O Oldfart skrev:
Nej. När du gjorde din beställning stod följande att läsa:

"Genom att göra din beställning godkänner du Amazons Villkor för användning och köp. "

Under "Köpvillkor" står sedan klart och tydligt:

3. PRISER OCH TILLGÄNGLIGHET

Alla priser är inklusive lagstadgad tillämplig moms.

Vi tillhandahåller information om produkttillgänglighet för produkter som säljs av oss på webbplatsen, inklusive på varje produktinformationssida. Utöver det vi anger på produktinformationssidan eller på andra delar av webbplatsen kan vi inte vara mer specifika om tillgänglighet. När vi behandlar din beställning kommer vi att informera dig via e-post så snart som möjligt om de produkter du beställer visar sig vara otillgängliga och, om detta inträffar, kommer du inte att bli debiterad för dessa produkter.

Observera att om inget annat framställs på webbplatsen är angivna leveranstider endast uppskattningar. De är inte garanterade leveranstider och bör inte betraktas som sådana.

Trots våra bästa ansträngningar kan ett litet antal av artiklarna i vår katalog anges med felaktiga priser. Vi kommer att kontrollera priset när vi behandlar din beställning och innan vi tar betalt. Om vi har gjort ett misstag och det rätta priset för en produkt är högre än priset på webbplatsen kan vi antingen kontakta dig före avsändningen för att fråga om du vill köpa produkten till rätt pris eller annullera din beställning. Om det rätta priset för en produkt är lägre än vårt angivna pris kommer vi att debitera det lägre beloppet och skicka produkten till dig.


Så du har knappast blivit lurad och Amazon är varken oseriösa eller håller på med lurendrejeri. Tvärt om har de i förväg öppet, klart och tydligt redovisat hur deras villkor ser ut. Nästa gång kanske du skall läsa vad som gäller inte du beställer något så slipper du bli besviken i efterhand.
Det där läser du och tolv pers till! That’s it 😂
 
D droopy skrev:
Det finns en drös med olika säljare under Amazon.se. Allt från privatpersoner till små eller stora företag. Alla samlas under Amazons logga. Om man handlar så skall man se till att det är just av AMAZON inte ett underliggande företag DÅ kan man bli lurad och då gäller inte Amazons garantier. Dock så föjer de flesta av Amazons underliggande företag de regler som Amazon kräver av sina länkade företag och det brukar aldrig vara svårt att få pengar tillbaka eller en ny vara.

Inte ens av de underliggabde säljarna.

Är det Amazon som har varorna i eget lager så är allt väldigt smärtfritt även om en vara är trasig eller felaktig.

Har inga klagomål på Amazon hittills och ja har väl handlat via dem ett 20-tal gånger.

Beställde ex. en EPROM raderare där det visade sig att av på knappen saknades.. inget tjafs jag fick hela summan tillbaka trots att raderaren fungerade om man vred på den med en tång istället för en vridratt. Köpte senare en ratt hos ELFA för 67 kr och Raderaren var fullt komplett och fungerande.
Fatter inte att det är sååå många som inte fattar att jag beställt ifrån JUST Amazon!!!
 
Mycket av det vi köper online finns inte på lager hos säljaren.
Handelssajterna är virtuella.
De skickar vidare beställningen och fungerar bara som mellanhand.
Visar det sig att varan är slut blir den restnoterad. Går priset upp är det ingen som kommer att sälja den till dig med förlust bara för att vara trevliga.
Så stötta din lokala handlare även om det kostar någon krona extra med fysiskt lager.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Att varan inte anländer kan ha med att göra att det inte är Amazon som säljer och levererar, det är tredje part. Det bästa att köpa från om man ska köpa från Amazon så ska det vara antingen Amazon som säljer eller leverera MEN helst både och för då har du mer garanti på produkten.
Sålt av Amazon
 
R Robin Lindberg skrev:
Läste en del i början av tråden, ej läst allt…
Tänkte bara dubbelkolla, var inte amazon i blåsväder just kring arbetsförhållanden?
Ursäkta om det tas upp igen i tråden, det är nog därför jag och min fru ej valt dom i många fall iaf… känns dumt, betalar hellre dom där 10-15% extra för en annan leverantör.

Vi kanske tänker totalt fel, och att vi sabbar mer än vad vi löser.
Allt man köper är lika illa?
@nissenhj vad var det som var kul? Lite svårt att förstå vart roligheten ligger när en seriös frågeställning görs?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Jag beställde och betalade för en bok på amazon för ett bra tag sedan. Jag fick besked om att den packats och gått iväg till transportfirman, men den anlände aldrig. Jag försökte först att få dem att skicka en ny, men det gjorde de inte och då krävde jag pengarna tillbaka. Då erbjöd de återbetalning med check, vilket inte accepteras av svenska banker. Det slutade med att jag varken fick bok eller pengar tillbaka och det var hopplöst att komma i kontakt med dem. Aldrig mer amazon!
Är du säker på att du handlade på amazon? Du får självfallet tillbaks pengarna på samma sätt som du betalat. I ”värsta” fall får du pengarna av kreditkortsföretaget, om du använt ett kreditkort.

Just att använda kreditkort bör man alltid göra, eftersom det då ligger mycket ansvar på banken, och du är nästan garanterat säker att få tillbaks pengar vid utebliven leverans, konkurs etc.

Se bara till att betala fakturan i tid 😉
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Trist att du känner dig orättvist behandlad.

Än så länge har jag bara positiva erfarenheter av Amazon. De har levererat det som beställts och galet snabbt, oftast har man det hem till dörren dagen efter. Prime-medlemskapet känns otroligt fördelaktigt om man handlar lite då och då och gillar deras innehåll på streamingtjänsten.
 
Busster Busster skrev:
Njaaa! Läs ordentligt 🤓 Var ju just Amazon själva jag beställde av 🤗
Hur fan ska Jeff Bezos sova om nätterna nu. Killen kommer ha det tufft att betala driften på sina yachter. Nu visade du verkligen var skåpet ska stå.

Helt ärligt. Amazon vill självklart sälja produkten direkt till dig och tjäna mer pengar än att låta en tredje part ta affären och tjäna lite provision på transaktionen. Tyvärr kan dem inte få tag på varan sånt är livet ibland, varan var säkert prisvärd vilket ledde till att många beställde detta. Att svära att inte aldrig göra något kommer inte gynna dig i långa loppet. Amazon har oftast många varor som är mycket billigt det ända som lider kommer vara din plånbok.
 
  • Gilla
Tairon och 1 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Nja, det var en väldigt förenklad syn på saken. Jag går ju till ett köpcenter som erbjuder ”billiga bullar” i sin egen butik. När jag, och kanske många andra, lockas till köpcentrets butik och ser att bullarna inte finns i köpcentrets butik till det pris de har lovat utan att de då hänvisar till andra butiker i köpcentrat, ICA, Konsum och fler, där bullarna kostar 50% mer (pengar de får provision på) så blir jag förbannad och kommer inte besöka det köpcentret igen. Finns ju många andra köpcenter att handla i.
Det är inte ovanligt att butikers lagersaldo inte alltid syncar i realtid. Om varan är så pass mycket billigare från Amazon som återförsäljare än andra butiker kan vara en indikation att dom sålt slut snabbt. Det är inte heller helt ovanligt att leverantörer själva inte alltid uppdaterar/ger leverans information, det märktes tydligast under pandemin. Det har hänt mig 2 gånger från andra stora Svenska e-butiker med saldo och makulerade ordrar. Klart att det känns besviket och det är sådant som händer.
 
  • Gilla
Busster
  • Laddar…
Måste alla skriva samma sak om och om och om igen?
Är det ingen som scrollar tråden?
 
Mats-S
B Bänkt Osten skrev:
Måste alla skriva samma sak om och om och om igen?
Är det ingen som scrollar tråden?
Vad är det som upprepas, har inte tid att läsa hela tråden 😉
Såja. då slipper man reklamen 😆
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det som upprepas, har inte tid att läsa hela tråden 😉
Såja. då slipper man reklamen 😆
"Du vet väl att Amazon inte bara är Amazon utan också en marknadsplats..."
 
  • Wow
Tairon
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Har tidigare handlat en hel del saker till huset via amzon.se. Nu är det slut

Jag har just blivit grundlurad av Amazon.se och kommer aldrig ha att göra med dem mer vilket jag rekommenderar alla er andra som ev. gör affärer där också.
Beställde tre varor i maj för 714:51kr/st som var restade. För ca 2 veckor sedan såg jag att de åter fanns i lager. Nu för 1036:29kr/st. Jag hörde av mig till Amazon för att få reda på när min beställning skulle komma och de började undersöka. Idag kommer en e-post att de fått slut i det lager jag beställt ifrån och de annullerar min order.

Vill jag beställa går det bra att göra det igen - nu till det högre priset.

Detta är inget annat än lurendrejeri och oseriös handel. Jag har begärt att få mitt konto avslutat och alla mina uppgifter raderade.
Mitt råd: Handla aldrig något på Amazon.se. Förr eller senare blir ni lurade!

Vad har ni andra för erfarenheter? Finns det bättre ställen att hitta saker på? Får man bete sig hur som helst idag?

🤬[bild] Stor skillnad! Samma vara! [bild]
Du har ändå fel. Produkten var restad då du beställde och har produkten ökat i kostnad under den perioden så vill knappast säljaren ta den extra kostnaden.
 
Busster Busster skrev:
Det där läser du och tolv pers till! That’s it 😂
Så. Case closed?
 
Busster busster busster .. var skall man börja? 😄
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.