1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
3000 mil eller 24 månader. Nu har ju bilen gått max 700 mil de senaste 11 åren enligt uppgifter i annonsen. Inget oljebyte efter sedan nya motorn vid 9300 mil enligt texten.T TommyC skrev:
Är du intresserad av den så ställ många frågor om de låga milen efter motorbytet samt service. Jag hade nog passat bara baserat på annonsen.
(270 000 i extrautdelning gav vad som typiskt ingår i två utrustningspaket hos andra märken 2023…)
Man behöver inte vara bäst, bara man är först. Jämför gärna med hårddiskar där det alltid kommer ett nytt företag som dominerar i varje teknikskifte, inte för att de har bäst kvalitet (det är de gamla företagen i den gamla tekniken i det läget), utan för att de kommer med nya värden (mindre storlek, mindre vikt, snabbare access etc).Nötegårdsgubben skrev:
https://teknikensvarld.expressen.se...ybrid/fler-elbilar-an-laddhybrider-i-sverige/
Vi har nu fler elbilar än laddhybrider i Sverige.
Vi har nu fler elbilar än laddhybrider i Sverige.
Medlem
· Stockholm
· 7 048 inlägg
Personligen har vi en laddhybrid och en elbil - mycket bra konmbination.GoC skrev:
Elbilewn används för jobbpendling och när-ärenden, hybriden när två bilar behövs på olika håll och vid längre resor utan räckvissdångest.
Dvs el för allt i närheten men bensin om det behövs - funkar mycket bra.
Nästa förmånsbil blir också en laddhybrid, då med ca10 istf 5 mils räckvidd...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Laddhybrid som ny förmånsbil, ja det kan funka, i synnerhet om man slipper betala för det högre inköpspriset i form av löneavdrag. Begagnad privat, nej tack sist jag kollade, i alla fall för mitt körmönster, mycket dyrare, mer komplex, högre försäkringskostnad, lägre lastvikt, mer service. Större risk för dyra reparationer. Kunde inte väga upp fördelarna, lägre förbrukning på årsbasis, lägre skatt.klaskarlsson skrev:Personligen har vi en laddhybrid och en elbil - mycket bra konmbination.
Elbilewn används för jobbpendling och när-ärenden, hybriden när två bilar behövs på olika håll och vid längre resor utan räckvissdångest.
Dvs el för allt i närheten men bensin om det behövs - funkar mycket bra.
Nästa förmånsbil blir också en laddhybrid, då med ca10 istf 5 mils räckvidd...
Håller med. När jag köpte min senaste bil var valen Lexus Hybrid eller modern elbil som klarar åtminstone 30 miL vintertid.G OMathson skrev:Laddhybrid som ny förmånsbil, ja det kan funka, i synnerhet om man slipper betala för det högre inköpspriset i form av löneavdrag. Begagnad privat, nej tack sist jag kollade, i alla fall för mitt körmönster, mycket dyrare, mer komplex, högre försäkringskostnad, lägre lastvikt, mer service. Större risk för dyra reparationer. Kunde inte väga upp fördelarna, lägre förbrukning på årsbasis, lägre skatt.
valet föll på elbil. Inget jag ångrat efteråt.
laddhybrid föll bort efter att ha provkört ett flertal. Så fort man tryckte på gasen så skramlade bensinmotorn i gång. Bland de värsta tyckte jag Volvo var, en allt för klen elmotor och överdimensionerad bensinmotor, lika illa på Peugeot. trevligast var Mercedes CLA 250e som har bättre balans mellan el/bensin motor.
Medlem
· Stockholm
· 7 048 inlägg
Nu passar inte laddhybrid för alla, och elbil inte för alla - olika krav helt enkelt.GoC skrev:Håller med. När jag köpte min senaste bil var valen Lexus Hybrid eller modern elbil som klarar åtminstone 30 miL vintertid.
valet föll på elbil. Inget jag ångrat efteråt.
laddhybrid föll bort efter att ha provkört ett flertal. Så fort man tryckte på gasen så skramlade bensinmotorn i gång. Bland de värsta tyckte jag Volvo var, en allt för klen elmotor och överdimensionerad bensinmotor, lika illa på Peugeot. trevligast var Mercedes CLA 250e som har bättre balans mellan el/bensin motor.
Men det där med att "bensinmotorn" skramlar igång när man trycker på gasen: Ja i vissa- men de är inte aktuella för mig.
Mitt krav på en elhybrid är att man kan använda den helt som elbil så länge laddning finns.
KIA/Huyndais laddhybrider tex går bort: Dom har inte klimatiesering på batteriet (från app) och dom drar igång bensinmotorn i tid och otid (iaf de modeller jag kört fram till 2022).
Jag har en BMW 330e - man kan köra helt på el, elleri hybridläge, eller på bensin: I elläge accelererar den 0-100 på ca 10 s och går upp till130. I Hybrid så kan man köra 110 på el, och stämplar man "plattan i mattan" drar den i gång bensinsmotorn (tuan skrammel, bara en diskret vibration och mer kraft).
I Sportläge har jag nästan 300hk och 0-100 på strax under 6sekunder - om man nu vill ha det.
Klimatiseringen (framförallt för hundarnas skull) kan jag köra så länge batteri finns kvar i 30 min åt gången - så ofta sparar jag lite batteri (vilken man gör med en snabb knapptryckning) om man behäver in och handla på vägen eller liknande.
Enda begräönsningen är om det är under -15 C - då vill den gärna dra igång bensinmotorn, troligen för att den skall kunna vara tillräckligt varm för att snabbstarta i senare läge. Men om jag förklimatiserar bilen så behövs inte det - då funkar den som vanligt. Och det gör man gärna på vintern då räckvidden på el går ned kraftigt (liksom för rena elbilar)
Bra du är nöjd men det blir ju lite bakvänt när man tar den med kort räckvidd för långa resor och den med lång för korta. Ska man köra långt så blir det ju mest på bensin då och skillnaden mellan en hybrid och en ICE är i det caset minimal, man släpar runt ett tomt batteri bara.klaskarlsson skrev:Personligen har vi en laddhybrid och en elbil - mycket bra konmbination.
Elbilewn används för jobbpendling och när-ärenden, hybriden när två bilar behövs på olika håll och vid längre resor utan räckvissdångest.
Dvs el för allt i närheten men bensin om det behövs - funkar mycket bra.
Nästa förmånsbil blir också en laddhybrid, då med ca10 istf 5 mils räckvidd...
Antar att det du egentligen tycker är bra är att en hybrid har lägre förmånsvärde.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Hade en A250e som lånebil och upplevde samma som du. 6mil på el nu på sommaren och det går bra att "tvinga" den att bara gå på el. Perfekt för jobbpendling och någon långresa per år.klaskarlsson skrev:Nu passar inte laddhybrid för alla, och elbil inte för alla - olika krav helt enkelt.
Men det där med att "bensinmotorn" skramlar igång när man trycker på gasen: Ja i vissa- men de är inte aktuella för mig.
Mitt krav på en elhybrid är att man kan använda den helt som elbil så länge laddning finns.
KIA/Huyndais laddhybrider tex går bort: Dom har inte klimatiesering på batteriet (från app) och dom drar igång bensinmotorn i tid och otid (iaf de modeller jag kört fram till 2022).
Jag har en BMW 330e - man kan köra helt på el, elleri hybridläge, eller på bensin: I elläge accelererar den 0-100 på ca 10 s och går upp till130. I Hybrid så kan man köra 110 på el, och stämplar man "plattan i mattan" drar den i gång bensinsmotorn (tuan skrammel, bara en diskret vibration och mer kraft).
I Sportläge har jag nästan 300hk och 0-100 på strax under 6sekunder - om man nu vill ha det.
Klimatiseringen (framförallt för hundarnas skull) kan jag köra så länge batteri finns kvar i 30 min åt gången - så ofta sparar jag lite batteri (vilken man gör med en snabb knapptryckning) om man behäver in och handla på vägen eller liknande.
Enda begräönsningen är om det är under -15 C - då vill den gärna dra igång bensinmotorn, troligen för att den skall kunna vara tillräckligt varm för att snabbstarta i senare läge. Men om jag förklimatiserar bilen så behövs inte det - då funkar den som vanligt. Och det gör man gärna på vintern då räckvidden på el går ned kraftigt (liksom för rena elbilar)
Var länge inne på en GLE450e åt frun då den kunde gå det mesta av hennes körning på el och orkar dra 3000kg. Men hon tyckte den var för stor.