en kompis till min arbetskamrat har fått ett inre lekage på sin vedpana som är 10 år gammal... (den har sprukit )
 
Och i det här skedet av diskussionen så är det nog dags att börja sammanfatta. Jag tror att det är väldigt bra om många gör olika. Om en del eldar med ved, flis eller pellets, samtidigt som en del har bergvärme, solpaneler, vindkraftverk, luftvärme, fjärrvärme, elpatron eller rent av olja, så är det bara bra. Aldrig kommer Sveriges samlade husägare att hamna i klorna på marknadsaktörerna som kan sätta priser som de vill.

Olika hus kräver olika uppvärmning, och vad en person räknar hem, kan någon annan inte alls få att stämma. Kalkylernas olika variabler är närmast oändligt olika, och sättet att räkna är också väldigt diversifierade. Det tror jag att vi skall vara glada för. "Världen skulle bli ganska tråkig om alla var så perfekta som jag"
 
Instämmer helt med föregående talare. Alla har sina egna förutsättningar. Att konvertera ett nytt hus med direktverkande el till vattenburet för X hundra tusen kan bara vara vansinne!
 
Swetrot:Se bara vad som hände med pelletspriset när fler och fler började med det. :eek:
 
CarMan skrev:
en kompis till min arbetskamrat har fått ett inre lekage på sin vedpana som är 10 år gammal... (den har sprukit )

Min fars värmepump gick sönder efter 2 år.Men det säger ju inte mycket om hur länge värmepumpar håller.Eller hur
 
v-g skrev:
Swetrot:Se bara vad som hände med pelletspriset när fler och fler började med det. :eek:
Ja eller vad som händer med el priset
spot_SEK.gif
 
Det där är väl spotpriser på Nordpol ?

Konsumenter köper inte sin el där så det är helt irrelevant.
Konsumenter kan låsa sitt elpris i 5 år till ett väldigt förmånligt elpris.

Pelletspriset går inte att låsa i fem dar ens.

Förresten är elpriserna i exemplet under 2007 duktigt lägre än 2006 under hela perioden.
Det är knappast pelletspriset.

Mvh
 
somelvis skrev:
Det där är väl spotpriser på Nordpol ?

Konsumenter köper inte sin el där så det är helt irrelevant.
Konsumenter kan låsa sitt elpris i 5 år till ett väldigt förmånligt elpris.

Pelletspriset går inte att låsa i fem dar ens.

Förresten är elpriserna i exemplet under 2007 duktigt lägre än 2006 under hela perioden.
Det är knappast pelletspriset.

Mvh
Ja pellets priser vet jag inget om.

Stiger priset på nordpol så forsätter ju inte el bolagen att sälja billig el.
Terminshandeln för första kvartalet nästa år, steg 7,6 proc till rekordet 60,1 euro per megawattimme.
Terminerna för helåret 2008 54,75 euro - upp 3,8 procent.

Tråkigt nog så har jag ett hus med direktverkande el oxå...
 
För mig är det självklart att göra en kalkyl baserat på mina förutsättningar innan investering.
I fallet värmekälla kan mina förutsättningar innefatta faktorer som t.ex. egen skog, har jag tid att sköta värmeanläggningen när jag jobbar, skicket på gamla väremsystemet, näheten till pelletsproducenten, miljöaspekter etc.
Har man sedan en förkärlek till att hugga ved så kanske man är beredd att betala lite extra för vedeldningen :p

Det nämns också bilar i tråden.
Även i fråga om bilar är det för många tämligen intressant att beräkna "pay off" baserat på egna förutsättningar.
När man väl bestämmt sig för märke och modell återstår ofta att välja drivmedel. Att inköpspris, bränslepris, andrahandsvärde mm påverkar milkostnaden är ju helt klart, men även om dieselbilen blir billgast kanske man tycker det är värt en slant extra och köper den snabbaste bensinturbomodellen istället.
 
Sällar mig till de som tycker att räkna är meningslöst. Visst, ett snabbt överslag är inte fel men när man väl gjort det är det "sunk cost". Redan nerplöjt, alltså har man valt väg och då är det bara att fortsätta. Inte i f-n kastar du ut din 200' pannanläggning och installerar värmepump eller tvärt om. Magkänsla till beslutet och räkna inte, det riskerar bara bli magont.....
 
Min granne hade en bra magkänsla.

Byggt ett Älvsbyhus med Fråluftsvärmepump och ca 18.000 KWh/ år i elförbrukning totalt 145 m2.

Tyckte att fjärrvärme verkade bra och drog in det till en kostnad på ca 40.000:- då han grävde fram till huset själv (annars hade det blivit dyrare). Fjärrvärmen är nu dockad mot hans frånluftsvärmepump och går in som spets kalla vinternätter.

För dessa spets KW betalar han 69 öre/KwH. Min uppskattning säger mig att det rör sig om kanske 5000 KWh/år (jag räknar lite högt)

Då får han en energikostnad på 69 öre samt fast årlig avgift på ytterligare 4600:- = 1,61 kr / KWh
Alltså förlust redan innan investeringen på ca 40.000:- är medräknad.

Detta kallar jag magkänsla :D
 
GustavW skrev:
Sällar mig till de som tycker att räkna är meningslöst. Visst, ett snabbt överslag är inte fel men när man väl gjort det är det "sunk cost". Redan nerplöjt, alltså har man valt väg och då är det bara att fortsätta. Inte i f-n kastar du ut din 200' pannanläggning och installerar värmepump eller tvärt om. Magkänsla till beslutet och räkna inte, det riskerar bara bli magont.....
När jag läste ekonomi fick jag lära mig att "sjunken kostnad" betydde precis tvärt om, dvs man ska inte bry sig om hur mycket man lagt ner tidigare utan man ska titta framåt och från det avgöra hur man ska gå vidare. Det innebär att om det av någon anledning mer lönsamt att slänga ut pannan än att ha kvar den så gör man det och bryr sig inte om hur mycket man lagt ner tidigare. Man har med andra ord inte alls valt väg utan man har hela tiden möjlighet att välja en ny väg. Intressant med två helt olika uppfattningar av vad ett och samma begrepp betyder :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har aldrig gjort en payoff kalkyl på någonting. Tycker det är lite hysteri i det där.
Mitt nya badrum hade fått en jäkligt dålig payoff ..
Mitt badrum hade också fått jävligt dålig payoff :) En sak som dock skiljer badrum och värmeanläggningar är att värmeanläggningen kostar pengar löpande på ett annat sätt än ett badrum. Beroende på val av anläggning får man antingen lägga ut mycket pengar i förväg och ha lägre årlig kostnad (t.ex. bergvärme) eller lägga ut en mindre summa vid starten och få en högre årskostnad (t.ex. direktel). Anledningen till att många gör payoffkalkyler på värmeanläggningar är kanske just för att det går. Ett badrum kan *aldrig* räknas hem men det kan ett byte av en värmeanläggning. Personligen tycker jag man kan göra en grov kalkyl för att se om man kan hitta en uppenbar vinnare som utklassar de andra alternativen. Gör man inte det utan det visar sig att flera av alternativen väger ungefär lika kan man lika gärna gå på andra saker som t.ex. bekvämlighet. Blir payofftiden för lång eller om det skiljer småsummor blir kalkylerna så osäkra att det nog blir tveksamt att fatta beslut som grundar sig på dem (vad som är lång payofftid resp småsummor får var och en bestämma sig för).
 
WeeBe skrev:
Min granne hade en bra magkänsla.

Byggt ett Älvsbyhus med Fråluftsvärmepump och ca 18.000 KWh/ år i elförbrukning totalt 145 m2.

Tyckte att fjärrvärme verkade bra och drog in det till en kostnad på ca 40.000:- då han grävde fram till huset själv (annars hade det blivit dyrare). Fjärrvärmen är nu dockad mot hans frånluftsvärmepump och går in som spets kalla vinternätter.

För dessa spets KW betalar han 69 öre/KwH. Min uppskattning säger mig att det rör sig om kanske 5000 KWh/år (jag räknar lite högt)

Då får han en energikostnad på 69 öre samt fast årlig avgift på ytterligare 4600:- = 1,61 kr / KWh
Alltså förlust redan innan investeringen på ca 40.000:- är medräknad.

Detta kallar jag magkänsla :D
Detta är ett ännu ett exempel på att folk är så livrädda för att betala en hög rörlig kostnad att dom gladeligen gör stora investeringar utan några som helst kalkyler. Jag har faktiskt träffat flera stycken som blir förvånade när dom får veta att en värmepump förbukar el!! En förvånad kommentar var: Men de va ju inte bra!
 
Payoff - om man jämför med bilar brukar det klarna för många.

Om man ska köra 5 000 mil / år brukar det löna sig med en ny eller nära på ny dieselbil som är dyrare att köpa och underhålla men billig att tanka.
Om man ska köra 2500 mil / år brukar det löna sig att köpa en nyare bensindriven bil.
Om man ska köra 750 mil / år brukar det vara bättre att behålla sin Volvo 740.

Översatt i uppvärmningssystem -

Hög energiförbrukning för uppvärmning och varmvatten = Värmepump är lönsam trots hög investeringkostnad. Ex. Jordvärme/ bergvärme/ Luft vatten.

Medium förbrukning - Värmepump kan löna sig om investeringkostnaden är tämligen låg annars kan pellets bli det billigare alternativet.

Låg förbrukning - Behåll elpannan och komplettera med en luft/luft värmepump om det är relevant och passar.

Allt detta förutsätter att man vill få lägre kostnad för sin uppvärmning och inte längre vill vara VIP-kund hos sitt energibolag.
När det gäller bekvämlighet finns det inget som slår elpatronen, det finns bara olika grader av krångligare. (Det är väl ingen som sett ett elpatronforum på internet nån gång ???)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.