Tomture61
E etompau skrev:
Lite lurigt tycker jag motorkonstruktionen för drivhjulen är. Motor+växellåda sitter i hjulen och får då dåligt skydd mot smuts och väta.
Kan det vara så att det sitter o-ring eller packningar för just detta .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En till handikappad "mekaniker" som inte kan med mekanik / elektronik .
Hur dum får man vara som plockar isär en maskin som har garanti !
Personligen tycker jag det är bra att han kollar grejornas konstruktion och servicebarhet, särskilt då han tidigare har testat klipparen och rekommenderat den i hans YT-kanal. Det är hans trovärdighet det handlar om.
En vanlig konsument gör ju inte på detta vis.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan det vara så att det sitter o-ring eller packningar för just detta .
Absolut, där finns säkert packningar och skydd, men motor och växellåda sitter ändå lite mer utsatt där de nu sitter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Påminner om den första generationen Romomow jag importerade typ 2006. Den *gick* att serva, men det var väldigt omständligt (även om man blev bra på det efter ett tag...)
Felsökning var hopplös och det var väldigt mycket trial&error, även när det kom en svensk representant i Skåne som man kunde ringa och prata med som i sin tur hade direktkontakt med teknikerna hos Robomow.

Allt eftersom versionerna har utvecklats så har de haft ett tydligt fokus på den delen. Nu ger självtesterna tydliga felkoder på vilken modul som har problem och det går lätt att beställa nya delar och allt är mer eller mindre plug&play.

Visst, i det aktuella fallet så hade han garanti och det var egentligen bara att skicka in den, men det är ju något som bara gäller de första åren. Förr eller senare kommer man att behöva serva den utanför garantifönstret om ni inte räknar med att den är avskriven efter 3 år.

Att det är navmotorer och planetväxlar ser jag inte som något stort problem, dels är det ju rätt uppenbart att det hållit sig väldigt tätt under den månaden han kört, och även om packningen mycket väl kan ge sig efter ett par år så är ju det något man kan byta. Skulle det gå så illa att det blir något defekt i drevet så var ju den delen rätt lätt att byta. Motorn i sig såg rätt tät ut och kommer nog klara sig väldigt länge.

Hans klagomål på IP-ratingen så verkar han helt enkelt inte ha koll på vad IP X6 innebär, det där är helt klart tillräckligt för att uppnå den nivån och så länge man inte riskerar att parkera den i en damm så tror jag att det är tillräckligt för klipparens rimliga livslängd.
Var betydligt mer förvånad över hur sido-skydden var konstruerade, de är ju gjorda för att samla på sig skit som inte kommer loss utan att man monterar ner den (Det värsta gräsklippet han visade borde väl dock försvinna om man spolar av undersidan regelbundet som jag har sett i någon instruktion eller guide)

Trist att armen gick av på hans klippare, om det är att designen inte klarar den kraften eller om det var ett gjutfel i hans aluminium-del låter jag vara osagt. Vi får se vad de återkommer till honom med.Om man verkligen behöver löda loss kablarna för att byta motorer har de helt klart inte haft en tanke på livscykel i designen och det vore lite oroande.
 
  • Gilla
Mäcen och 1 till
  • Laddar…
M Mäcen skrev:
Ja, av någon anledning togs projektet bort från Kickstarter igår. Mycket märkligt. Får hoppas på att de kommer ut med produkten i alla fall.

Hoppas även att Neomow X blir av.
[länk]
Ett svar från KOWOLL postat på Facebook:

Dear Francesco,
We're sorry for all the inconvenience. You will see this explanation of this soon in our group.
As you can see, we are deeply saddened to announce that we have decided to end this crowdfunding campaign prematurely. The reason behind this decision is the departure of our colleague and project initiator from KOWOLL due to personal reasons. In accordance with the unanimous decision of our finance, legal, and risk management departments, we have temporarily suspended this campaign to mitigate potential risks.
To uphold the integrity and long-term development of the KOWOLL brand, as well as to safeguard the interests of all supporters, we have decided to cancel the project and refund all backers' contributions. Please trust us. we will relaunch the campaign very soon. Rest assured, this will not take long, and we ask for your patience as we make our comeback.
Furthermore, we are excited to introduce KOWOLL's new products, which will be revealed in due course. Please stay tuned for their unveiling. As a token of appreciation for the enthusiastic support from all the backers in this crowdfunding campaign, we will provide numerous rewards and benefits to each and every one of you who have supported us.
Thank you once again for your support and understanding. We are committed to delivering an exceptional experience to all our backers, and we look forward to our next journey together.
Best regards,
Ivy
KOWOLL Team
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Nu beställde jag också en AWD 5000. Kunde inte betala med ÄppleBetal av någon anledning (sa okej men sedan att kortet nekat betalningen) men Klarna fungerade. Hoppas jag inte får tre klippare …

Har en krånglig tomt med många små ytor förbundna med smala vindlande gångar kantade av stenmurar, buskage, rabattkanter och annat djävulstyg. Det är i princip en naturtomt (många tallar, mycket sten) där några procent av ytan täcks av gräsmatta så att man kan gå runt på den + några ytor stora nog att barnet kan hjula två gånger på raken. Ska bli spännande att se hur klipparen hanterar detta. Fungerar det blir jag glad för det är himla tråkigt att klippa; eftersom det inte finns några större ytor är det inte bara att gå fram och tillbaka utan det är mycket backande, lirkande och lyftande med gräsklipparen.
Väntar fortfarande på leverans. Misstänker att intresset varit större än väntat eftersom företaget ligger efter med pappersarbetet: klipparen har legat i nio dagar på ett lager i Malmö utan att skickas vidare. Kontaktade supporten några gånger (såg att den kommit till Malmö men inte längre) som kom med svävande svar men till slut kläckte ur sig att det var just papper av något slag som krävdes. Märkligt. De kunde vara bättre på kommunikation.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Trist att armen gick av på hans klippare, om det är att designen inte klarar den kraften eller om det var ett gjutfel i hans aluminium-del låter jag vara osagt. Vi får se vad de återkommer till honom med. […]
Är ingen expert på legeringar men den där biten såg ju ut att ha brutits av som en pinne. Måste väl nästan vara något fel på metallen?
 
halper halper skrev:
Är ingen expert på legeringar men den där biten såg ju ut att ha brutits av som en pinne. Måste väl nästan vara något fel på metallen?
Njae, en alu-magnesium legering kan ju absolut gå av så utan att det är något fel om den utsätts för en kraft större än den är dimensionerad för.Så det kan absolut bara vara en klen design. Men den vågar jag inte säga något om.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Njae, en alu-magnesium legering kan ju absolut gå av så utan att det är något fel om den utsätts för en kraft större än den är dimensionerad för.Så det kan absolut bara vara en klen design. Men den vågar jag inte säga något om.
Är vi säkra på att det är aluminium, det känns som att det är chinesium😀
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
halper halper skrev:
Väntar fortfarande på leverans. Misstänker att intresset varit större än väntat eftersom företaget ligger efter med pappersarbetet: klipparen har legat i nio dagar på ett lager i Malmö utan att skickas vidare. Kontaktade supporten några gånger (såg att den kommit till Malmö men inte längre) som kom med svävande svar men till slut kläckte ur sig att det var just papper av något slag som krävdes. Märkligt. De kunde vara bättre på kommunikation.
Jag sitter i samma sits. Tror min också är inne på nionde dagen i Malmö.
Enligt Schenker (som ska sköta frakten i Sverige) så är det "farligt gods" pga litiumjonbatteri.
Vilket gör att dom behöver något sorts säkerhetsdatablad ell dyl från Mammoton.
Har mailat Mommotion utan svar och något telefonnummer finner jag inte.
Jag bor ca 1200 km från Malmö och har betalt för en produkt som jag inte har en aning när får.
Högst irriterande.
 
Ekans Ekans skrev:
Jag sitter i samma sits. Tror min också är inne på nionde dagen i Malmö.
Enligt Schenker (som ska sköta frakten i Sverige) så är det "farligt gods" pga litiumjonbatteri.
Vilket gör att dom behöver något sorts säkerhetsdatablad ell dyl från Mammoton.
Har mailat Mommotion utan svar och något telefonnummer finner jag inte.
Jag bor ca 1200 km från Malmö och har betalt för en produkt som jag inte har en aning när får.
Högst irriterande.
Det borde finnas en mall på nätet de kan ladda ner … jag funderar på att erbjuda mig att köra och hämta den istället.

Inte jätteförvånad, dock. Det är typiskt den här typen av byråkrati som stora företag är vana vid, så att ett nytt företag blir taget på sängen är inte så konstigt. Varför det ska ta så lång tid är dock svårt att förstå 🤔
 
Hej!
Nu rasade min Stiga Villa ihop igen, så jag får meka. När man väl har tid/lust att klippa i 4h så regnar det som vanligt, och blir gräset för högt klipper den uselt.
Har 5000m2 plan fyrkant med lite byggnader som vi efterhand planterar mer och mer växter i och har därför aldrig orkat ta tag i robot med kilometervis med slingor.
Nu är jag ju då lyrisk över att det kommer slinglöst, men att Stigas och Husqvarnas stora slinglösa som vanligt är hutlöst dyra (för att de KAN i relation till en jättestor åkgräsklippare?)

LUBA 5000 verkar lovande, det som stör mig lite är att det känns lite oetablerat med service mm och att även de kostar en hacka som chansning.

Ni som fått era Lubas, hur är de med klippningen om det finns många hinder i form av buskar, träd osv? Klipper de lätt runt, eller måste man lägga in zoner runt allt fast? Om huset står mitt i trädgården, behöver man flera antenner? Är ni nöjda i övrigt?
 
Tomture61
M Malte mullvad skrev:
Hej!
Nu rasade min Stiga Villa ihop igen, så jag får meka. När man väl har tid/lust att klippa i 4h så regnar det som vanligt, och blir gräset för högt klipper den uselt.
Har 5000m2 plan fyrkant med lite byggnader som vi efterhand planterar mer och mer växter i och har därför aldrig orkat ta tag i robot med kilometervis med slingor.
Nu är jag ju då lyrisk över att det kommer slinglöst, men att Stigas och Husqvarnas stora slinglösa som vanligt är hutlöst dyra (för att de KAN i relation till en jättestor åkgräsklippare?)

LUBA 5000 verkar lovande, det som stör mig lite är att det känns lite oetablerat med service mm och att även de kostar en hacka som chansning.

Ni som fått era Lubas, hur är de med klippningen om det finns många hinder i form av buskar, träd osv? Klipper de lätt runt, eller måste man lägga in zoner runt allt fast? Om huset står mitt i trädgården, behöver man flera antenner? Är ni nöjda i övrigt?
Måste nog ge mig på en punkt , den nya modellen av framhjul vill jag ha på min också , har Luba 5000 tidiga varianten .

Ang fasta hinder så är det bästa att lägga in no go zoner , tar annars upp mycket tid för klipparen att ta sig runt (den testar sig fram sas)

Ang antennen, placera den högt , uthus eller huvudbyggnaden . Räcker med en antenn .
 
Nu har Justin fått hem reservdelen till sin klippare. Ganska omständlig procedur för att byta upphängningen skulle jag säga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Inte smidigt men iaf möjligt, vilket är bra. Förhoppningsvis och troligtvis ingen del som går sönder ofta vid normal användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.