan.se/2023-07-08/ingemar-far-p-boter-pa-sin-egen-tomt

Jämför sedan med flygfoton och Google Streetview så får inte jag fram att VELLINGE LJUNGHUSEN 13:94 samt 13:166 är de aktuella fastigheterna såvida de inte avverkat och asfalterat där de senaste två åren.

https://www.google.se/maps/@55.4005...KimxW8w0lFJZttIw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Vilken som är aktuell fastighet och detaljplan kan jag dock inte svara på, men för tillfället känner jag att fel fastighet diskuterats då det verkar bo en Ingemar Nilsson där också.
 
  • Gilla
planarkitekten och 1 till
  • Laddar…
G Grayscale skrev:
Ingen som brytt sig om att leta efter ursprungsartikeln i Sydsvenskan? Där ser man Ingemar ståendes framför en bit mark som jag tycker framställs som den aktuella ytan.

[länk]

Jämför sedan med flygfoton och Google Streetview så får inte jag fram att VELLINGE LJUNGHUSEN 13:94 samt 13:166 är de aktuella fastigheterna såvida de inte avverkat och asfalterat där de senaste två åren.

[länk]

Vilken som är aktuell fastighet och detaljplan kan jag dock inte svara på, men för tillfället känner jag att fel fastighet diskuterats då det verkar bo en Ingemar Nilsson där också.
Då kan jag bara be om ursäkt till både Ingemar Nilsson och Ingemar Nilsson för att felaktigt ha blandat ihop dem.

Efter ett längre sökande efter någon Ingemar Nilsson som bor bredvid ett flerbostadshus som syns på bilden har jag inte funnit någon som passade in även om ytterligare ett antal Ingemar Nilsson med varianter hittades på olika platser.

Det skulle vara mycket intressant med om någon hittar rätt fastighet.

Någon moderator får gärna ta bort eller märka mitt tidigare inlägg då det är helt felaktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.