96 507 läst · 316 svar
97k läst
316 svar
Robotklippare utan begränsningskabel - äntligen
Den ska väl monteras på RTK mottagaren?H Hezzler skrev:Installerade min Luba igår, skickade upp RTKn 6 meter i en gammal el-stolpe precis bredvid laddstationen och använde 10m förlängningskabel och strömmatning från laddstationen.
Lät den provköra en liten tillfällig ruta jag skapade.
Allt funkar o såg bra ut men den gav ifrån sig ett högt o kraftigt vibrationsljud 80% av körtiden som inte lät bra alls. Korta stunder hörde man det mer förväntade väsande klippljudet.
Någon som hört något liknande på de ni satt igång på?
Sen har jag en fråga till, i paketet finns en svart antenn som jag inte kan hitta någon info om, ca 16-17 cm lång med texten "868 MHz".
Vad har jag missat?
Hej
Fick min Luba 1000 igår och har hittills testat ett område och det funkade fin fint enda problemet är att jag hittar inte inställningar för perception level, någon som vet var dom finns?
Fick min Luba 1000 igår och har hittills testat ett område och det funkade fin fint enda problemet är att jag hittar inte inställningar för perception level, någon som vet var dom finns?
Osäker på vad du menar med "perception level", om det är hur den ska använda ultraljudssensorerna för att undvika saker (level 1/level 2/off) så har jag det i appen: "Enter map" -> "Mow"-knappen -> "Task mode" -> "Obstacle detecting mode"F Fredrik Hansson skrev:
Jag hade dock problem med appen att jag inte fick se alla inställningar och inte heller hur bra GPS-mottagningen var, troligen pga för gammal mobil (från typ 2016). Jag har bytt till en annan nyare (~2019) och då fungera det mycket bättre.
Tack hittade på den, vart så irriterad när den inte gav sig på överblommade prästkragarG goir skrev:Osäker på vad du menar med "perception level", om det är hur den ska använda ultraljudssensorerna för att undvika saker (level 1/level 2/off) så har jag det i appen: "Enter map" -> "Mow"-knappen -> "Task mode" -> "Obstacle detecting mode"
Jag hade dock problem med appen att jag inte fick se alla inställningar och inte heller hur bra GPS-mottagningen var, troligen pga för gammal mobil (från typ 2016). Jag har bytt till en annan nyare (~2019) och då fungera det mycket bättre.
God afton
Min Luba har funkat mycket bra en vecka nu och gjort ett strålande arbete.
Idag var åskan i elnätet. Enligt dottern blixtrade det i eluttagen i bostadshuset och ett större geografiskt område fick strömavbrott. jag var på jobbet..
Luban stog på laddning och är stendöd, får ingen reaktion från den alls.
Säkringen till uttaget den fick ström ifrån har löst ut, där transformatorn satt alltså.
Kan konstatera att det verkar vara kortslutning i den stora transformatorn/laddaren som ska mata laddstationen. Får signal mellan de två polerna i kontakten man ansluter i laddstationen.
Har provat direkt i skarven/kontaken närmast transformatorn också med samma resultat,
Testat kontakten i laddstationen men den är det iaf inte kortslutning i men säger väl ingenting.
Har testat RTKn med den mindre transformatorn (som jag inte använt i min installation) och RTKn började blinka blått och sen grönt så den verkar OK.
Funderingar:
Luban lär ju har varit påslagen när det hände då den gick hem själv igår så är den hel borde den varit påslagen?
Kan den gått in i "dvala" efter en stund om laddstationen inte får ström?
KAN MAN starta klipparen utan ström i laddstationen eller finns någon kommunikation där som krävs innan start?
Satte Voltmetern på laddpolerna på Luban som ett test, fick knappt 0.5 Volt men vet ej om det ska gå att mäta något där på en frisk maskin heller.
Ska kolla om man kan få tag i en ny transformator men risken är ju stor att också laddstation o Luba är kassa.
Säg den glädje som varar för evigt.
Idag var åskan i elnätet. Enligt dottern blixtrade det i eluttagen i bostadshuset och ett större geografiskt område fick strömavbrott. jag var på jobbet..
Säkringen till uttaget den fick ström ifrån har löst ut, där transformatorn satt alltså.
Kan konstatera att det verkar vara kortslutning i den stora transformatorn/laddaren som ska mata laddstationen. Får signal mellan de två polerna i kontakten man ansluter i laddstationen.
Har provat direkt i skarven/kontaken närmast transformatorn också med samma resultat,
Testat kontakten i laddstationen men den är det iaf inte kortslutning i men säger väl ingenting.
Har testat RTKn med den mindre transformatorn (som jag inte använt i min installation) och RTKn började blinka blått och sen grönt så den verkar OK.
Funderingar:
Luban lär ju har varit påslagen när det hände då den gick hem själv igår så är den hel borde den varit påslagen?
KAN MAN starta klipparen utan ström i laddstationen eller finns någon kommunikation där som krävs innan start?
Satte Voltmetern på laddpolerna på Luban som ett test, fick knappt 0.5 Volt men vet ej om det ska gå att mäta något där på en frisk maskin heller.
Ska kolla om man kan få tag i en ny transformator men risken är ju stor att också laddstation o Luba är kassa.
Medlem
· Västerbottens
· 141 inlägg
Tråkigt att höra. Hoppas försäkringsbolaget hjälper. Tror du att detta kunnat undvikas med åskskydd i uttagen?H Hezzler skrev:God afton
Funderingar:
Om ett överspänningsskydd hade hjälpt kan jag inte svara på, utanför mitt kunskapsområde. En bekants laddstation blev toasted trots överspänningsskydd så felsäkert är det nog inte. Kanske hade det iaf räddat själva Luban, vem vet. Jag ska sätta dit det bästa jag hittar innan jag får tillbaka Luban (eller ny).doublepeak skrev:
Är det någon som kör Luba hemma och kan svara på hur små/smala transportsträckor och olika klippytor praktiskt kan vara?
Har brokig tomt som skulle vara en mardröm att dra begränsningskabel på (öar, transportsträckor, gräsplättar lite här och där ). Har väntat på RTK klippare men skulle vilja veta mer (som inte är leverantörens reklam) hur det går vid "komplicerade" trädgårdar.
Har brokig tomt som skulle vara en mardröm att dra begränsningskabel på (öar, transportsträckor, gräsplättar lite här och där ). Har väntat på RTK klippare men skulle vilja veta mer (som inte är leverantörens reklam) hur det går vid "komplicerade" trädgårdar.
Jag är än så länge i inkörningsfas och tycker nog att det kommer bli ganska mycket att trimma men jag har nog varit ganska ”rädd” att köra för nära kanter. Har idag gjort om mitt största område och då är man tvungen att göra om all No go-zoner. Har kanske inte riktigt fattat hur man bara justerar på gränserna om det ens är möjligt.
Transportsträckorna är ungefär lika breda som Luban ca 600 mm skulle jag tippa.W Weirdoz skrev:Är det någon som kör Luba hemma och kan svara på hur små/smala transportsträckor och olika klippytor praktiskt kan vara?
Jag har passager mellan stenar och rabatter som är lite bredare än klipparen och det funkar kanon. Det är en smart liten rackare….
Jo det är bara att köra dit man vill ändra gränsen och trycka Edit , sen kör man efter den nya linjen man vill ha och när man är nöjd trycker man klart.F Fredrik Hansson skrev:Jag är än så länge i inkörningsfas och tycker nog att det kommer bli ganska mycket att trimma men jag har nog varit ganska ”rädd” att köra för nära kanter. Har idag gjort om mitt största område och då är man tvungen att göra om all No go-zoner. Har kanske inte riktigt fattat hur man bara justerar på gränserna om det ens är möjligt.